
Czy samochody benzynowe mają DPF? – W jakich autach go nie ma?
Nie, samochody benzynowe nie mają DPF, który jest standardowym komponentem układu wydechowego w silnikach Diesla.
Nie, samochody benzynowe nie mają DPF, który jest standardowym komponentem układu wydechowego w silnikach Diesla.
Zawór EGR pełni istotną funkcję w obniżaniu temperatury spalin oraz redukcji emisji tlenków azotu, jednak jego działanie wiąże się z pewnymi kompromisami.
Filtr cząstek stałych można samemu najłatwiej wypalić podczas jazdy.
Filtr GPF to element systemu oczyszczania spalin w samochodach benzynowych
W większości nowoczesnych samochodów proces wypalania filtra DPF odbywa się automatycznie.
Poniżej przedstawiamy główne objawy zatkanego filtra DPF:
Profesjonalne czyszczenie filtra DPF w serwisie zwykle trwa do godziny, w zależności od stanu samego komponentu.
Nie zaleca się długiej jazdy ze świecącą kontrolką filtra cząstek stałych, ponieważ symbol ten może oznaczać problemy z DPF-em
Zapchany filtr DPF może negatywnie wpłynąć na turbinę, chociaż nie jest to bezpośrednia przyczyna awarii.
Filtr DPF wypala się, gdy osiąga określony poziom zapchania i możemy zaobserwować ten proces po poniższych objawach:
Kontrolka DPF nie gaśnie, gdy filtr cząsteczek stałych nie przechodzi prawidłowo procesu wypalania, zwykle z powodu niewystarczającej temperatury spalin lub gdy podzespół jest zapchany.
Aby zapobiec zapychaniu filtra DPF, należy przede wszystkim dbać o to, by silnik osiągał odpowiednią temperaturę pracy podczas jazdy.
W zależności od rodzaju filtra i specyfikacji pojazdu czas trwania procesu wypalania DPF podczas jazdy wynosi zazwyczaj od 15 do 30 minut.
Tak, możesz prowadzić samochód podczas regeneracji filtra DPF, jeśli jest to regeneracja pasywna lub aktywna.
Aby prawidłowo dbać o filtr DPF w swoim aucie, musisz pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach, które pomogą Ci przedłużyć jego żywotność, takich jak:
Jazda z zapchanym filtrem DPF może prowadzić do bardzo poważnych problemów z silnikiem i innymi komponentami pojazdu.
AdBlue i DPF to dwa odrębne systemy, które jednak wspólnie przyczyniają się do redukcji emisji spalin w nowoczesnych silnikach Diesla.
Czy samochody benzynowe mają filtr DPF? – W jakich autach go nie ma?
Jeśli Twoje auto nie przeprowadza automatycznego wypalania filtra DPF podczas jazdy, warto podjąć następujące kroki:
Kontrolka GPF na desce rozdzielczej zazwyczaj ma postać pomarańczowego lub żółtego symbolu przypominającego filtr/ puszkę/ tłumik z punktami, kropkami umieszczonymi wewnątrz lub symbol z falującymi liniami, wskazującymi na proces oczyszczania spalin.
W benzynie nie wypala się filtrów DPF, ponieważ samochody benzynowe mają zwykle wbudowany filtr cząstek stałych GPF.
Mechaniczne czyszczenie filtra DPF (Diesel Particulate Filter) jest skuteczną metodą usuwania nagromadzonej sadzy i innych zanieczyszczeń z wnętrza filtra.
Benzyna premium może pozytywnie wpływać na trwałość filtra GPF, ponieważ zawiera dodatki, które poprawiają proces spalania.
Jeśli AdBlue wyleje się na silnik, nie powinno to bezpośrednio wpłynąć na jego działanie, ponieważ jest to substancja oparta na wodzie i moczniku, która nie jest szkodliwa.
Katalizator w samochodzie oczyszcza spaliny, a jego uszkodzenie może poważnie wpłynąć na wydajność pojazdu.
Sprzedaż samochodu bez filtra DPF jest możliwa, ale wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, zwłaszcza gdy pojazd nie spełnia wymagań ekologicznych.
Jeśli Twój samochód ma silnik Diesla spełniający normy emisji spalin Euro 6, prawdopodobnie jest wyposażony w system AdBlue.
Czyszczenie filtra DPF w domu, bez jego demontażu, jest możliwe i jednym z najpopularniejszych sposobów jest przeprowadzenie tzw. samoczynnej regeneracji, którą można uruchomić za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych.
Jeśli kontrolka filtra DPF (diesel particulate filter) pojawi się po przeprowadzonej regeneracji, najprawdopodobniej wystarczy skasować błąd z komputera pojazdu, ponieważ system nie zrobił tego automatycznie.
Filtr DPF może być zapchany, gdy w Twoim aucie wystąpią poniższe problemy: