Do najczęstszych błędów podczas eksploatacji pojazdu z filtrem DPF zaliczamy:
1. Krótka jazda miejska – Długotrwałe pokonywanie jedynie krótkich odcinków, w warunkach miejskich, może być szkodliwa dla DPF. Filtr potrzebuje odpowiedniej temperatury, aby regenerować się poprzez spalanie nagromadzonych cząstek stałych. Krótka jazda nie zapewnia wystarczająco wysokiej temperatury, co prowadzi do zapychania się filtra.
2. Paliwo niskiej jakości – Olej napędowy niskiej jakości, który zawiera dużo zanieczyszczeń, może przyczynić się do szybszego zapychania się filtra DPF. Dlatego ważne jest korzystanie z odpowiedniego paliwa.
3. Niskiej jakości oleje silnikowe - Używanie niskiej jakości oleju silnikowego lub nieprawidłowa wymiana oleju może spowodować, że DPF szybciej się zapcha. Popiół i pozostałości oleju mogą osadzać się w filtrze, co ogranicza jego zdolność do regeneracji.
4. Brak regularnej regeneracji - DPF musi regularnie się oczyszczać, aby pozbyć się zgromadzonych zanieczyszczeń. Jeśli pojazd jest używany głównie w trybie krótkiej jazdy lub w niskich obrotach silnika, może być konieczne ręczne uruchomienie procesu regeneracji.
5. Brak konserwacji - DPF wymaga okresowej kontroli, sprawdzenia stanu, obecność uszkodzeń, czyszczenia lub wymiany, w zależności od potrzeb.
Aby zapobiegać awarii filtra DPF, najważniejsza jest właściwa eksploatacja pojazdu, unikanie wspomnianych wyżej błędów i przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących konserwacji pojazdu. Regularna jazda na otwartym terenie, korzystanie z dobrej jakości paliwa, dbanie o regularną regenerację i utrzymanie układu wydechowego w dobrej kondycji to kluczowe kroki w zapobieganiu problemom z DPF.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Problem z filtrem DPF – pierwsze objawy
Problemy z filtrem cząstek stałych można zidentyfikować na podstawie wystąpienia kilku objawów, a głównym z nich jest zazwyczaj zapalona lampka kontrolna DPF lub silnika na desce rozdzielczej. Gdy któraś z lampek się zaświeci, jest to sygnał, że występują problemy z DPF lub z układem wydechowym. Zauważymy też problem związany z pracą silnika. Zapchany czy uszkodzony DPF może ograniczyć przepływ spalin i prowadzić do utraty mocy silnika. Jeśli pojazd nagle traci moc lub jest trudniejszy do przyspieszenia, DPF może być jedną z przyczyn. Kolejną oznaką usterki DPF może być zwiększone zużycie paliwa. Problemy z DPF mogą prowadzić do nieefektywnego spalania paliwa, co z kolei może skutkować wyższym zużyciem paliwa.
Jeśli zauważymy któryś z tych objawów, może to sugerować problemy z filtrem DPF. Warto niezwłocznie skonsultować się z mechanikiem, aby zdiagnozować problem i podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Ignorowanie problemów z DPF może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika, jak i kosztownych napraw lub wymiany podzespołu.
Czym grozi jazda z niesprawnym filtrem DPF?
Jazda z niesprawnym filtrem DPF może spowodować poważne problemy z autem, doprowadzić może do awarii silnika, a nawet unieruchomienie pojazdu, co spowoduje zagrożenie także dla innych członków ruchu drogowego. Poruszanie się samochodem z niesprawnym filtrem DPF wiąże się z konsekwencjami, zarówno dla kierowcy, jak i dla środowiska. Niesprawny filtr może narazić kierowcę na kary finansowe w postaci mandatu lub nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu, ponieważ nie spełnia obowiązujących norm emisji spalin, przez co także znacząco zanieczyszcza środowisko.
Ważne jest, aby jak najszybciej naprawić lub wymienić uszkodzony DPF i uniknąć nieprzyjemnych oraz kosztownych konsekwencji. Regularna kontrola oraz regeneracja filtra cząstek stałych pomaga unikać awarii oraz wydłuża okres jego funkcjonalności.
Jak zregenerować filtr DPF?
Najlepszym, jak również najszybszym sposobem regeneracji filtra DPF jest regularne wypalanie gromadzącej się w nim sadzy. Jeżeli jeździsz swoim autem głównie po mieście, raz na jakiś czas warto wyjechać na nieco dłuższą przejażdżkę, by filtr osiągnął wymaganą temperaturę i spalił osadzone w nim cząstki. Jeżeli chodzi o samooczyszczanie, czyli tak zwaną regenerację aktywną i pasywną, to wykonuje się ją najczęściej, kiedy zasygnalizuje o tym nasz pojazd. Ważne jest, aby nie ukończyć tego procesu przedwcześnie, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia silnika i samego DPF. Filtr cząstek stałych możemy zregenerować również za pomocą specjalnie przeznaczonych do tego celu środków oraz różnymi metodami dostępnymi w serwisach samochodowych. Odkąd filtr cząstek stałych jest obowiązkowym wyposażeniem w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, obowiązkiem kierowcy jest dbanie o to, by właściwie spełniał swoją funkcję, którą jest oczyszczanie spalin emitowanych do środowiska.
Komentarze