Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Budowa a cena DPF
Sposoby regeneracji DPF - Wypalanie
Dla kontrastu najtańszym sposobem przywrócenia sprawności filtrowi cząstek stałych jest jego przepalenie. Jest to proces, który możemy przeprowadzić osobiście. Po otrzymaniu informacji na temat zapchanego filtra (sterownik informuje o tym odpowiednią kontrolką), powinniśmy utrzymać zalecane parametry pracy silnika, czyli około 3 – 4 tysięcy obrotów i prędkość mnie mniejszą niż 50 km/h przez około 15-20 minut. Nie powinniśmy się wtedy zatrzymywać ani gasić silnika. Jeśli wszystko przebiega poprawnie, temperatura wewnątrz filtra wzrośnie znacząco (FAP 400 stopni, DPF 600-650 stopni Celsjusza), pozwalając wypalić się sadzy zgromadzonej wewnątrz objawy zapchanego filtra DPF. Z racji zapotrzebowania na niższą temperaturę pasywne wypalanie filtra jest typowe dla FAP-ów. Aktywne dopalanie odbywa się na postoju i jest charakterystyczne raczej dla DPF-ów. Warto tu nadmienić, że obie metody są możliwe do przeprowadzenia w oby przypadkach. Jest to najtańszy możliwy sposób odzyskania sprawności filtra, ponieważ będzie on nas kosztował tyle, co spalona ropa, i oczywiście najlepiej nowy olej. Proces ten odbywa się poprzez realizację dodatkowego wtrysku paliwa – w suwie wydechu. Co prawda olej napędowy nie spala się w komorze i jest wypychany wraz ze spalinami poza silnik, jednak niewielkie jego ilości spływają pomiędzy licem tłoka a cylindrem i trafiają do części smarującej i rozrzedzają olej silnikowy. O ile silnik nie powinien ponieść z tego tytułu większych strat, tak wrażliwa turbosprężarka może nie poradzić sobie z rozcieńczonym olejem i zatrzeć się, stąd tylko krok do utraty szczelności i rozbiegnięciem silnika.
Regeneracja DPF na specjalnych maszynach
Ze względu na fakt, że wśród związków akumulowanych wewnątrz filtra nie ma jedynie czystego węgla, ale również tlenki siarki, metali i ceryna, naturalnym zjawiskiem, przed którym nie sposób się uchronić, jest akumulowanie się popiołów, które nie poddają się wypaleniu. Poradzić sobie z nimi niestety nie można, nie demontując filtra. Tutaj zaś pojawia się kilka alternatyw dla czyszczenia filtra cząstek stałych. Jako pierwszy wymienię czyszczenie ultradźwiękowe. Jest to nieinwazyjna metoda powodująca, że wewnątrz filtra tworzą się mikroskopijne pęcherzyki powietrza, które implodując, powodują rozbijanie zanieczyszczeń, zgromadzonych w filtrze. Metoda ta sprawdza się (i to w relatywnie niskim stopniu) jedynie w niewielkich filtrach. Na ultradźwięki odporne są olejowe nagary, których można się w DPF-ie spodziewać a sama metoda nie przekracza 70% skuteczności. Za to cena jest bardzo przystępna, ponieważ bez większego problemu znajdziemy zakład, który zajmie się podobnym zleceniem za cenę nie większą niż 200-300 złotych. Metoda znacznie bardziej skuteczna niż wspomniane płuczki ultradźwiękowe to wykorzystanie specjalnych maszyn dedykowanych do regeneracji DPF-ów. Dzięki wykorzystaniu ogromnego ciśnienia, w połączeniu z odpowiednim preparatem do czyszczenia DPF i wodą wrzącą w temperaturze powyżej 100 stopni Celsjusza, można pozbyć się nawet 98-99% zanieczyszczeń z DPF-a/FAP-a. Dodatkowym atutem jest cena usługi. Niskie koszty własne zakładu regenerującego DPF-y, pozwala na powstanie zdrowej i uczciwej konkurencji, a cena podobnej regeneracji nie przekracza 500-700 złotych. Niestety taka usługa jest trudno dostępna, ponieważ maszyny są drogie i mało popularne, znacznie więcej osób woli DPF nielegalnie usunąć lub...
"Regeneracja" DPF przez wyżarzanie
Ostatnim sposobem, bardziej jako ciekawostkę, której się wystrzegać (jak borowika szatana), niż jako rekomendację podam przykład regeneracji przez "wyżarzanie" polega ona na tym, aby filtr wymontować, rozciąć korpus i tak przygotowany umieścić w piecu na 24-48 godzin. Wszystko, co tylko może się spalić, spali się, a pozostałości należy wydmuchać sprężonym powietrzem, następnie zespawać wszystko razem. Już pomijam fakt, że ingerowanie w odporne na wysoką temperaturę materiały może doprowadzić do ich uszkodzenia, a spawanie takie powinno być odpowiedni przetestowane pod promieniami Roentgena (czego zaręczam, nikt nie wykonuje), jedynie wspomnę o katalitycznych substancjach, wbudowanych w ściany kanałów filtracyjnych filtra, które pod wpływem długotrwałego działania wysokiej temperatury zwyczajnie się stopią i zatkają pory w ceramice i sprawią, że filtr straci swoje właściwości zarówno filtracyjne, jak i katalityczne. Dodatkowo cena takiej "usługi" jest największą ze wszystkich wymienionych, bo nierzadko kosztuje grubo ponad 1000 złotych.
Komentarze