Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Najczęściej sygnałem informującym o zapchanym filtrze DPF jest świecąca na naszych zegarach kontrolka wyobrażająca DPF i informująca... no właśnie, o czym informuje kontrolka DPF? Czy ta kontrolka oznacza konieczność wymiany DPF, informuje o przeładowaniu filtra sadzą, czy może sygnalizuje rozpoczęcie wypalania DPF?
Garść faktów o DPF
Filtr DPF jest najbardziej technologicznie zaawansowanym filtrem, jaki znajdziemy w samochodzie. Może to tłumaczyć jego wysoką cenę, choć znacznie lepiej tłumaczą ją aktywne platyna i złoto, których molekuły wbudowane są w ściany kanalików filtra. Drogocenne filtry DPF byłyby prawdziwym utrapieniem, gdyby nie fakt, że nie są jednorazowe. Głównym zadaniem DPF jest wychwytywanie cząstek stałych i magazynowanie ich wewnątrz swojej konstrukcji. Cząstkami stałymi nazywa się cząstki węgla oblepione zanieczyszczeniami takimi jak węglowodory, tlenki siarki, metali. Akumulują się one wewnątrz konstrukcji filtra tylko do pewnego momentu – w końcu przestrzeń wewnątrz filtra jest ograniczona.
Dlaczego świeci się kontrolka filtra cząstek stałych?
Współczesne diesle nie mają wiele wspólnego z dieslami sprzed 20-30 lat. Naszpikowane elektroniką, czujnikami i sterownikami, wymagają sprawnej współpracy wszystkich podzespołów, by spełniać wymagania użytkownika i obietnice producenta. Warto wspomnieć o tym podczas tematu filtra cząstek stałych, ponieważ to odczyty z czujników zmuszają sterownik ECU do włączenia kontrolki symbolizującej DPF. Filtr cząstek stałych instalowany jest w układzie wydechowym, a przed urządzeniem i za nim instalowane są próbniki ciśnienia, z których informacje przekazywane są do różnicowego czujnika ciśnienia. Jeśli różnica ciśnienia pomiędzy środowiskiem sprzed i zza filtra jest zbyt duża, oznacza to, że przepustowość filtra została zmniejszona i sterownik o tym poinformuje kierowcę. O tym i tylko o tym, że przepustowość została zmniejszona. To istotne w celu właściwej identyfikacji problemu.
Zapchany DPF? - zapchany filtr cząstek stałych, objawy
To niewątpliwie, jednak czym, to już zupełnie inna sprawa. Dzięki czujnikom ciśnienia, sondzie lambda, błyskawicznie otrzymamy informację o tym, że filtr nie pracuje, jak powinien, a da nam o tym znać kontrolka DPF, symbolizująca obudowę dpf z wypełniającymi ją drobinami zanieczyszczeń. Jest to jednocześnie sygnał o gotowości układu zasilania silnika do rozpoczęcia procedury dopalania zanieczyszczeń obecnych w filtrze (jednocześnie mając nadzieję, że to sadza). Odbywa się to na kilka sposobów: pasywnie, aktywnie i wymuszenie, co oznacza kolejno, dopalanie sadzy w czasie jazdy, na postoju i w warunkach serwisowych.
Pasywne czyszczenie DPF - dopalanie sadzy na postoju?
Aktywne czyszczenie DPF - jak wymusić wypalanie DPF?
Odbywa się na postoju. Inicjowane automatycznie przez sterownik silnika przy spełnieniu identycznych warunków jak w przypadku czyszczenia pasywnego – konieczne jest utrzymanie obrotów silnika na poziomie 3 do 4 tysięcy obrotów, przez okres około 15-20 minut. W czasie jazdy jest to o tyle trudne, że musi odbywać się w trasie, na postoju nie ma takiej konieczności – jedynym warunkiem jest wspomniane utrzymanie wysokich obrotów. Dzięki temu silnik rozgrzewa się, a Common Rail rozpoczyna procedurę poprzez podawanie dodatkowej dawki wtrysku. Podawana ona jest w cyklu pracy tłoka w suwie wydechu, przez co nie jest spalana w komorze, tylko pozakomorowo i podnosi temperaturę wewnątrz filtra DPF. W suchym filtrze ta temperatura musi przekraczać 600 stopni, aby wypalanie DPF było skuteczne.
Wymuszone dopalanie sadzy DPF
Odbywa się w sposób analogiczny do poprzednich procedur wypalania DPF. Jedyną różnicą jest to, że dokonuje się tego w warunkach serwisowych bez znaczenia, jakie odczyty są z czujników ciśnienia czy z sondy lambda. Konieczne jest do tego podpięcie pod komputer diagnostyczny i zadanie odpowiedniej funkcji sterownikowi.
Czy to czyszczenie DPF działa?
Oczywiście, że tak, co więcej jest doskonałym, tanim, choć nieco niebezpiecznym sposobem na oczyszczenie DPF z sadzy, ale tylko z sadzy. Pamiętajmy, że odczyty z czujnika cienienia poinformują nas o zapchanym filtrze, a nie o tym, co go zapchało – w przypadku sadzy problem jest prosty w rozwiązaniu, jeżeli jednak filtr jest zapchany popiołem po uprzednich wypalaniach, niestety nie pozostaje nam nic innego jak oddać filtr do regeneracji. Warto zdecydować się na zakład, który będzie dysponował odpowiednim do tego sprzętem.
Komentarze