Mokry FAP i suchy DPF, różnice w budowie i regeneracja filtra cząstek stałych

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji DPF

Układ redukcji emisji spalin – co to jest?


   Z powodu konieczności zastosowania dodatkowych elementów w układzie wydechowym i w silniku, na stałe we współczesnych dieslach zagościły takie cuda współczesnej techniki jak filtry DPF oraz katalityczne układy redukcji spalin. Czym są i jakie mają zadanie? Jak zbudowane są filtry DPF i układy SCR? Co oznaczają akronimy, pod którymi kryją się czyściciele diesli? Oraz czemu w samochodzie ma służyć obecność mocznika i FAP oraz DPF różnice w wykorzystanych technologiach? Zapraszamy do lektury artykułu.

Układ katalitycznej redukcji spalin

SCR to układ, którego zadaniem jest minimalizowanie ilości wydostających się do atmosfery tlenków azotu NOx. Pod wpływem wysokiej temperatury i w nadmiarze tlenu dochodzi do łączenia się tlenu z azotem, w wyniku czego powstają szkodliwe związki azotu na różnych stopniach utlenienia. Właśnie one i ich obecność są jednym z podstawowych powodów, dla których wiele aut nie wróci już na polskie drogi. Unormowane według dyrektywy EURO IV dopuszczalne ilości emitowanych przez samochód tlenków azotu obniżono do poziomu, w którym wiadomo, że nie będą niebezpieczne jak do tej pory. Jedna osiągnięcie takiego pułapu okazało się nie tylko problematyczne, ale również wymagało sporej pomysłowości od inżynierów motoryzacyjnych koncernów całego świata. Sposobem na wyeliminowanie nadmiaru tlenków azotu stały się po pierwsze układ EGR – czyli instalowany w turbosprężarkach zawór recyrkulacji spalin – dzięki czemu ilość tlenu w komorze spalania spada, a co za tym idzie, bardziej powinowaty do tlenu węgiel, spalając się, nie pozwala na powstawanie trujących tlenków azotu. Jednak niska skuteczność rozwiązania, które pozwalało na osiąganie właściwych pułapów na poziomie norm EURO III i starszych, nie dawały możliwości uzyskania podobnie akceptowalnych wyników w przypadku normy EURO IV i wyżej. Dlatego swoje miejsce w samochodzie z silnikiem diesla znalazł układ SCR, czyli Selective Catalyst Reduction. Działa on równie skutecznie co prosto. W strumień spalin wstrzykiwany jest mocznik w wodnym roztworze (32,5%) w odpowiednio dobranej dawce. To wystarcza, żeby bogate w tlenki azotu spaliny opuściły układ wydechowy jako tlenek azotu i para wodna.

Mokry i suchy, FAP czy DPF, czyli co lepsze?

Oprócz chemicznej katalitycznej redukcji emisji spalin, która pozwala na zminimalizowanie emisji tlenków azotu, diesle borykają się jeszcze z problemem cząstek stałych. Zadaniem zmniejszenia ilości stałych cząstek wydostających się z wydechu naszego diesla zajmuje się filtr cząstek stałych zwany, zależnie od instalującego go koncernu DPF-emGPF-em albo FAP-emDPF-ami zazwyczaj nazywa się filtry cząstek stałych, które pracują na "sucho" czyli bez dodatkowych chemicznych domieszek i substancji katalizujących. W takim przypadku wkład filtra DPF jest zbudowany z porowatych materiałów ceramicznych i metalowych, niewielkich perforacji, których zadaniem jest wyłapywanie sadzy, tlenku węgla i niecałkowicie spalonych węglowodorów z oleju napędowego. W przypadku mokrych filtrów cząstek stałych – jak w przypadku silników z oznaczeniem HDi, czyli pochodzących z koncernu PSA, filtr FAPFAP to akronim oznaczający z francuskiego filtre a particule, jednak różni się on od swojego "suchego odpowiednika" wykorzystaniem oprócz standardowego węglika krzemu również ceryny – w specjalnym preparacie, który wtryskiwany jest w niewielkich ilościach do paliwa, sprawia, że gromadzące się w FAP-ie cząstki stałe potrzebują temperatury niższej niż 450 stopni do rozpoczęcia procesu automatycznego oczyszczania filtra (system pasywnej regeneracji). W przypadku suchych filtrów taka temperatura musi przekroczyć 550 stopni (a najlepiej 600).

Regeneracja filtrów cząstek stałych


  Dla wszystkich użytkowników samochodów wyposażonych w filtry cząstek stałych również tych nowoczesnych, z możliwością samooczyszczania, mamy złe wieści. Zapchany DPF, również po przeprowadzeniu oczyszczania za pomocą dodatkowej dawki wtrysku determinowany przez decyzje podejmowane przez sterownik silnika, w końcu zapcha się definitywnie. Wypalanie zanieczyszczeń znajdujących się w filtrze nie pozwoli usunąć ich w 100% i zawsze pozostaje niewielka ilość popiołu, która w przypadku przebycia deklarowanych przez producenta 80-180 tysięcy kilometrów, finalnie zatka filtr. Jedynym rozwiązaniem wtedy wydaje się wymiana wkładu filtra, jednak koszt takiej wymiany sięgać może nawet kilku tysięcy złotych, warto więc zdecydować się na wizytę w zakładzie, który wymotuje DPF i poprzez czyszczenie w odpowiedniej profesjonalnej maszynie przywróci sprawność naszemu filtrowi cząstek stałych. Warto w tym miejscu nadmienić, że niewłaściwa praca silnika we współpracy z DPF-em, może prowadzić do szybszego zapychania się filtra, nawet jeśli wcześniej podjęta została decyzja, by wypalić DPF bądź wymienić! Cena regeneracji DPF-a, zazwyczaj nie przekracza kilkuset złotych.

 

Co o tym myślisz?

Komentarze

Tomasz
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Różnicami między mokrym a suchym filtrem cząstek stałych są: FAP wymaga dodatkowego płynu obniżającego temperaturę samozapłonu sadzy, a DPF znów odwrotnie, wymaga bardzo wysokiej temperatury, aby mógł się swobodnie wypalić. Według wielu teorii DPF miał być o wiele trwalszy niż FAP, jednak oba podzespoły mają tendencję do zapychania się i należy je na bieżąco regenerować. Inna teoria mówi, że filtr FAP lepiej się sprawdzi w mieście niż filtr DPF.
Mariusz
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Dziwnie troche z tym FAP. Część tego sufu do paliwa i znów jego spalanie? </p>
Błażej
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Fap czy dpf, który lepszy? Ktoś miał ?
Info
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>DPF i FAP to określenia filtra cząstek stałych. To, czy jest suchy czy mokry zależy od konkretnego silnika/modelu samochodu.</p>
Jasiek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Chyba mam zapchany ten filtr cząste stałych kontrolka sie non stop świeci. Wypalanie DPF objawy usunie czy nie?
Dżasta5864
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ratio, żadnego problemu nie ma, posiadam dwa samochody jeden z DPF drugi z FAP, nie czuję wielkiej różnicy w portfelu :)
Bili
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Dżasta5865 a to jest jakaś różnica jaki ten dpf jest?
ratio
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Dźasta5864 niby tak, ale ciężko sobie pozwolić na 2 samochody żeby jeden był z DPF a drugi z FAP
Dżasta5864
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Według mnie na trasy lepszy DPF, a na dojazdy FAP :P
Daniel
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam Mam pytanie. Mam opla Astr H 2010 r 1.7cdti. Auto posiada dpf. Co 250km zalacza sie wypalanie. Trwa to okolo 15 min. Auto wchodzi na troche wyzsze obroty.spalanie wzrasta. Wentylatory sie zalanczaja. Planuje kupic auto Opel astra k 1.6cdti lub Ford fokus 1.5 tdci Moje pytanie czy w tych autach proces wypalania dfp bedzie taki sam jak w moim starym aucie?? Ze zawsze trzeba pilnowac kiedy jest wypalanie?? Prosze o odpowiedz Pozdrawiam
Leszek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Nie ma co się spierać czy lepszy DPF czy FAP, każdy prędzej czy później się zespuje.
Mirke5457
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A czy mokry DPF i suchy to się myje tak samo?
Janusz
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
No czy mokry czy suchy filtr to i tak się może zapchać, dlatego warto dbać o autko.
Michał
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ja tam mam u siebie DPF i nie narzekam, wszystko działa jak trzeba, może to kwestia indywidualna auta co?
Ambroży245
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Z suchym filtrem DPF chyba mniej zachodu, bo do mokrych filtrów to trzeba lać te dodatki, zgadza się? :)
NowyNick
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czy tu czy tu w końcu trzeba oddać do regeneracji i nic nie poradzisz
Wojenka
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
To w końcu gdzie te fapy montują?
Valerii
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Różnice niby nie wielkie, a jaką robotę robią :D
Hilia
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Mokry fap będzie w Toyocie Hillux?
ciekawa
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A istnieje suchy fap?
do pytanie za 100
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Nie, nie da się, no tak niestety już jest :'(
PYTANIE ZA 100
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A czy można mieć w samochodzie jednocześnie oba? Mokry i suchy filtr cząstek stałych?
Miron56
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzięki wam dowiedziałem się, że jest jakiś podział tych filtrów. Wielkie dzięki!
CHAN-Dlash
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Kto poleci dobre auto bez dpf fap i scr do sprowadzenia z niemiec albo francji?
Pacuś
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Suche, mokre, jeżu ile tego jest. Ja to dopiero się dowiedziałem, że mam coś takiego jak filtr. :)
gien345
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
To co w końcu lepsze, mory czy suchy DPF, bo dalej nie rozumiem?
Madelline
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak na miasto to tylko ten mokry bo to się samo dopala nawet nie trzeba nic robić. Zapycha się trochę szybciej, ale to nie ma znaczenia wobec świętego spokoju.
Kosmo34
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ten cały układ SCR to chyba dobra rzecz, co nie? :)
Basement Disco
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ja tam wole suche bo dłużej wytrzymują. Nie zapaćkają się tym dziadostwem co się dotryskuje do zbiornika paliwa w mokrych fapach
doradcadiesla
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@bozencia2 lepszy czy nie lepszy. To zależy jak dbasz o auto, to i filtr chodzi jak trzeba! :)
Boże Ratuj
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ja też wolę FAPa bo się sam regeneruje w czasie jazdy, starczy tylko dobrze dać mu w gaz na autostradzie
Gremlinek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Bardzo ciekawy fragment na temat normy emisji spalin. Pozdrawiam! :)
@hubert
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
nie, taka regeneracja nie jest droga i dostępna z każdego miejsca w Polsce, nawet ode mnie z Wilkołaz odebrali.
bozencia2
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak dla mnie mokry Fap lepszy, ale jak się mylę to się kłócić nie będę! :D
Duma
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Hubert No masz cennik na górze nie? Koło 5 stów za osobówkę i pewnie ze 3 razy tyle za ciężarowy, może więcej. Poszukaj sobie na stronie na górze.
Rokita
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Fajny artykuł dużo można się dowiedzieć, ale możecie jakieś zdjęcia jeszcze wstawić, ja to facet jestem lubię sobie popatrzeć hehe
Smerf Mądrala
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Nic je nie rózni, tylko dodatek do paliwa, pozdrawiam wszystkie smerfetki
anekcza5
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Kurcze fajny artykuł, ja to myślałam że DPF jest jeden, a tu niespodzianka :D
grzes1
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ja to chyba w swoim chevrolecie mam suchy, ale ręki nie dam sobie uciąć. Przy okazji artykuł bardzo fajny!
Black&Beige
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Świetny artykuł, dobrze w końcu się dowiedzieć jak to działa
znafca
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
W HDi tylko mokre fapy, to ich autorski wynalazek i pchają to wszędzie gdzie się da, a potem się okazuje że nie można uzupełnić tego eloysa ich albo jeszcze inny numer, Panie a idź Pan, nie ma to jak star dobry suchy DPF
mirek22
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ja u siebie mam suchego DPF-a i jak do tej pory sprawuje się bez zarzutów, a artykuł bardzo fajny.
Nitromac
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
świetnie, teraz wiem! A zawsze myślałem, że to tylko różna nazwa!:D
Hubert
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Odnoszcząc się do ostatniego akapitu, to czy taka regeneracja jest droga?
Filtry DPF FAP
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witamy Panie Karolu. Dziękujemy uprzejmie za komentarz. Mamy przyjemność odpowiedzieć Panu, że w samochodach marki Peugeot najprawdopodobniej znajdzie Pan w układzie wydechowym filtr FAP, czyli mokry filtr cząstek stałych - jest on autorskim wynalazkiem grupy PSA czyli Citroena i Peugeota. Pozdrawiamy!
Karol
star_outline star_outline star_outline star_outline star_outline
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Siemanko! Mam Peugeota 307 1.6 HDi, to tam będzie suchy czy mokry DPF?

Popularne wpisy

22 lutego 2022

Jak sprawdzić drożność DPF?

Stan filtra cząstek stałych może zostać sprawdzony w dobrze wyposażonym serwisie za pomocą testera diagnostycznego. Takie urządzenie można również kupić we własnym zakresie, jednak nie zalecalibyśmy podejmować się tej weryfikacji na własną rękę ...