Subpage photo

Nowy filtr DPF

Tomasz Wojtak
Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.78

Wymiana filtra DPF


   Ciężko powiedzieć, żebyśmy wszyscy, kierowcy samochodów wyposażonych w silnik wysokoprężny, byli zadowoleni z wprowadzenia normy EURO IV a wraz z nią właściwie obowiązkowego filtra cząstek stałych DPF. Jednak na pewno wszyscy jesteśmy zdrowsi. Zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy każdego większego miasta zmagającego się z problemem smogu. To diesle, między innymi, są odpowiedzialne za ciemny tuman zanieczyszczeń unoszący się nad miastami, szczególnie zauważalny w zimie. W jaki sposób przyczynił się do tego DPF/FAP oraz jakie znaczenie ma to dla kierowców pojazdów w taki właśnie filtr? Regeneracja filtra cząstek stałych, czy nowy filtr DPF? Jakie są koszty eksploatacji takiego filtra i czy jest on jednorazowy? Odpowiedzi na te i inne pytania znają Państwo w artykule poniżej, do którego lektury mam przyjemność zaprosić.

Dobrze, że jest DPF.


   Nikt, kto nie zna roli ani zaawansowanej technologicznie budowy filtra cząstek stałych nie potrafi docenić jego bezcennej pracy na rzecz zdrowia naszego i sąsiadów. Zadaniem filtra DPF jest zatrzymywanie wewnątrz swojej budowy cząstek stałych, czyli nieprzereagowanych w procesie spalania procesu napędowego molekuł sadzy (czystego węgla) obudowanych standardowymi zanieczyszczeniami powstającymi podczas pracy silnika. W skład tych zanieczyszczeń wchodzą węglowodory, tlenki metali, siarki i azotu. Filtr DPF nie pozwala im opuścić swojej konstrukcji, poprzez akumulowanie ich w kanalikach swojego ceramicznego wkładu. Ceramika filtra cząstek stałych przyjmuje kształt kanalików, zbudowanych z węglika krzemu, zebranych w kształt plastra miodu. Kanaliki wlotowe i wylotowe poukładane są naprzemiennie, w taki sposób, by wylot kanalików wlotowych był zaślepiony i analogicznie, wlot wylotowych również nie posiadał światła. Dzięki temu jedyną drogą, jakie tłoczone gazy mogą wydostać się z filtra, są porowate ścianki kanalików, dzięki czemu wszystkie właściwie zanieczyszczenia większe średnicą niż 0,09 mikrometra, zatrzymywane są w porach ścianek kanalików filtra. Dodatkowo należy wspomnieć o cząsteczkach ceryny i platyny wbudowanych w węglik krzemu. Jest to główny powód, dla którego filtr DPF jest tak drogi. Katalityczne właściwości cząsteczek tlenku ceru i platyny (lub złota) mają za zadanie wspomagać filtrowanie spalin, poprzez wiązanie wspomnianych trujących tlenków.

Wymiana czy regeneracja?


   Jak łatwo się domyślić po ilości produkowanych spalin i zanieczyszczeń wewnątrz nich, filtr DPF ma prawo się zapchać. Najczęściej jest to właśnie zakumulowana sadza. O ile problem zawiera się właśnie w zbyt dużej ilości sadzy wewnątrz filtra, to rozwiązaniem nie jest bynajmniej jego wymiana. Sadzę można z DPF wypalić. Z pomocą sterownika silnika kierowca inicjuje procedurę czyszczenia aktywnego lub pasywnego (na postoju lub w czasie jazdy), co pozwala na podniesienie temperatury wewnątrz filtra do punktu, w którym dochodzi do zapłonu zgromadzonej sadzy. Przy odpowiedniej ilości tlenu z cząsteczek węgla zostanie tylko dwutlenek węgla i woda. Jeśli z jakiegoś powodu procedura nie może zostać zainicjowana automatycznie, istnieje możliwość wymuszenia takiego procesu za pomocą komputera diagnostycznego. Zazwyczaj gwarantuje to odzyskanie to większości skuteczności w pracy filtra. Wymianę filtra trzeba traktować jako ostateczność. Cena wymiany filtra DPF, nawet po oddaniu w rozliczeniu starego DPF-a, potrafi zaskoczyć, większości nie da się stosować zamiennie, a zróżnicowanie budowy podwozi samochodów sprawia, że duża część z nich jest dedykowana do jednego konkretnego modelu, a w przypadku aut japońskich, jest to wręcz charakterystyczne. Stąd również ceny, które potrafią przekroczyć nawet 4 cyfrową kwotę.

Czyli regeneracja czy wymiana?


Zdecydowanie regeneracja. Prócz bardzo niskich kosztów czyszczenia we własnym zakresie, przynosi to naprawdę zadowalające efekty. Niestety, z powodu obecności tlenku ceru, czyli ceryny oraz innych wspomnianych tlenków powstaje rodzaj osadu, popiołu, którego nie da się wypalić, a który powstaje w procesie wypalania. Nawet wtedy jednak można filtr zregenerować, przy użyciu specjalistycznego sprzętu dedykowanego do regeneracja filtra DPF. Cena wymiana filtra, głównie z racji ceny, powinno się brać pod uwagę, dopiero kiedy w ferworze lub przez nieuwagę oddamy filtr do regeneracji do firmy, która przeprowadzi tę regenerację w sposób nieprofesjonalny na przykład poprzez wyżarzanie. Wtedy to może dojść do uszkodzenia struktury filtra, katalityczne tlenki roztopią się i zatkają pory filtra, jednocześnie tracąc swoje właściwości. Dodatkowo do przeprowadzenia podobnie karygodnej procedury konieczne jest dostanie się do wnętrza filtra, a więc zniszczenie korpusu filtra poprzez jego rozcięcie. Późniejsze spawanie powinno zdać egzamin, ale tylko w teorii, w praktyce często dochodzi do uszkodzenia termicznej odporności materiału i powstawania nieszczelności. Podsumowując, regeneracja, a nie wymiana, ale tylko w profesjonalnych pracowniach, które znają się na rzeczy i posiadają odpowiedni atestowany sprzęt.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer