Regeneracja filtra cząstek stałych DPF/FAP i katalizatorów w specjalistycznej, najnowocześniejszej pracowni w kraju
Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
1-2 dni robocze

- nowe
- regenerowane na wymianę
- używane z gwarancją
- Zapchany filtr DPF/FAP należy najpierw zdemontować z układu wydechowego w samochodzie. Można zdemontować go w naszym warsztacie, lub wysłać do nas kurierem. Oczywiście możemy umówić naszego kuriera po odbiór.
- Filtr do regeneracji poddawany jest oględzinom w naszej pracowni. Konieczne jest:
- sprawdzenie przyczyn problemu
- ocena fizycznej sprawności filtra (pęknięcia ceramiki, stopione kanaliki filtracyjne, pęknięta obudowa)
- ocena stopnia niedrożności filtra.
Jeśli filtr nadaje się do regeneracji, trafia do dedykowanej do tego procesu szwajcarskiej maszyny FH2 Solution.
Najczęstsze uszkodzenia filtra cząstek stałych DPF |
Zdolność regeneracji na maszynie FH2 FFSOLUTION |
Dodatkowe uwagi |
Nagromadzony nagar z oleju silnikowego |
Możliwa | Dzięki najnowocześniejszej technologii odtwórczej, nawet zbierający się nagar z oleju silnikowego zbierający się z powodu niesprawności innych układów w silniku, dziś z filtra MOŻNA usunąć. Pozbycie się tych zanieczyszczeń jest niemożliwe w przypadku innych metod regeneracji |
Nagromadzone niepalne popioły |
Możliwa |
Najczęstsza przyczyna utraty właściwości przez filtry DPF. |
Pęknięcia, cięcia, uszkodzenia korpusu filtra |
Niemożliwa |
Naruszenia struktury zewnętrznej filtra uniemożliwiają jego |
Stopiony wkład ceramiczny |
Niemożliwa | Najczęściej jest to efekt nieudanych prób regeneracji filtra poprzez wypalania go w piecu indukcyjnym. Jest to metoda niebezpieczna, inwazyjna i w bardzo niewielkim stopniu skuteczna. Najczęściej łączy się z rozcinaniem korpusu i utratą właściwości katalitycznych przez stopioną platynę i cer. |
Pęknięcia ceramiki | Niemożliwa | Ponieważ najistotniejszą cechą filtra DPF jest integralność jego struktury ceramicznej, która uniemożliwia swobodny przepływ spalin, uszkodzenia mechaniczne kanałów filtrujących trwale dyskwalifikują DPF do regeneracji |


FH2 FFSolution - proces regeneracji filtra DPF FAP oraz katalizatorów
Jeśli filtr został zakwalifikowany jako nadający się do regeneracji trafia on do maszyny FH2, dedykowanej, nadzorowanej elektronicznie maszyny, służącej do regeneracji filtrów DPF, FAP i katalizatorów. Cały proces przebiega następująco:
- nasz serwisant montuje filtr wewnątrz urządzenia. Polega to na wpięciu do zamkniętego obiegu układu urządzenia Państwa filtra i zamontowanie wszystkich czujników. Nadzór oraz kontrola procesu odbywa się w sposób elektroniczny co zapewnia największe bezpieczeństwo i jakość świadczonych przez nas usług;
- po dobraniu wszystkich elementów montażowych (każdy filtr DPF jest inny, zależnie od modelu samochodu, a nawet rocznika produkcji), do filtra podawany jest specjalny detergent mający na celu rozbicie struktur nagaru olejowego, zmniejszenie napięcia powierzchniowego wody, co pozwala na skuteczniejsze pozbywanie się złogów nagaru.
- filtr poddawany jest pierwszemu etapowi czyszczenia - pod bardzo dużym ciśnieniem tłoczona jest przez filtr woda z detergentami. Ponieważ jest to pierwszy etap, nagromadzenie zanieczyszczeń największe, ciśnienie w stosunku do możliwości urządzenia jest najmniejsze, a przepływ płynu czyszczącego jest odwrotny do kierunku przepływu spalin.
- drugi etap polega na odwróceniu kierunku przepływu wody i kontynuowaniu elektronicznego nadzoru procesu. Na podstawie odczytów z czujników w maszynie serwisant jest w stanie ocenić jak skuteczny jest proces czyszczenia.
- trzeci etap cyklu jest to ponowne czyszczenie w kierunku przeciwnym do przepływu spalin. Standardowo na tym etapie regeneracja jest zakańczana, jeśli jednak wydruki z sond i czujników nie są porównywalne lub identyczne z odczytami z nowego filtra, cały proces jest powtarzany.
- przygotowanie filtra przed wysyłką zwrotną zamyka się w jego suszeniu i przygotowywaniu dokumentacji dla naszego Klienta. Suszenie odbywa się za pomocą sprężonego powietrza o stosunkowo niskiej temperaturze (w celu ochrony przed uszkodzeniem termicznym wkładu), a dokumentacja zawiera wydruki sprzed i po regeneracji.

Filtr cząstek stałych jest to ceramiczny filtr, którego zadaniem jest wyławianie ze spalin cząstek sadzy, czyli produktu niepełnego spalenia oleju napędowego. Prócz sadzy w DPF-ie znajdziemy również inne zanieczyszczenia na przykład tlenki siarki czy azotu. Akumulowanie się zanieczyszczeń sprawia, że filtr ten można zapchać i dochodzi do tego, średnio najdalej co 1000 kilometrów. Poinformuje nas o tym specyficzna kontrolka, symbolizująca filtr DPF zapełniony drobinami wychwyconych zanieczyszczeń, czasem również ukazująca przepływ spalin. Zapalenie się lampki nie oznacza bynajmniej konieczności przerwania jazdy, jednak daje jasny sygnał, że należy zatroszczyć się o filtr i jego zawartość. Nie jest to również informacja o konieczności wymiany filtra. Zapalenie się kontrolki filtra DPF informuje o konieczności dopalenia zakumulowanej wewnątrz sadzy. Można przeprowadzić to na kilka sposobów. Przykładowe objawy zapchanego filtra cząstek stałych jest to spadek osiągów lub duże problemy z uruchomieniem samochodu.

Komentarze
Regeneracja filtrów DPF/FAP i katalizatorów w specjalistycznej, najnowocześniej wyposażonej pracowni to proces, który polega na odzyskaniu sprawności tych elementów poprzez usunięcie zanieczyszczeń, które zatkały ich wkład filtracyjny.
Najnowocześniejsze pracownie oferują szereg różnych metod regeneracji, w zależności od stopnia zanieczyszczenia filtra. Metoda mechaniczna polega na usunięciu zanieczyszczeń np. w pralce DPF, w której zachodzi proces mycia pod ciśnieniem. Metoda chemiczna polega na rozpuszczeniu zanieczyszczeń poprzez zastosowanie odpowiednich preparatów. Metoda termiczna polega na oczyszczeniu filtra poprzez jego podgrzanie do wysokiej temperatury, co pozwala na rozpuszczenie zanieczyszczeń i ich usunięcie (tylko sadzy).
Nowoczesne pracownie oferują również regenerację z wykorzystaniem specjalnych urządzeń ultradźwiękowych, które pozwalają na oczyszczenie filtrów DPF/FAP i katalizatorów bez konieczności ich demontażu z pojazdu.
Po regeneracji filtry i katalizatory powinny pracować tak jak nowe, a emisja szkodliwych substancji zostanie znacznie zredukowana.
Fajnie opisany proces regeneracji DPF krok po kroku. Myślałem, że będę musiał wydać znacznie większą sumkę na nowy filtr.
Jak dobrze, że trafiłem na tą stronę, bo teraz wiem co zrobić z moim DPFem;)
Dobrze, że natrafiłem na ten artykuł, udało mi się szybciej podjąć decyzję co do regeneracji filtra dpf.
Warto skorzystać z profesjonalnej regeneracji filtra cząstek stałych w serwisie, sam muszę się nawet umówić na czyszczenie hydrodynamiczne
Posiadam volvo v50 2.0d 2006 czy jest jakiś płyn do filtra dpf
Jak regenerować dpf, to tylko w Boschu:) pełen profesjonalizm.
Tylko podkarpacie jak chodzi o filtry DPF albo filtr cząstek stałych. Objawy są takie same
Super artykuł o dpf i wszystko przejrzyście opisane w tabelach.
Aż ciężko uwierzyć że nowoczesna regeneracja dpfa kosztuje tak mało:)
świetny artykuł można się dowiedzieć wiele ciekawych rzeczy ;d
Admin test