Subpage photo

AdBlue czy DPF?

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:
AdBlue czy DPF?
AdBlue czy DPF?

Zacznijmy od tego, że płyn AdBlue jest stosowany w pojazdach, które posiadają układ SCR i są one stosunkowo nowe w porównaniu do słynnych filtrów cząstek stałych DPF / FAP; poza tym działanie AdBlue w układzie selektywnej redukcji katalitycznej polega na zredukowaniu trujących tlenków azotu, aby nie wydostawały się na zewnątrz, a DPF zaś ma za zadanie oczyścić cząstki stałe ze szkodliwych tlenków węgla, siarczanów oraz węglowodorów, które również negatywnie wpływają na środowisko oraz zdrowie społeczeństwa. Zatem pamiętaj, że AdBlue to nie jest DPF (i odwrotnie) i też nie można wybrać, który z nich jest lepszy, ponieważ jeśli masz starszy pojazd, zanim wbudowano układ SCR, to masz tylko DPF, natomiast jeśli jesteś w posiadaniu już nowszego auta, to masz nie tylko DPF, ale również cały ten układ (który oczywiście działa dzięki AdBlue), który jest w stanie zredukować do nawet 90% zanieczyszczeń.

DPF i AdBlue – przekleństwa nowych norm emisji spalin

Zaczęło się od powstania filtra cząstek stałych i umieszczenia go w dieslu, a teraz w samochodach można znaleźć dodatkowe „oczyszczacze” spalin, przez co eksploatacja pojazdu może stać się bardziej kłopotliwa i kosztowna, ponieważ w przypadku jakiejś usterki, trzeba liczyć się z drogimi naprawami lub wymianami. W każdym razie, jeśli już posiadasz auto z filtrem DPF lub z układem SCR, zadbaj o te podzespoły, właśnie po to, aby uniknąć problemów, albo chociaż oddalić ich potencjalne wystąpienie. Regeneruj / oczyszczaj, aby nie utraciły swojej sprawności, a na pewno nie będziesz żałować.

1. Płyny do układów wydechowych - czym się różni AdBlue od Eolys i mogą być za brak płynu FAP objawy?

Po pierwsze: AdBlue jest to roztwór składający się z mniejszej ilości (bo tylko w 32,5%) mocznika i pozostała ilość to woda destylowana i dolewa się go do katalizatora SCR, aby doprowadzić do reakcji chemicznej (dzięki amoniakowi) polegającej na rozkładzie szkodliwych tlenków azotu na lotny azot oraz wodę po to, aby jak najmniej trujących związków wydostało się na zewnątrz. Płyn FAP, a raczej Eolys jest dodatkiem, który pomaga obniżyć filtrowi mokremu FAP samozapłon sadzy, co powoduje, że gdy dochodzi do wypalania osadów, temperatura spalin może wynosić do 400 stopni C. W obu przypadkach wymagane jest pilnowanie poziomu płynów, ponieważ inaczej zaburzysz pracę FAP-a oraz SCR, a najbardziej da o sobie znać silnik, który w każdej chwili może przejść w tryb awaryjny. Jeśli zabraknie Eolys, to filtr FAP może się bardzo szybko zapchać, więc w przypadku spadku mocy działania silnika i pojawienia się kontrolki, należy jak najszybciej ten płyn uzupełnić.

2. Jak działa i jak dbać o system DEF / AdBlue ? - Płyn DEF

Płyn AdBlue, inaczej DEF, jest stosowany w układzie SCR, ponieważ ma za zadanie rozłożyć szkodliwe tlenki azotu za pomocą amoniaku, który wchodzi w reakcje z nimi (amoniak powstaje przez odpowiednio wysoką temperaturę w katalizatorze SCR) na zwykły azot i parę wodną. Warto wiedzieć, że AdBlue jest dość specyficzny i potrafi zamarznąć w bardzo niskiej temperaturze, a znów w 30-stopniowym upale może stracić swoje właściwości, tak więc należy pamiętać o jego odpowiednim przechowywaniu. Poza tym nie możesz zapomnieć o uzupełnieniu AdBlue, bo w innym przypadku pojazd zatrzyma się na środku drogi i nie będziesz w stanie uruchomić silnika. Pamiętaj także o corocznej wymianie filtra AdBlue i o ostrożnym uzupełnianiu płynu, aby nie rozlał się na karoserię albo na inny metal, to powinno uchronić Cię przed kosztownymi usterkami.

Jak działa i jak dbać o system DEF / AdBlue? - Płyn DEF
Jak działa i jak dbać o system DEF / AdBlue? - Płyn DEF

3. Jaki olej przy DPF, a jaki dla auta z AdBlue - Eolys w Peugeot 308

Posiadając filtr DPF, powinieneś używać olejów o niskiej zawartości popiołów, właśnie te nazywane LOW SAPS. Szukaj dobrych jakościowo produktów, które mają oznaczenia: ACEA – C1, C2, C3, C4 oraz C5, a dla pojazdów z AdBlue: Premio Valvoline Turbo/EGR Cleaner.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

01 Grudzień 2021

Do czego prowadzi zapchany DPF?

Do czego prowadzi zapchany DPF? Zapchany filtr cząstek...

01 Grudzień 2021

Czy warto kupić zamiennik katalizatora?

Czy warto kupić zamiennik katalizatora? Ze względów...

30 listopada 2021

Czym czyścić DPF?

Czym czyścić DPF? Jeżeli podejmujesz się domowego...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer