Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Niekiedy zdarza się, że możemy kupić rewelacyjne auto bez katalizatora – czy warto inwestować w pojazd pozbawiony reaktora katalitycznego? Co grozi nam za brak katalizatora? Mandat, odholowanie na koszt użytkownika pojazdu, brak uzyskania pozytywnego wyniku przeglądu czy może jednak brak jakichkolwiek konsekwencji? Na prośby naszych klientów oraz czytelników przygotowywanych przez nas artykułów postanowiliśmy stworzyć opracowanie dotyczące tego, czy można jeździć bez katalizatora, jak rozpoznać brak katalizatora w pojeździe i czym może poskutkować uszkodzony katalizator w Dieslu. Jeśli jesteś posiadaczem samochodu z jednostką wysokoprężną i katalizatorem, zapraszamy Cię do lektury!
1. Okazało się, że… Kupiłem auto bez katalizatora
Jeśli wiedzieliśmy o tym, że w samochodzie nie ma katalizatora, przed zakupem, to najprawdopodobniej udało się nam zorientować w kwestii cen uzupełnienia tego istotnego, często niedocenianego elementu. Sytuacja wygląda o wiele mniej ciekawie w momencie, gdy o braku katalizatora dowiedzieliśmy się dopiero po zakupie pojazdu. Czy da się uniknąć tak kłopotliwych sytuacji podczas zakupu diesla z rynku wtórnego? Czy istnieją sposoby na to, jak sprawdzić, czy katalizator jest wycięty z pojazdu? Odpowiedzi nie pozostawiającej żadnych wątpliwości mógłby udzielić nam mechanik samochodowy sprawdzający auto przed zakupem. Kupujący niezwiązany z mechaniką samochodową może sprawdzić obecność katalizatora w pojeździe w bardzo pobieżny sposób. Prezentujemy kilka praktycznych wskazówek na to, jak sprawdzić katalizator w Dieslu. Podczas jazdy próbnej naszą uwagę powinny zwrócić symptomy, które niemalże z całą pewnością można uznać za objawy wyciętego katalizatora. Jazda bez katalizatora nie będzie dla użytkowników samochodu zbyt komfortowa, ponieważ praca auta charakteryzuje się występowaniem licznych drgań, nierównym działaniem jednostki napędowej oraz ogólnym osłabieniem mocy silnika. Jeśli sprzedający ukrył brak katalizatora, objawy będą widoczne także gołym okiem. Powinniśmy zwrócić uwagę na ilość i stan zanieczyszczeń na wylocie rury wydechowej. Im więcej będzie tam sadzy, tym większe prawdopodobieństwo, że w samochodzie nie ma katalizatora lub jest on uszkodzony i nie spełnia swoich funkcji. Niestety, trudno jest bez fachowych narzędzi odróżnić uszkodzony katalizator w Dieslu od braku katalizatora, jednakże oba przypadki wróżą dla kupującego ponoszenie dodatkowych kosztów. Samochód pozbawiony reaktora katalitycznego, czyli inaczej katalizatora, który powinien oryginalnie być zamontowany, poważnie zanieczyszcza środowisko, przyczyniając się do zwiększania liczby zachorowań na choroby serca czy płuc. Jest to element szczególnie ważny w obliczu coraz bardziej rygorystycznych norm czystości spalin.
2. Brak katalizatora – skutki
Na fakt, że używane diesle są pozbawiane reaktorów katalitycznych, ma wpływ to, jak działa i do czego służy katalizator samochodowy. Mówiąc ogólnie, funkcjonowanie katalizatora w pojeździe sprowadza się do oczyszczania spalin ze szkodliwych związków chemicznych. Jest to możliwe dzięki specjalnej strukturze wkładu katalizatora wzbogaconej o działanie pierwiastków takich jak platyna, rod czy pallad. Niektórzy właściciele samochodów nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że z ich pojazdów katalizator został skradziony i nie dysponują narzędziami do tego, jak sprawdzić, czy auto ma katalizator chociażby po wizycie w niezaufanym warsztacie. Mechanizm działania katalizatorów jest na tyle istotny, że wprowadzono regulacje prawne, tak więc można dostać całkiem spory mandat za spaliny. Przeprowadzane przez funkcjonariuszy Policji kontrole spalin w samochodach nie są co prawda rzetelnym potwierdzeniem, że w pojeździe nie ma katalizatora, jednakże do nałożenia kary pieniężnej wystarcza już sam wysoki poziom zanieczyszczenia spalin, który wskazuje na problemy z katalizatorem lub właśnie na jego brak. Istotnym problemem może okazać się także przegląd bez katalizatora. 2020 rok nie zaskoczył nas w tej kwestii zmianami w stosunku do poprzedniego – jeśli samochód ma usunięty katalizator, uzyskanie pozytywnego wyniku badania technicznego będzie praktycznie niemożliwe. Podsumowując, często nieposiadanie katalizatora może być bardziej kosztowne, niż jego obecność w układzie wydechowym pojazdu.
Rodzaje katalizatorów
Stałe unowocześnienia w branży motoryzacyjnej owocują także modernizacjami systemów oczyszczania spalin. Obecnie na rynku dostępne są konwertery katalityczne o zróżnicowanych właściwościach. Wiedza o tym, co to jest katalizator, do czego służy i gdzie znajduje się w pojeździe powinna uwrażliwiać nas na sprawdzenie obecności katalizatora w każdym aucie, które chcemy zakupić z rynku wtórnego. W szerokiej gamie katalizatorów można wyróżnić katalizatory z wkładami ceramicznymi, katalizatory metalowe, katalizatory o właściwościach utleniających, katalizatory redukujące a także modele, które określamy jako trójfunkcyjny reaktor katalityczny. Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym naszym artykułem, w którym dokonamy dokładnej charakterystyki wszystkich dostępnych na rynku katalizatorów, a także zajmiemy się inną interesującą kwestią, jaką jest zapchany katalizator – co zrobić, aby odzyskać jego drożność? Zapraszamy do śledzenia pojawiających się na www.filtry-dpf-fap.pl nowości!
Komentarze