Jazda samochodem z uszkodzonym filtrem DPF niesie za sobą wiele zagrożeń, może prowadzić do poważnych problemów z funkcjonowaniem samochodu.
- Utrata mocy silnika - Zapchany filtr zwiększa opory przepływu spalin, co prowadzi do utraty mocy silnika, gorszej reakcji na pedał gazu i zwiększonego zużycia paliwa.
- Ograniczenie prędkości - W niektórych samochodach, w celu ochrony silnika przed uszkodzeniem, system sterujący może ograniczyć maksymalną prędkość, gdy filtr DPF jest zatkany.
- Świecenie lampki kontrolnej - Awaria filtra DPF jest sygnalizowana przez zapalenie się odpowiedniej lampki kontrolnej na desce rozdzielczej.
- Uszkodzenie silnika - Długotrwała jazda z zapchanym filtrem DPF może prowadzić do przegrzania silnika, uszkodzenia turbiny lub katalizatora.
- Wysokie koszty naprawy - Im dłużej zwlekasz z naprawą, tym większe ryzyko poważniejszych uszkodzeń, które pociągną za sobą znacznie wyższe koszty naprawy.
Ignorowanie problemu może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń i znacznie zwiększyć koszty naprawy.
Jakie są najczęstsze przyczyny awarii filtra DPF?
- Krótkie dystanse - Częsta jazda na krótkich dystansach uniemożliwia osiągnięcie temperatury niezbędnej do wypalenia sadzy z filtra.
- Niska jakość paliwa - Paliwo niskiej jakości może powodować zwiększone wydzielanie sadzy.
- Uszkodzenia mechaniczne - Uszkodzenia mechaniczne filtra DPF, np. spowodowane przez obce ciała, mogą prowadzić do jego przedwczesnej awarii.
- Problemy z oprogramowaniem - Błędy w oprogramowaniu sterującym jednostką napędową mogą powodować problemy z regeneracją DPF.
Co zrobić, kiedy zapali się kontrolka filtra DPF w samochodzie?
Jeśli aktywna regeneracja czyli proces, który ma na celu oczyszczenie filtra cząstek stałych z nagromadzonej sadzy nie przyniesie efektu, konieczna będzie wizyta w warsztacie. Mechanik przeprowadzi diagnostykę i dobierze odpowiednią metodę czyszczenia.
Zapalenie kontrolki DPF sygnalizuje, że filtr cząstek stałych jest zatkany i wymaga regeneracji. Nie jest to sytuacja, którą można zbagatelizować.
Aby skutecznie oczyścić DPF i pozbyć się awarii w samochodzie warto przeprowadzać profesjonalną regeneracje filtra pod okiem fachowca. Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań problemu jest skorzystanie z metody hydrodynamicznej, czyli wypłukiwania zanieczyszczeń pod wysokim ciśnieniem z pomocą odpowiednich środków chemicznych na profesjonalnym i przeznaczonym do tego urządzeniu. Metoda ta jest całkowicie bezpieczna i pozwala przywrócić sprawność filtra DPF na poziomie nawet 99%.
Czyszczenie filtra DPF
Czyszczenie filtra cząstek stałych podczas jazdy jest kluczowe dla utrzymania sprawności silnika oraz pełnej wydajności pojazdu. Istotne jest, aby regularnie monitorować stan DPF i reagować na wszelkie sygnały, które mogą świadczyć o jego zanieczyszczeniu. Zwykle warto podjąć działania w momencie, gdy kontrolka „DPF” świeci się na desce rozdzielczej lub gdy odczuwamy spadek mocy silnika.
Zaleca się także przeprowadzanie regeneracji DPF po dłuższych trasach i przy intensywnej jeździe miejskiej. W takich warunkach filtr narażony jest na znacznie szybsze osadzanie sadzy, a jego efektywne czyszczenie pozwala uniknąć poważniejszych problemów mechanicznych.
Pamiętaj także o regularnych przeglądach technicznych oraz stosowaniu odpowiednich paliw i dodatków do paliwa, które wspierają proces oczyszczania DPF. To wszystko pomoże zwiększyć żywotność Twojego filtra i poprawi ogólną wydajność samochodu.
W razie potrzeby, w cięższych przypadkach należy skorzystać z pomocy fachowca, warto wówczas udać się do profesjonalnego serwisu. Sprawdzone metody czyszczenia jak np. hydrodynamiczna, pomagają skutecznie usunąć wszelkie zanieczyszczenia i przywrócić pełną sprawność DPF.
Komentarze