Co ile włącza się DPF?

Dobrze działający filtr cząstek stałych powinien włączać się do regeneracji co 400-700 kilometrów. Niestety często jest tak, że DPF domaga się coraz to częstszego wypalania, co nie jest dobre. W takich sytuacjach należy zgłosić się do serwisu, aby zdiagnozować jego stan. Filtr DPF może być wypalany na trzy sposoby: na postoju, w trakcie jazdy oraz komputerowo w serwisie. Zaletą dopalania tego podzespołu w trasie jest udrożnienie zatkanych kanalików z sadzy, dzięki czemu odzyska swoje parametry. Samo przeprowadzenie regeneracji aktywnej oraz pasywnej nie przyniesie na długo efektów, ponieważ należy pamiętać jeszcze o zalegającym wewnątrz monolitu popiele. Popiół usuwa się znacznie trudniej z DPF niż sadza. Z pomocą więc przychodzi czyszczenie hydrodynamiczne filtra cząstek stałych w ASO.
Jak często powinien wypalać się filtr DPF? - Jak wymusić wypalanie DPF?
Jeżeli DPF jest sprawny, to nie będzie chciał się wypalać wcześniej niż co 400 kilometrów. Gdy jesteś w trasie, to w każdej chwili możesz dostać informację o konieczności wyczyszczenia filtra cząstek stałych. Bez wahania powinieneś kontynuować jazdę, zwiększyć jej prędkość oraz podnieść obroty do 3,5 tys. i czekać, dopóki sadza w całości nie wydostanie się z układu wydechowego.
1. Jak poprawnie eksploatować auto z filtrem cząstek stałych? - Ile trwa wypalanie DPF podczas jazdy?
Aby wydłużyć żywotność filtra cząstek stałych, koniecznie trzeba pamiętać o prawidłowej eksploatacji pojazdu. W takim razie nie zapominaj o wypalaniu filtra DPF ani o czyszczeniu w serwisie, tankuj dobrej jakości paliwo, nie lekceważ objawów, które mogą skutkować awarią jakiegoś podzespołu. Ponadto równie ważna jest kondycja zarówno jednostki napędowej, jak i wtryskiwaczy. Jeśli Twoje auto ma wmontowany filtr FAP, to uzupełniał płyn katalityczny Eolys. Jak już wspomnieliśmy, DPF będzie się domagać samooczyszczania, więc w każdej chwili możesz zauważyć na desce rozdzielczej kontrolkę wypalania, która powinna Cię skłonić do przeprowadzenia tego procesu. Pamiętaj jednak, że będzie to trwało dłuższą chwilę.

2. Częste wypalanie DPF – przyczyny - Wypalanie DPF co 100 km
Prawdopodobnie za częste wypalanie DPF odpowiada niesprawność podzespołu, nieukończone procesy samoregeneracji filtra DPF, usterki innych podzespołów, jak i uszkodzenie mechaniczne wkładu filtra cząstek stałych. Jeśli więc podzespół nadal po wypalaniu wykazuje niepokojące oznaki, to należy zwrócić się o pomoc do zaufanego serwisu samochodowego. Jego diagnostyka jest kluczowa, bo zauważalne ślady mechanicznych uszkodzeń uniemożliwią przeprowadzenie regeneracji.
Dodaj komentarz

Komentarze
DPF (filtr cząstek stałych) jest elementem układu wydechowego samochodu, którego zadaniem jest usuwanie zanieczyszczeń emitowanych przez silnik. Filtry DPF mogą się zapychać, gdy samochód jest eksploatowany w warunkach miejskich lub na krótkich trasach, co prowadzi do spadku wydajności silnika i wzrostu emisji zanieczyszczeń. W celu oczyszczenia filtra DPF samochód może automatycznie uruchomić proces wypalania, w którym zanieczyszczenia gromadzące się w strukturze filtra są usuwane poprzez ich spalenie.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co ile włącza się DPF, ponieważ zależy to od wielu czynników, takich jak rodzaj silnika, styl jazdy, warunki eksploatacji i inne. W niektórych samochodach proces wypalania DPF może być uruchamiany co kilkaset kilometrów, podczas gdy w innych może być uruchamiany co kilka tysięcy kilometrów lub nawet rzadziej. W niektórych przypadkach proces wypalania DPF może być uruchamiany przez samochód automatycznie, natomiast w innych przypadkach może być konieczne ręczne uruchomienie procesu wypalania za pomocą specjalnego narzędzia diagnostycznego.