Subpage photo

Co jest w katalizatorze samochodowym?

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Co jest w katalizatorze samochodowym?
Co jest w katalizatorze samochodowym?

Katalizator samochodowy na pierwszy rzut przypomina zwykłą puszkę, ale dopiero po zajrzeniu w jego wnętrze można zauważyć wkład, który składa się z dużej ilości kanalików (można porównać do plastra miodu), przez które przepływają spaliny, a dodatkowo najcenniejsze we wkładzie tego podzespołu są: platyna, rod oraz pallad, które są odpowiedzialne za wchodzenie w reakcje chemiczne ze szkodliwymi związkami chemicznymi, które znajdują się w spalinach. Przez te właśnie metale szlachetne katalizatory należą do bardzo drogich elementów, ale też pod żadnym pozorem nie wolno się ich pozbywać, ponieważ możesz ponieść tego konsekwencje. Katalizatory były montowane już w latach 90-tych, tuż po wprowadzeniu normy EURO 1 zamontowano pierwszy katalizator i od tego momentu raczej wszystkie pojazdy muszą go posiadać.

Dlaczego katalizatory są takie cenne - co jest drogiego w katalizatorze?

To prawda, że katalizatory, podobnie zresztą jak filtry cząstek stałych są bardzo drogie ze względu na obecność drogocennych pierwiastków, które się w nich znajdują. W katalizatorach najcenniejsza jest platyna, a w DPF złoto i też dzięki tym metalom szlachetnym powłoka katalityczna jest dość wytrzymała, gdyż praca obu podzespołów jest naprawdę trudna i funkcjonują w bardzo ciężkich warunkach.

1. Odzysk metali szlachetnych z katalizatorów- ile gram palladu w katalizatorze?

Odzyskiwanie metali szlachetnych jest doskonałym pomysłem, ponieważ użytkownik auta, który chce zutylizować stary katalizator, może sporo zarobić na takim odzysku. Pamiętaj jednak, że co innego wyciąć katalizator i oddać go do skupu w celu wzbogacenia się (świadome, nielegalne pozbycie się podzespołu), a co innego mieć możliwość pokrycia, chociażby części kosztów nowego katalizatora poprzez odzyskanie metali szlachetnych. Tak dla ciekawych – w pojazdach małych osobowych znajduje się zaledwie kilka gram palladu, natomiast jeżeli mielibyśmy mówić o tych większych pojazdach, z o wiele większą pojemnością silnika, to do nich, aby stworzyć katalizator, potrzeba byłoby około 30 gramów tego pierwiastka.

2. Reaktor katalityczny - najdroższe katalizatory

Katalizator / reaktor katalityczny to element, który obowiązkowo musi znajdować się w samochodzie, ponieważ po pierwsze: usunięcie go będzie miało wpływ na pracę silnika, a po drugie: jest to zabronione. Jego praca polega na zredukowaniu szkodliwych gazów znajdujących się w spalinach. Najdroższe katalizatory znajdziesz w markach samochodowych: Fiat, BMW, Mercedes, Honda, Volvo i nawet Mazda.

 Reaktor katalityczny - najdroższe katalizatory
 Reaktor katalityczny - najdroższe katalizatory

3. Jak działa katalizator samochodowy - dlaczego się psuje i ile kosztuje katalizator?

Działanie katalizatora jest oczywiste: zajmuje się on redukcją toksycznych związków chemicznych, aby samochody nie mogły zanieczyszczać spalinami środowiska. Wyróżnia się dwa rodzaje katalizatorów: ceramiczny oraz metalowy, a ich cena waha się od 2 do nawet kilku tysięcy złotych (należy wziąć pod uwagę rodzaj katalizatora, markę pojazdu oraz ilości poszczególnych metali szlachetnych użytych do budowy). Przyczynami powstawania awarii podzespołu mogą być: gwałtowna zmiana temperatur (kontakt gorącego katalizatora z zimnem może spowodować skurczenie i pokruszenie), a także długa jazda na jeszcze niedostatecznie nierozgrzanym silniku na wzbogaconej mieszance paliwowo-powietrznej. 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

01 Grudzień 2021

Do czego prowadzi zapchany DPF?

Do czego prowadzi zapchany DPF? Zapchany filtr cząstek...

01 Grudzień 2021

Czy warto kupić zamiennik katalizatora?

Czy warto kupić zamiennik katalizatora? Ze względów...

30 listopada 2021

Czym czyścić DPF?

Czym czyścić DPF? Jeżeli podejmujesz się domowego...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer