Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Filtry cząstek stałych DPF to wymagające i istotne elementy budowy samochodu wyposażonego w silnik wysokoprężny Diesla. Aby zachować jak najdłuższą żywotność filtra DPF oraz wysoką skuteczność jego działania, warto wyrobić w sobie nawyk prawidłowego użytkowania samochodu, w którym został zamontowany DPF. W artykule wymienimy najczęściej popełniane przez kierowców błędy – sprawdź, czy ich nie popełniasz!
Działanie DPF w samochodzie
Funkcje spełniane przez filtr cząstek stałych DPF w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi Diesla sprowadzają się do dokładnego oczyszczenia wytwarzanych spalin z powstających podczas spalania oleju napędowego cząsteczek węgla oraz substancji, które wykazują właściwości szkodliwe, a nawet rakotwórcze. Stanowiący kluczowy element budowy filtra DPF monolit, w którym znajdziemy węglik krzemu, filtruje wpuszczaną do DPF mieszankę spalin, by z rury wydechowej mogły wydostać się spaliny o możliwie maksymalnie obniżonej toksyczności. Jak wiemy, emitowania spalin w silnikach Diesla nie da się ograniczyć, można jednak wpłynąć na zmniejszenie ich szkodliwości dla środowiska oraz zdrowia człowieka. Filtr DPF, często mylnie uznawany za zbędny i kłopotliwy element pojazdu sprawia, że wydostające się do atmosfery dymy nie zawierają cząsteczek węglowych, tlenków metali ani WWA, czyli wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych.
Obecność filtra cząstek stałych DPF w samochodzie wymaga od jego użytkowników rozsądnego korzystania z pojazdu oraz pamiętania o obowiązkowych zabiegach konserwacyjnych. Reprezentowany przez nas styl jazdy także wpływa na funkcjonalność DPF, gdyż mechanizm tego filtra i specyfika zasady działania DPF wymagają jazdy w możliwie równym tempie, bez podejmowania gwałtownych akcji. Co ważne, efektywnemu działaniu filtra cząstek stałych sprzyjają długie trasy oraz utrzymywanie wyższych obrotów oraz prędkości. W tych okolicznościach spaliny mają możliwość osiągnięcia odpowiedniej temperatury niezbędnej do rozpoczęcia oczyszczania filtra. Samochody z silnikami Diesla wyposażone w filtry DPF działają optymalnie, gdy stosuje się dobrej jakości paliwo z niską zawartością siarki oraz wówczas, gdy odpowiednio często wykonuje się wymianę oleju. Stosowanie się do tych prostych wytycznych sprawia, iż problem zapchanego filtra DPF nie będzie dotyczył Cię przez długi czas.
Nieświadomie i świadomie popełniane błędy podczas jazdy samochodem z filtrem DPF
Występowanie sytuacji, w których kierowcy wskutek niewiedzy działają na szkodę własnego samochodu, jest niestety dość częstym zjawiskiem. Niekiedy nie mamy wpływu na konieczność gwałtownego hamowania bądź przyspieszania w obliczu zagrożenia na drodze, jednakże nad wszelkimi innymi sytuacjami, w których robimy coś źle w obsłudze samochodu z filtrem DPF, możemy zapanować.
Filtry DPF do właściwego wykonywania swoich funkcji potrzebują wysokich temperatur. Dopiero gdy czujniki temperatury wskazują około 400 stopni Celsjusza, zachodzi proces dopalania sadzy, dzięki któremu ilość pyłu sadzowego zmniejsza się, zwiększając tym samym na nowo pojemność filtra cząstek stałych. Wysoka temperatura tworzy się, gdy samochód jest przez dłuższy czas eksploatowany na wysokich obrotach, dlatego też za błąd uważa się wykorzystywanie samochodu jedynie na dojazdy do miejsc znajdujących się w niewielkiej odległości od naszego parkingu czy garażu. Warto zadbać o czas, w którym wybierzemy się naszym samochodem z silnikiem Diesla na dłuższą przejażdżkę poza terenem zabudowanym, drogą ekspresową bądź autostradą.
Kolejne błędy, które są często powtarzane przez kierowców, dotyczą ich stylu jazdy oraz nagłych, lecz nieuzasadnionych manewrów. Nie warto przyśpieszać zbyt wcześnie, gdy silnik się jeszcze nie rozgrzał i nie osiągnął wysokich obrotów oraz chwalić się „gazowaniem” podczas postoju auta. Pamiętajmy również o tym, że filtrowi cząstek stałych nie służy gwałtowne hamowanie ani pozostawianie pojazdu bez potrzeby z odpalonym silnikiem.
Poważne wykroczenie stanowi także brak regularnych kontroli układu wtrysku oraz układu dolotowego – wszelkie nieprawidłowości ich funkcjonowania przekładają się na uszkodzenia w obrębie filtra DPF oraz zapychanie go szkodliwymi cząsteczkami ze spalin.
Jaki olej do samochodu? Jakiś najtańszy proszę! Chęć oszczędności jest w pełni zrozumiała, jednak producenci samochodów wskazują, jaki olej ma optymalne właściwości, dlatego też warto odwołać się do zaleceń i do wymiany wybrać taki olej, który przysłuży się poprawnemu funkcjonowaniu silnika wysokoprężnego, oszczędzając tym samym filtr cząstek stałym przed przedwczesnym, nadmiernym wyeksploatowaniem.
Ignorowanie uaktywnionej kontrolki filtra cząstek stałych to także karygodny błąd! Jeśli nie dasz filtrowi szansy na wypalenie sadzy podczas utrzymanej w równych obrotach dłuższej jazdy samochodem, dojdzie do zapchania filtra, co wiąże się z koniecznością regeneracji DPF bądź zakupu nowego filtra cząstek stałych, gdyż nawet nie bierzemy pod uwagę, że Twój pojazd mógłby poruszać się po drodze bez tego istotnego elementu.
Wśród błędów popełnianych przez kierowców poważne skutki niesie za sobą także przerywanie pracy silnika podczas oczyszczania filtra DPF. Zgaszenie samochodu, w którym właśnie następuje wypalanie sadzy, jest równoznaczne z koniecznością umówienia się na wymianę filtra cząstek stałych DPF w serwisie.
Nie taki DPF straszny
Mamy nadzieję, że nabrałeś już przekonania, iż posiadanie sprawnie działającego filtra cząstek stałych DPF niesie za sobą liczne korzyści. Użytkowanie samochodu wyposażonego w filtr DPF nie jest trudne, wymaga jednak od kierowcy systematyczności oraz obserwacji sygnałów dawanych mu przez pojazd. Właściwa eksploatacja filtra DPF umożliwia zachowanie jego parametrów nawet przez 180 000 km, warto zatem unikać wymienionych przez nas błędów w zakresie użytkowania samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych DPF.
Komentarze