Co się stanie, jeśli nie doleje AdBlue? Czym skutkuje?

Jeśli w zbiorniku zabraknie AdBlue, samochód może przejść w tryb awaryjny, a w najgorszym przypadku nie będzie się dało uruchomić silnika. AdBlue to roztwór mocznika, który pomaga redukować szkodliwe tlenki azotu NOx w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych, z systemem SCR. Płyn ten jest wtryskiwany do układu wydechowego, tuż przed katalizatorem SCR. W wysokiej temperaturze AdBlue rozkłada się na amoniak, który następnie reaguje z tlenkami azotu, przekształcając je w nieszkodliwy azot i wodę. Dzięki temu zmniejsza się emisja zanieczyszczeń do atmosfery. Pamiętaj, że AdBlue jest częścią układu SCR i jeśli go zabraknie w zbiorniku, system nie będzie działał poprawnie.

Zbiornik AdBlue Deska rozdzielcza pojazdu

Co grozi za brak AdBlue?

Pojazd poinformuje o potrzebie uzupełnienia płynu AdBlue, jednak jeśli dojdzie do zlekceważenia tych komunikatów, to może to doprowadzić do poważnych problemów. Jeśli zbiornik zostanie całkowicie opróżniony, silnik przejdzie w tryb awaryjny. Kierowca odczuje spadek mocy jednostki napędowej nawet o 40%. Co gorsza, po wyłączeniu silnika nie będzie można go uruchomić, dopóki nie doleje się płynu. Może być konieczna wizyta w serwisie, więc lepiej nie ryzykować.

Jak długo można jechać bez AdBlue?

Filtr cząstek stałych

Czas, przez jaki możesz jechać bez AdBlue, zależy od konkretnego modelu auta i zużycia tego płynu. Zazwyczaj, gdy poziom AdBlue jest niski, komputer w pojeździe zaczyna ostrzegać użytkownika. W niektórych samochodach na rezerwie AdBlue można jeszcze przejechać około 2 tysięcy kilometrów, ale po osiągnięciu zera system może całkowicie zablokować uruchomienie jednostki napędowej. Zaleca się więc jak najszybsze uzupełnienie płynu, aby uniknąć problemów. Warto sprawdzać poziom płynu, zwłaszcza przed dłuższymi trasami.

AdBlue - problemy

AdBlue to specyficzny płyn, który wymaga odpowiedniego przechowywania. Ważne jest, aby zapoznać się z instrukcją producenta, aby uniknąć problemów. Płyn powinien być przechowywany w chłodnym, suchym miejscu, chronionym przed bezpośrednim światłem słonecznym. Najlepiej trzymać go w pojemnikach ze stali nierdzewnej lub plastiku. Należy również pamiętać, że AdBlue zamarza w temperaturze poniżej -11 stopni C, dlatego ekstremalne temperatury — zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie — mogą negatywnie wpływać na jego właściwości. Właściciele pojazdów z systemem SCR i używających AdBlue często skarżą się na awarie, ponieważ brak płynu w zbiorniku może prowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej. Dlatego regularne sprawdzanie poziomu AdBlue i jego właściwe przechowywanie są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu.

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

4 maja 2021

Filtr DPF 1762998

Sprzedawane przez nas filtry DPF posiadają: → homologację; → spełniają normy EURO! Przed czyszczeniem filtra DPF wykonujemy diagnostykę stanu filtra (aby wykluczyć uszkodzenia mechaniczne, wypalenie, wytopienie itd.) – sama ta weryfikacja nic nie kosztuje. ...