Filtr GPF to element systemu oczyszczania spalin w samochodach benzynowych. Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych, które powstają podczas spalania benzyny. Jest to odpowiednik filtra DPF, który występuje w samochodach z silnikami wysokoprężnymi i pracuje on dość podobnie. Zasada działania filtra GPF – podzespół ten zatrzymuje cząstki stałe, takie jak sadza, które przepływają przez jego komórki. Z czasem, dzięki wysokiej temperaturze i działaniu katalizatora, te cząstki są spalane, przekształcając się w mniej szkodliwe substancje, takie jak dwutlenek węgla i woda. System zarządzania silnikiem monitoruje efektywność filtra i w razie potrzeby inicjuje wypalanie podnosząc temperaturę w filtrze, aby spalić zgromadzoną sadzę.
Filtry GPF zostały wprowadzone w odpowiedzi na zaostrzające się normy emisji spalin. Dzięki nim samochody benzynowe stają się bardziej ekologiczne. Jeśli posiadasz auto z benzyną wyprodukowane po 2017 roku, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest on wyposażony w ten właśnie filtr.

Czy GPF i DPF to jest to samo?
Nie, filtr GPF i DPF to nie jest to samo. Choć GPF i DPF mają podobną funkcję, różnią się między sobą w kilku kluczowych aspektach. DPF jest stosowany w samochodach z silnikami Diesla, które generują znacznie większe ilości cząsteczek stałych w spalinach. Filtr GPF natomiast jest przeznaczony do samochodów z silnikami benzynowymi, które także emitują cząstki stałe, choć w mniejszych ilościach. Różnice te wynikają z charakterystyki spalania w obu typach silników.
Czy wszystkie samochody benzynowe mają GPF?

Nie, nie wszystkie samochody benzynowe posiadają filtr GPF. Filtry GPF są obowiązkowe tylko w nowych pojazdach benzynowych, które spełniają normy emisji spalin Euro 6. Oznacza to, że auta z silnikami benzynowymi wyprodukowane przed wprowadzeniem tych norm, lub te, które nie spełniają wymagań emisji spalin, nie będą wyposażone w GPF. Z kolei nowsze modele, zwłaszcza te produkowane po 2017 roku, w większości posiadają już ten filtr, aby sprostać coraz bardziej restrykcyjnym normom ekologicznym.
Czy GPF może się zapchać?
Tak, filtr GPF, podobnie jak DPF, może się zapchać. W wyniku długotrwałego użytkowania samochodu, zwłaszcza przy niskich temperaturach i krótkich trasach, cząsteczki stałe gromadzą się w filtrze, co może prowadzić do jego zatykania. W przypadku silników benzynowych zapychanie GPF zwykle zachodzi znacznie wolniej niż w Dieslach, ponieważ emitują one mniej cząsteczek stałych. Niemniej, jednak gdy komponent zostanie zapchany, może to prowadzić do obniżenia sprawności silnika, zwiększenia zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach do uszkodzenia turbosprężarki czy innych podzespołów układu wydechowego.
Komentarze