Filtr GPF to element montowany w samochodach z silnikami benzynowymi, mający na celu redukcję emisji cząstek stałych. Działa na podobnej zasadzie co DPF i FAP, które są stosowane w wysokoprężnych jednostkach napędowych. GPF wychwytuje cząstki stałe powstające podczas spalania paliwa, przyczyniając się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Dzięki temu samochody wyposażone w ten rodzaj filtra spełniają coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Filtr cząstek stałych GPF również musi być czyszczony i wypalany dla przedłużenia jego żywotności. Z racji tego, że silniki benzynowe nie produkują tak dużo toksycznych spalin, rzadziej się zapychają. Producenci obiecują, że przy odpowiedniej eksploatacji pojazdu, GPF popracuje nawet do 300 tysięcy kilometrów.


Czy GPF może się zapchać?
Filtr GPF po dłuższym okresie eksploatacyjnym może się zapchać, choć nie tak szybko, jak filtr DPF lub FAP, ponieważ silniki benzynowe nie emitują tak dużo toksycznych spalin. Tak naprawdę zapchany GPF nie jest dużym problemem, ponieważ wystarczy przejechać więcej kilometrów na autostradzie, a podzespół sam się wypali i to bez większej ingerencji użytkownika. Warto wspomnieć, że benzynowe jednostki napędowej pracują w wyższych temperaturach niż silniki wysokoprężne, przez to filtr cząstek stałych GPF wypala się szybciej i często w sposób niezauważalny dla kierowcy.
Czy można usunąć filtr GPF?

Nie można usuwać filtrów cząstek stałych GPF z pojazdów, ponieważ podobnie jak DPF i FAP, ma dbać o środowisko poprzez usuwanie toksycznych związków ze spalin. Pozbycie się filtra GPF doprowadzi do wielu konsekwencji prawnych; mandat, kara grzywny, utrata homologacji, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, a także brak możliwości przejścia badania technicznego auta. Co więcej, nieprawidłowe usunięcie tego podzespołu wpłynie na pracę innych komponentów. Pamiętaj, że brak GPF zmniejszy także wartość samochodu. Zamiast więc wycinać lub wyłącz w sterowniku silnika filtr GPF, rozważ jego czyszczenie w zaufanym serwisie, uzupełniaj benzynę ze sprawdzonych stacji i dbaj o pozostałe podzespoły.
Regeneracja filtra GPF
Regeneracja filtrów cząstek stałych GPF, stosowanych w silnikach benzynowych nie różni się od czyszczenia DPF czy FAP. Możesz zakupić specjalny płyn do czyszczenia GPF – K2 GPF GO i zaaplikować go według zaleceń producenta. Stosowany co około 2000 kilometrów pomoże w przedłużeniu żywotności filtra GPF. Jeśli jednak zauważysz niepokojące objawy, które daje Twoje auto, warto udać się do serwisu na zdiagnozowanie stanu technicznego komponentów. GPG może być też wyczyszczony metodą hydrodynamiczną, która przywróci jego fabryczne parametry.
Komentarze