Co zatrzymuje DPF?

Filtr cząstek stałych zatrzymuje wewnątrz toksyczne cząstki PM, które są produkowane przez spaliny. Działanie DPF polega także na wypalaniu nagromadzonej sadzy, dzięki czemu wydłuża się jego żywotność. Podzespół ten jest umieszczany od wielu lat w układach wydechowych i z racji tego, że ma chronić nasze środowisko, to żaden kierowca nie ma prawa jeździć bez niego samochodem. Filtr DPF jest nieco wymagający w eksploatacji. Na pewno trzeba pamiętać o wyjechaniu raz w tygodniu za miasto, aby pozwolić mu się dopalić. Diesle nie są niestety przystosowane do przejażdżek typowo miejskich, więc to też warto mieć na uwadze, zwłaszcza gdy masz w planach zakup auta z silnikiem wysokoprężnym.
Filtr DPF – za co odpowiada? - DPF - co to?
Filtr DPF odpowiada za utrzymanie środowiska we względnej czystości, dzięki umiejętności wyłapywania szkodliwych cząstek stałych oraz ich dopalania. Te toksyczne substancje chemiczne znajdują się w spalinach. Pamiętaj, że bardzo dużo zależy od tego, w jaki sposób użytkujesz auto, gdyż to wszystko wpływa na długość i jakość pracy filtra cząstek stałych. Podzespół ten na pierwszy rzut oka nie wygląda na drogiego, natomiast w jego wnętrzu znajduje się monolit, który wysadzony jest wartościowymi metalami szlachetnymi, stąd tak wysokie ceny. Może też nie wszyscy wiedzą, że nawet zużyty element, który znajduje się w układzie wydechowym pojazdu, jest w dalszym ciągu wartościowy i można go sprzedać na skupach DPF.
1. Co psuje filtry DPF? Powodów ich zużywania się jest wiele, a naprawy niestety są kosztowne - Wypalanie DPF
Filtry cząstek stałych są szczególnie narażone na usterki, zwłaszcza gdy nie jest on eksploatowany zgodnie z zaleceniami producenta. To nie jest jednak tak, że tylko niedrożny tudzież uszkodzony DPF negatywnie oddziałuje na inne podzespoły, ponieważ usterki w silniku czy też zużycie innych elementów w samochodzie wpływa także na pracę filtra DPF. Zatem nakłaniamy do podejmowania szybkich działań naprawczych, aby uniknąć takich niespodziewanych. Ponadto zachęcamy do korzystania z usług serwisowych odnośnie regeneracji tego podzespołu, ponieważ przynosi ona naprawdę długotrwałe efekty. Jeśli zaś chodzi o wypalanie filtra cząstek stałych, to jest ono obowiązkowe, ponieważ na bieżąco dbasz o drożność tego podzespołu, jednakże nie jest na tyle wystarczające, aby zrezygnować ze specjalistycznego oczyszczania DPF w ASO.

2. Jakie mogą być skutki użytkowania samochodu z zatkanym DPF? - Czyszczenie DPF
Jazda z zatkanym filtrem cząstek stałych może pogorszyć pracę silnika i dodatkowo samochód będzie zanieczyszczać środowisko. W takiej sytuacji koniecznie należy przeprowadzić samooczyszczanie DPF, a jeśli to by nie pomogło, to niezwłocznie udać się na diagnostykę podzespołu do serwisu. Jeżeli nie będzie żadnych przeciwwskazań do wykonania regeneracji, to filtr DPF zostanie dokładnie oczyszczony, a następnie przetestowany pod kątem drożności.
Dodaj komentarz

Komentarze
Filtr DPF (cząstek stałych) jest odpowiedzialny za usuwanie zanieczyszczeń emitowanych przez silnik, takich jak sadza i pyły, które mogą szkodzić środowisku i zdrowiu ludzi. Filtr DPF zatrzymuje te zanieczyszczenia, gromadząc je w swojej strukturze, co pozwala na ich usunięcie z układu wydechowego.
Filtr DPF zatrzymuje zanieczyszczenia, ale nie jest w stanie ich usunąć. Zanieczyszczenia są usuwane z filtra poprzez proces wypalania, w którym zanieczyszczenia są spalane przy wysokiej temperaturze. Proces ten jest automatycznie uruchamiany przez samochód lub może być wymuszony przez kierowcę, np. poprzez jazdę na dłuższych dystansach lub z wykorzystaniem specjalnego programu do wypalania zanieczyszczeń.