Największym wrogiem filtra DPF są krótkie trasy, które nie pozwalają silnikowi osiągnąć odpowiedniej temperatury do samoregeneracji. Niska jakość paliwa, zwłaszcza z dużą zawartością siarki, również przyspiesza zatykanie się filtra DPF. Brak regularnego czyszczenia DPF i problemy z silnikiem, turbosprężarką lub wtryskiem mogą dodatkowo zwiększać nagromadzenie zanieczyszczeń. Aby dbać o filtr cząstek stałych, warto regularnie jeździć na dłuższych trasach, na których jednostka napędowa ma szansę się rozgrzać i wypalić sadzę. Regularne serwisowanie samochodu oraz kontrola stanu DPF i silnika są bardzo ważne. Wybieraj paliwo od sprawdzonych dostawców i unikaj przeciążania pojazdu, którego mogłoby spowodować większe spalanie.
Co zapycha DPF?
DPF, czyli filtr cząstek stałych, zapycha się przede wszystkim na skutek gromadzenia się sadzy wskutek spalania paliwa. Innymi przyczynami jego zatykania to niewłaściwe użytkowanie pojazdu, między innymi na krótkich trasach, na których nie można osiągnąć odpowiedniej temperatury spalin, a także wlewanie niskiej jakości paliwa, które generuje więcej zanieczyszczeń. Dodatkowo problemy z systemem wtryskowym lub elementami silnika mogą prowadzić do nadmiernego wytwarzania sadzy. Często występujące usterki, jak uszkodzenia czujników, również przyczyniają się do nieprawidłowego działania filtra cząstek stałych. Regularne serwisowanie i stosowanie odpowiednich środków czyszczących pomogą w utrzymaniu filtra DPF w dobrym stanie.
Od którego roku DPF w Dieslu?
Po wprowadzeniu normy EURO 4, która zaczęła obowiązywać w 2006 roku, integralnym elementem w silnikach wysokoprężnych stał się filtr cząstek stałych DPF, FAP. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie cząstek stałych powstałych podczas spalania paliwa, które mogłyby przedostać się do atmosfery. DPF, aby mógł działać bez problemu, musi być na bieżąco czyszczony. W przeciwnym razie bardzo szybko może dojść do jego zapchania i ostatecznie do awarii.
Po czym poznać, że DPF jest do wymiany?
Jeśli podczas diagnostyki okaże się, że filtr cząstek stałych jest mechanicznie uszkodzony, to jest to główna oznaka, że czas wymienić komponent na nowy. Innymi objawami mogą być:
1. Wzrost zużycia oleju napędowego - jeżeli zauważysz, że Twój samochód zaczyna spalać więcej paliwa niż zwykle, może to być sygnał, że DPF jest zatkany i silnik pracuje mniej efektywnie.
2. Kontrolka silnika (Check Engine) – mocno zanieczyszczony filtr DPF może doprowadzić do awarii innych podzespołów, w tym silnika. Jazda samochodem, który ma w sobie zapchany DPF, może wpłynąć na moc silnika.
3. Słaba moc silnika - uczucie spadku mocy, trudności w przyspieszaniu lub brak reakcji na pedał gazu mogą sugerować, że DPF jest zatkany i ogranicza przepływ spalin.
4. Zbyt częste regeneracje DPF – jeśli filtr cząstek stałych nie został zregenerowany, będzie podejmować coraz więcej prób. W efekcie zachodzące procesy okażą się nieskuteczne, co zmusi właściciela auta do wizyty w serwisie.
Prawda jest taka, że wiele czynników może wpłynąć na wymianę filtra cząstek stałych, dlatego należy dbać o konserwacje wszystkich podzespołów w pojeździe.
Komentarze