Czy 1.4 TSI ma GPF? Jak sprawdzić?

Silnik 1.4 TSI, popularny w samochodach koncernu Volkswagen, często wyposażony jest w filtr cząstek stałych GPF, szczególnie w wersjach wyprodukowanych po 2019 roku. Zastosowanie GPF wynika z zaostrzenia norm emisji spalin, zwłaszcza w ramach normy Euro 6d, która dotyczy silników benzynowych. Aby sprawdzić, czy konkretny egzemplarz 1.4 TSI posiada filtr GPF, warto zajrzeć do dokumentacji technicznej pojazdu, gdzie ta informacja powinna być podana. Można także poszukać oznaczeń na elementach jednostki napędowej, takich jak tabliczka znamionowa. Często informacja o obecności filtra GPF znajduje się również w specyfikacji technicznej na stronie producenta lub w instrukcji obsługi pojazdu.

Filtr cząstek stałych GPF Silnik

Jak sprawdzić, czy auto ma GPF?

Aby upewnić się, czy samochód posiada filtr cząstek stałych GPF, najlepiej zacząć od sprawdzenia dokumentacji pojazdu. W instrukcji obsługi lub książce serwisowej powinny znajdować się szczegóły na temat układu wydechowego auta. Kolejnym krokiem może być kontakt z serwisem, gdzie na podstawie numeru VIN uzyskuje się pełne informacje na temat wyposażenia konkretnego modelu. W niektórych przypadkach obecność filtra GPF weryfikuje się poprzez wizualne oględziny układu wydechowego, zwracając uwagę na dodatkowy element w postaci filtra cząstek stałych, zamontowanego w okolicach katalizatora. Jeśli pojazd jest nowoczesnym modelem, wyprodukowanym po 2017 roku, to najprawdopodobniej GPF będzie standardowym wyposażeniem.

Czy GPF trzeba wypalać?

Wydech samochodu

Tak, filtr cząstek stałych GPF w silnikach benzynowych, podobnie jak w przypadku DPF oraz FAP w silnikach wysokoprężnych, wymaga wypalania. Proces ten polega na podwyższeniu temperatury spalin, co pozwala na spalenie zgromadzonej sadzy w filtrze cząstek stałych. W nowoczesnych samochodach filtr GPF zwykle wypala się automatycznie podczas jazdy, zwłaszcza w warunkach, które pozwalają osiągnąć odpowiednią temperaturę pracy silnika, np. podczas jazdy na autostradzie. Warto wiedzieć, że silniki benzynowe działają w wyższych temperaturach niż silniki Diesla, co sprawia, że GPF może wypalać się nawet w warunkach miejskich. Niemniej jednak, dla pewności, warto od czasu do czasu wyjechać poza miasto, by umożliwić mu samooczyszczanie.

Czy GPF jest problematyczny?

Filtr cząstek stałych GPF, podobnie jak jego odpowiednik DPF, może stanowić źródło problemów, zwłaszcza w przypadku niewłaściwej eksploatacji pojazdu. Problemy te zazwyczaj wynikają z jazdy na krótkich dystansach, gdzie silnik nie osiąga wystarczająco wysokiej temperatury, co uniemożliwia skuteczne wypalenie nagromadzonych cząstek sadzy. Ponadto niewłaściwa eksploatacja auta lub zaniedbanie przestrzegania zaleceń producenta mogą prowadzić do uszkodzenia tego istotnego elementu systemu wydechowego. W praktyce jednak, dla kierowców pokonujących regularnie dłuższe trasy, GPF bardzo często wypala się w sposób niezauważalny, nie sprawiając większych trudności w pracy samochodu.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Natan
star star star star star
Wystawiono Ponad tydzień temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Mam taki filtr u siebie w aucie. Pozdrawiam ciepło

Popularne wpisy

21 grudnia 2021

Jak naprawić katalizator?

Jeżeli w katalizatorze nagromadziło się zbyt dużo osadów wskutek eksploatacji pojazdu, to jedynym bezpiecznym i skutecznym rozwiązaniem jest jego regeneracja w serwisie ...