Czy AdBlue ma coś wspólnego z DPF? – Ma to jakiś związek?

AdBlue i DPF to dwa odrębne systemy, które jednak wspólnie przyczyniają się do redukcji emisji spalin w nowoczesnych silnikach Diesla. Filtr cząstek stałych odpowiada za zatrzymywanie i spalanie szkodliwych tlenków węgli, siarczanów oraz węglowodorów, ograniczając emisję cząstek stałych. Natomiast AdBlue, stosowane w systemie selektywnej redukcji katalitycznej SCR, pomaga neutralizować szkodliwe tlenki azotu (NOx). Choć działają niezależnie, oba rozwiązania współpracują, aby pojazd spełniał rygorystyczne normy emisji spalin, co czyni nowoczesne jednostki napędowe bardziej przyjaznymi dla środowiska. Aby utrzymać te systemy w dobrej kondycji, warto dbać o regularne przeglądy, stosować się do zaleceń producenta oraz używać wysokiej jakości paliwa.

Korek wlewu AdBlue DPF

Czego nie lubi DPF?

Filtr DPF nie lubi przede wszystkim jazdy na krótkich odcinkach oraz w niskich temperaturach, ponieważ w takich warunkach nie osiąga odpowiedniej temperatury do przeprowadzenia procesu regeneracji. Krótkie trasy miejskie, częste zatrzymywanie się i ruszanie uniemożliwiają skuteczne oczyszczanie filtra, co prowadzi do jego szybszego zatykania. Dodatkowo jazda na niskich obrotach silnika powoduje niższą temperaturę spalin i ich wolniejszy przepływ, co również sprzyja odkładaniu się zanieczyszczeń w filtrze. Należy także unikać stosowania paliw niskiej jakości, które mogą zawierać zanieczyszczenia przyczyniające się do szybszego zapychania komponentu.

Od czego psuje się DPF?

Pudełko na DPF

Uszkodzenia filtra DPF mogą wynikać z kilku czynników. Przede wszystkim brak regularnej regeneracji filtra spowodowany niewłaściwymi warunkami eksploatacji, takimi jak wspomniana wcześniej jazda na krótkich dystansach, prowadzi do nadmiernego nagromadzenia sadzy i popiołów, co może uszkodzić strukturę filtra. Stosowanie paliw o niskiej jakości, zawierających wysoką zawartość siarki, również przyczynia się do szybszego zużycia DPF. Ponadto, nieprawidłowości w pracy innych podzespołów silnika, takich jak wtryskiwacze paliwa czy turbosprężarka, mogą powodować nadmierne dymienie i zwiększoną emisję cząstek stałych, co obciąża filtr i skraca jego żywotność.

Czy AdBlue uszkadza silnik?

AdBlue jest substancją nietoksyczną i bezpieczną dla środowiska, a jego prawidłowe stosowanie nie powoduje uszkodzeń silnika. AdBlue składa się w 32,5% z mocznika i w 67,5% z wody demineralizowanej. Choć jest bezpieczny dla zdrowia i środowiska, jego kontakt z metalowymi elementami pojazdu może prowadzić do korozji. Przypadkowe dolanie AdBlue do zbiornika paliwa może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu paliwowego i silnika, ponieważ roztwór mocznika nie jest przeznaczony do kontaktu z tymi komponentami.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy