Czy AdBlue redukuje sadzę? Co z DPF?

AdBlue nie redukuje sadzy, ale zmniejsza emisję tlenków azotu w silnikach Diesla. Jest to płyn stosowany w technologii SCR, która zmienia NOx w azot i wodę. Wtryskiwany jest do układu wydechowego, gdzie wchodzi w reakcję z gazami spalinowymi. Redukcją sadzy zajmuje się filtr DPF, który zatrzymuje i spala cząstki stałe. Filtr cząstek stałych oczyszcza spaliny z sadzy poprzez ich spalanie w wysokiej temperaturze. Dzięki zastosowaniu tych dwóch technologii emisje zanieczyszczeń z silników wysokoprężnych są skutecznie ograniczane. Należy jednak pamiętać o uzupełnianiu AdBlue i sprawdzaniu stanu technicznego całego układu SCR, ponieważ z biegiem czasu niektóre elementy mogą potrzebować regeneracji.

Wlew AdBlue Silnik auta osobowego

Czy AdBlue zamarza zimą?

Niewłaściwe przechowywanie AdBlue może prowadzić do jego zamarzania, co następuje w temperaturze -11 stopni C. W efekcie tworzą się kryształki, które po rozmrożeniu teoretycznie powinny się rozpuścić, jednak często pozostawiają trwałe ślady. Używanie częściowo skrystalizowanego AdBlue może uszkodzić system SCR, w szczególności narażając na awarie pompę oraz wtryskiwacze.

Czy AdBlue może uszkodzić silnik?

AdBlue

AdBlue nie szkodzi silnikowi, ale jego brak może prowadzić do awarii. Możliwe problemy mogą pojawić się w następujących przypadkach:

• Wlanie AdBlue do baku paliwa – AdBlue nie jest paliwem. Jego przypadkowe wlanie do zbiornika na paliwo może spowodować poważne uszkodzenia układu paliwowego i samego silnika.
• Używanie AdBlue o niskiej jakości – zanieczyszczony lub niewłaściwy płyn może uszkodzić układ wydechowy, co wiąże się z kosztownymi naprawami.
• Zużycie lub uszkodzenie układu SCR – AdBlue działa poprawnie tylko przy sprawnym systemie SCR. Jeśli układ jest wyeksploatowany lub uszkodzony, zamiast redukować emisje spalin, może powodować problemy z działaniem auta.

Czy AdBlue redukuje problemy z filtrem cząstek stałych (DPF)?

AdBlue pomaga w redukcji emisji szkodliwych substancji w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, ale działa inaczej niż filtr cząstek stałych. AdBlue jest płynem, który współpracuje z systemem SCR, aby neutralizować tlenki azotu w spalinach, przemieniając je w wodę i azot. Filtr DPF natomiast służy do wychwytywania cząstek sadzy, które powstają podczas spalania paliwa. AdBlue nie oczyszcza ani nie odblokowuje filtra DPF, ale może pomóc, ponieważ poprawia ogólną wydajność systemu oczyszczania spalin. Czystsze spaliny mogą zredukować powstawanie sadzy, co w pewnym stopniu odciąża DPF. Jednak używanie AdBlue nie eliminuje potrzeby dbania o filtr cząstek stałych, który nadal wymaga regularnej regeneracji i konserwacji.

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

9 września 2021

Plusy i minusy wycięcia DPF

Wielu kierowców posiadających samochody z silnikiem wysokoprężnym przez to, że filtr cząstek stałych sprawia im tyle kłopotów, decyduje się na nielegalny proces, jakim jest usuwanie podzespołu. ...

9 grudnia 2021

Ile kosztuje wymiana katalizatora?

Nowe katalizatory nie są tanie, więc trzeba się liczyć z tym, że w przypadku koniecznej wymiany możesz zapłacić od 500 do 1200 złotych, chyba że podzespół do Twojego modelu samochodu będzie o wiele droższy, to nawet kilka tysięcy złotych. ...