Awaria zaworu EGR może mieć negatywny wpływ na filtr cząstek stałych GPF w silnikach benzynowych, które są w niego wyposażone. Zawór recyrkulacji spalin ma za zadanie obniżenie temperatury spalania, poprzez ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania. Gdy zawór EGR jest uszkodzony lub działa nieprawidłowo, może dochodzić do nadmiernego wydzielania tlenków azotu oraz innych szkodliwych substancji w spalinach. Zamiast być skutecznie neutralizowane przez system oczyszczania, zanieczyszczenia te trafiają do filtra GPF, co prowadzi do jego szybszego zapychania. W efekcie zatkany filtr ma trudności w usuwaniu cząstek stałych, co pogarsza wydajność silnika i może prowadzić do jego uszkodzenia. Długotrwałe zanieczyszczenie filtra GPF może również skutkować awarią systemu oczyszczania spalin, a w konsekwencji wzrostem emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Co steruje zaworem EGR?
Zaworem EGR steruje jednostka sterująca silnika (ECU), która monitoruje parametry pracy jednostki napędowej, takie jak temperatura spalin, obciążenie silnika i prędkość obrotowa. Na podstawie tych danych ECU decyduje o otwarciu lub zamknięciu zaworu EGR, kontrolując ilość recyrkulowanych spalin. Zawór EGR bywa napędzany mechanicznie (przez ciśnienie spalin) lub elektrycznie, w zależności od konstrukcji. W nowoczesnych samochodach system EGR może współpracować z innymi układami, takimi jak czujniki tlenu, aby optymalizować emisję spalin i efektywność pracy silnika.
Co się stanie po odłączeniu EGR?
Odłączenie zaworu EGR może prowadzić do obniżenia efektywności pracy silnika. Bez jego działania proces spalania staje się bardziej intensywny, co skutkuje wyższą emisją tlenków azotu i pogorszeniem zgodności z normami emisji spalin. Dodatkowo brak recyrkulacji spalin może powodować przegrzewanie silnika oraz nadmierne obciążenie takich układów jak katalizator czy filtr cząstek stałych (DPF/FAP/GPF). W dłuższym okresie odłączenie EGR przyczyni się również do szybszego zużycia jednostki napędowej oraz obniżenia jego sprawności.
Czym grozi jazda z uszkodzonym zaworem EGR?
Jazda z uszkodzonym zaworem EGR może prowadzić do zwiększenia emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, co negatywnie wpływa na środowisko. Może również powodować spadek mocy silnika, jego nierówną pracę oraz wzrost zużycia paliwa. Długotrwała eksploatacja w takim stanie może uszkodzić również inne elementy układu wydechowego i jednostki napędowej. Ponadto z dużym prawdopodobieństwem wystąpi również zapchanie układu dolotowego i wzrost ryzyka awarii silnika.
Komentarze