Czyszczenie filtra cząsteczek stałych może przywrócić moc naszego osłabionego samochodu i jednocześnie zmniejszyć zużycie paliwa. Dzięki temu procesowi pojazd będzie się wydawać mocniejszy niż zwykle, choć w rzeczywistości będzie to powrót do jego pierwotnej sprawności, a nie dodatkowe zwiększenie mocy. Aby jednak utrzymać prawidłową pracę filtra DPF i nienaganną moc auta, należy dbać o regularną wymianę oleju silnikowego, regenerację DPF, wykonywaną przez specjalistów, a także przeprowadzać samodzielne czyszczenie filtra cząstek stałych. Warto więc stosować się do zaleceń producenta pojazdu w celu uniknięcia niepotrzebnych kosztów naprawczych podzespołów. Wielu kierowców również zastanawia się nad tym, czy po usunięciu DPF auto dostaje więcej mocy; otóż jest to tylko chwilowe złudzenie. Wiedz, że po usunięciu filtra cząstek stałych z układu wydechowego możesz ponieść poważne konsekwencje prawne i utracić dowód rejestracyjny pojazdu.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Czy DPF ma wpływ na moc jednostki napędowej?
Tak, filtr cząstek stałych może wpływać na moc jednostki napędowej, ale jest to zazwyczaj efekt uboczny jego głównej funkcji, którą jest redukcja emisji cząstek stałych z silników diesla. Wpływ DPF na moc silnika można podzielić na kilka aspektów:
1. Spadek ciśnienia w układzie wydechowym - DPF, jako element dodatkowy w układzie wydechowym, powoduje pewien spadek ciśnienia spalin, co może prowadzić do niewielkiego spadku mocy silnika. Spaliny muszą przejść przez filtr, co stwarza dodatkowy opór.
2. Regeneracja filtra - filtr cząstek stałych co jakiś czas wymaga regeneracji, która polega na spalaniu zgromadzonych w nim cząstek stałych. Podczas procesu regeneracji silnik może działać w trybie ograniczonej mocy, aby zapewnić odpowiednie warunki do oczyszczenia filtra. W niektórych przypadkach kierowca może odczuć chwilowy spadek mocy.
3. Zatkanie filtra - jeśli DPF jest zbyt mocno zatkany i regeneracja nie jest skuteczna, może to prowadzić do znacznego ograniczenia przepływu spalin, co wyraźnie zmniejsza moc silnika. W ekstremalnych przypadkach może to wymagać wizyty w serwisie w celu ręcznego czyszczenia lub wymiany filtra.
Co ile można czyścić filtr DPF?
Filtr cząstek stałych powinien być czyszczony nie częściej niż co 400-700 kilometrów. Jeśli sygnalizuje potrzebę wypalania częściej, a nawet znacznie częściej, należy jak najszybciej udać się do zaufanego serwisu ASO w celu ustalenia przyczyny problemu. Szybka reakcja jest kluczowa, ponieważ takie objawy mogą wynikać z awarii innego podzespołu, a niekoniecznie samego filtra DPF. Możliwe, że wewnątrz DPF nagromadził się popiół, którego nie można usunąć przez wypalanie. Popiołu jedynie pozbędziesz się metodą wodną pod ciśnieniem, co przywróci filtr DPF do pełnej sprawności i zapobiegnie pogorszeniu pracy silnika oraz turbosprężarki.
Jak czyścić DPF podczas jazdy?
Aby skutecznie wyczyścić DPF podczas jazdy w dłuższą trasę, należy:
- Utrzymywać wysokie obroty silnika - podczas jazdy rozgrzej silnik do temperatury roboczej. Następnie utrzymuj obroty silnika w zakresie od 2500 do 3500 obr./min przez co najmniej 15-20 minut.
- Wybrać odpowiednią trasę – najlepszym rozwiązaniem będzie wyjechać na drogę ekspresową lub autostradę, na której będziesz mógł utrzymać stałą prędkość. Unikaj jazdy w mieście z częstymi zatrzymaniami i ruszaniem.
- Pilnować prędkości - podczas jazdy na wyższych obrotach należy utrzymywać stałą prędkość powyżej 70 km/h. Staraj się gwałtownie nie przyspieszać i nie zwalniać.
- Włącz wyższy bieg - jeśli to możliwe, zamień na wyższy bieg, aby utrzymać obroty silnika w żądanym zakresie przy niższej prędkości.
- Hamowanie silnikiem - na krótkich odcinkach możesz delikatnie hamować silnikiem, aby zwiększyć temperaturę spalin i wspomagać samoregenerację DPF.
- Zwracaj uwagę na kontrolkę DPF – nie zlekceważ zapalonej kontrolki DPF na desce rozdzielczej, ponieważ jej pojawienie się może oznaczać, że proces regeneracji DPF jest w toku lub że podzespół jest bardzo mocno zanieczyszczony i wymaga specjalistycznego czyszczenia.
Komentarze