Czy DPF trzeba wyprogramować? Co to daje?

DPF-a nie można wyprogramować ze sterownika silnika, ponieważ nie będzie mógł spełniać swojej funkcji w pojeździe. Zazwyczaj użytkownicy decydują się na to w celu odzyskania mocy silnika. Jeśli jednak właściciel auta dezaktywuje filtr cząstek stałych, narazi się na nieprzyjemności prawne. Brak filtra DPF w samochodzie wiąże się między innymi ze stratą dowodu rejestracyjnego, mandatem, jak również z problemami pozytywnego badania technicznego auta. Zatem, znając potencjalne konsekwencje usunięcia filtra cząstek stałych, lepiej umówić się na diagnostykę i regenerację w serwisie. Profesjonalnie przeprowadzona regeneracja filtra DPF przywróci fabryczne parametry pracy.

Diagnostyka komputerowa Filtr DPF

Czy wycięcie DPF zwiększa moc?

Jeśli do momentu wycięcia filtr cząstek stałych nie był czyszczony, to nic dziwnego, gdy nagle kierowca odczuje zwiększoną moc silnika. Praca jednostki napędowej z zapchanym filtrem DPF jest cięższa, dlatego podczas jazdy samochodem występuje często problem z przyspieszaniem. Pozbywanie się filtra cząstek stałych z auta jest bardzo nierozsądnym rozwiązaniem, ponieważ pojazd nie spełnia warunków homologacji. W przypadku kontroli drogowej jest ryzyko, że właściciel otrzyma mandat i zostanie mu zabrany dowód rejestracyjny.

Czy czyszczenie DPF coś daje?

Maszyna do czyszczenia DPF

Jeżeli filtr cząstek stałych nie jest mechanicznie uszkodzony, to regeneracja przyniesie wiele dobrego. Tak naprawdę za ułamek ceny podzespół z Twojego auta odzyska fabryczne parametry, które są niezbędne do jego pracy. Filtr DPF możesz wyczyścić metodą hydrodynamiczną lub za pomocą środka chemicznego. Preparaty są dobre, gdy wewnątrz filtra cząstek stałych nie ma zbyt dużo zanieczyszczeń. Są one dostępne w sklepach motoryzacyjnych za nieduże pieniądze. Pamiętaj tylko, że efekty są krótkotrwałe, dlatego raz na jakiś czas powinieneś oddać filtr DPF na regenerację do serwisu.

Skąd wiadomo, że filtr cząstek stałych potrzebuje czyszczenia?

1. Kontrolki lub kody błędów na desce rozdzielczej - jeśli zapali się kontrolka odpowiadająca DPF lub „Check Engine”, to znak, że podzespół może być zapchany i potrzebuje samooczyszczania.
2. Zwiększone zużycie paliwa – jeżeli zauważysz, że Twój samochód zaczyna zużywać więcej paliwa niż zwykle, może to być efektem blokady w DPF, przez co silnik jest zmuszony do cięższej pracy.
3. Zmniejszona moc jednostki napędowej – niesprawny filtr DPF prowadzi do osłabienia osiągów silnika, dlatego też kierowca może mieć problem z przyspieszaniem.
4. Dym z rury wydechowej - nadmierna emisja dymu podczas przyspieszania może być wynikiem niedrożności filtra cząstek stałych.
5. Smród w kabinie pojazdu – jeśli DPF nie działa prawidłowo, może być również wyczuwalny zapach spalin wewnątrz auta. Jest to bardzo szkodliwe dla kierowcy, jak i pasażerów.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

22 grudnia 2020

Wypalanie DPF - kopcenie

Wypalanie filtra DPF jest związane z kopceniem! Wypalanie DPF i kopcenie z tym związane stanowi zazwyczaj naturalne zjawisko - oczywiście jeżeli kopcenie to trwa wyłącznie w trakcie procesu dopalania sadzy. ...