EGR to system używany w silnikach spalinowych do zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx) przez ponowne wprowadzanie części spalin do komory spalania. Wprowadzane do silnika spaliny zawierają mniej tlenu, co obniża temperaturę spalania i tym samym zmniejsza produkcję NOx.
EGR może wpływać na filtr DPF, poprzez wprowadzanie do komory spalania nadmiernej ilości spalin. Jeśli ilość sadzy jest zbyt duża, istnieje ryzyko, że DPF może ulec zapchaniu z powodu gromadzenia się cząstek stałych. Dodatkowo w pewnych warunkach, zwłaszcza przy niewłaściwej kalibracji EGR lub nieefektywnej regeneracji DPF, może wystąpić zwiększenie emisji cząstek stałych, co z kolei może przyspieszyć proces zapychania DPF.
Warunki jazdy, takie jak krótkie trasy lub częsta jazda w ruchu miejskim, gdzie regeneracja filtra cząstek stałych jest utrudniona, mogą zwiększyć ryzyko zapychania się DPF w wyniku działania systemu EGR.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Co ile km zapycha się DPF?
W normalnych warunkach filtr cząstek stałych (DPF) powinien zacząć się wypalać raz co kilkaset przejechanych kilometrów, czyli co 400-800 km. Jest to proces samoczynny, który odbywa się pod kontrolą komputera pokładowego. W tym czasie silnik pracuje z podwyższonym obciążeniem i temperaturą, co powoduje wypalenie zgromadzonej sadzy.
Jeśli jednak filtr jest zapchany w znacznym stopniu, może dojść do sytuacji, w której samo-regeneracja nie będzie możliwa. W takim przypadku konieczne będzie wypalanie filtra w warsztacie, za pomocą specjalnego urządzenia.
Sygnały, które świadczą o zapchaniu DPF – jak je rozpoznać?
Najczęstsze objawy zapchanego filtra DPF to:
1. Spadek mocy silnika. Silnik z zapchanym filtrem DPF ma trudności z przepompowaniem spalin, co skutkuje spadkiem mocy i momentu obrotowego.
2. Częste zapalanie się kontrolki DPF. Kontrolka DPF może zapalać się na desce rozdzielczej, aby zasygnalizować kierowcy, że filtr wymaga regeneracji.
3. Zapchany filtr DPF może powodować wydobywanie się z rury wydechowej nieprzyjemnego zapachu spalenizny.
4. Silnik z zapchanym filtrem DPF musi pracować z większym obciążeniem, aby przepompować spaliny, co prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa.
Oprócz tych typowych objawów zapchany filtr DPF może powodować również: szarpania silnika, drgania samochodu lub problemy z uruchamianiem silnika.
Jak wymusić wypalanie filtra DPF?
Wymuszone wypalanie filtra DPF to proces, który można przeprowadzić samodzielnie lub w warsztacie. Polega on na wypaleniu sadzy z filtra pod kontrolą komputera pokładowego.
Aby wymusić wypalanie filtra DPF samodzielnie, należy wykonać następujące czynności:
1. Wybierz miejsce, w którym będziesz mógł swobodnie jeździć przez co najmniej 20 minut.
2. Wyłącz klimatyzację i inne urządzenia elektryczne, które obciążają silnik.
3. Uruchom silnik i utrzymaj obroty na poziomie 2500-3500 obr./min.
4. Jadąc z taką prędkością, utrzymuj obroty przez co najmniej 20 minut.
Jeśli po upływie 20 minut kontrolka DPF nadal się świeci, należy powtórzyć proces.
Komentarze