FAP oraz AdBlue w silnikach Diesla jest stosowane w celu znacznego ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska, natomiast są to zupełnie inne technologie. Filtr FAP działa na zasadzie wychwytywania sadzy, które powstają w wyniku niecałkowitego spalania paliwa. Kiedy filtr cząstek stałych zapełnia się zanieczyszczeniami, uruchamiana jest tzw. regeneracja podzespołu. Z kolei AdBlue to specjalny płyn na bazie mocznika, który w systemie SCR redukuje emisję tlenków azotu, przekształcając je w bezpieczne dla środowiska składniki – azot i wodę. Choć oba systemy odpowiadają za eliminację różnych rodzajów zanieczyszczeń, razem skutecznie wspierają pojazdy w spełnianiu rygorystycznych norm emisji, takich jak Euro 6, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ochrony zdrowia publicznego.
Co to jest FAP w Dieslu?
Filtr FAP to podzespół stosowany w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, mający na celu ograniczenie emisji toksycznych spalin do atmosfery. FAP jest filtrem typu mokrego, co oznacza, że jego działanie opiera się na wspomaganiu procesu samooczyszczania za pomocą specjalnego płynu Eolys, który jest dodawany do paliwa w ściśle określonych dawkach. Płyn Eolys umożliwia spalanie sadzy w niższej temperaturze niż w filtrach suchych (DPF), zatem sam proces trwa znacznie krócej. W przypadku, gdy filtr cząstek stałych osiągnie maksymalny poziom zapchania, zapali się kontrolka informująca kierowcę o konieczności podjęcia odpowiednich działań.
Co to jest płyn FAP?
Płyn Eolys pełni istotną funkcję w utrzymaniu sprawności filtra FAP. W trakcie pracy silnika filtr zatrzymuje cząstki stałe, które mogą powodować jego zatykanie. Aby temu zapobiec, do paliwa dodawany jest płyn Eolys, który obniża temperaturę niezbędną do spalania tych cząsteczek w filtrze FAP. Samoregeneracja FAP pozwala odzyskać drożność podzespołu, zapewniając długotrwałą i nienaganną pracę filtra oraz silnika. Regularne stosowanie płynu Eolys jest kluczowe, by silnik działał efektywnie i spełniał normy emisji spalin.
Jak uzupełnić płyn do FAP?
Jeśli planujesz samodzielnie uzupełnić płyn Eolys do filtra cząstek stałych, musisz pamiętać, że jest to substancja żrąca, więc należy zachować ostrożność. Cały proces nie jest trudny w wykonaniu. Można to zrobić przez nadkole lub, jeśli to wygodniejsze, wyjąć zbiornik i dolać płyn w bardziej komfortowej pozycji. Zestaw do uzupełnienia płynu zawiera wszystko, co niezbędne. Wystarczy podłączyć wężyk do zbiorniczka, nałożyć przeźroczystą rurkę i rozpocząć uzupełnianie cieczy. Pamiętaj jednak, że samo napełnienie zbiornika płynem nie wystarczy; należy jeszcze wprowadzić odpowiednie dane do komputera pojazdu po dolaniu AdBlue i wykasować błędy. Te procedury może wykonać specjalista, który dysponuje fabrycznym oprogramowanie.
Komentarze