Filtr DPF jest typowym rozwiązaniem w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, które mają na celu zmniejszenie emisji spalin (między innymi sadzę) do atmosfery. Jednak coraz częściej możemy spotkać także filtry cząstek stałych w silnikach benzynowych, szczególnie w nowoczesnych samochodach spełniających rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6. W silnikach benzynowych GPF stosowany jest w pojazdach wyposażonych w systemy bezpośredniego wtrysku paliwa oraz w hybrydach. Filtr GPF w silnikach benzynowych działa na podobnej zasadzie jak w silnikach wysokoprężnych, choć procedura jego samooczyszczania jest łatwiejsza niż w przypadku filtrów DPF / FAP.
Jak wypalić DPF w silniku benzynowym?
Filtr DPF znajduje się w silnikach wysokoprężnych, natomiast w silnikach benzynowych montowany jest filtr GPF. Warto zaznaczyć, że GPF wypala się łatwiej niż DPF czy FAP, ponieważ spaliny z silników benzynowych mają wyższą temperaturę, co sprawia, że cząstki stałe są efektywnie dopalane już podczas normalnej jazdy. Dzięki temu proces wypalania filtra w silnikach benzynowych przebiega niemal niezauważalnie, nawet w warunkach miejskich. Aby utrzymać go w jak najlepszej kondycji, należy go od czasu do czasu diagnozować w serwisie i czyścić specjalistycznymi metodami. Co więcej, konserwacja całego pojazdu również jest wymagana, żeby zapobiec powstawaniu poważnych usterek związanych nie tylko z filtrem cząstek stałych GPF, ale między innymi z wtryskiwaczami benzynowymi.
Czy płukanie filtra DPF działa?
Płukanie filtra DPF jest jedną z metod regeneracji, która ma na celu usunięcie nagromadzonego popiołu, sadzy i innych brudów z wnętrza komponentu, bez konieczności jego wymiany. Jest to skuteczna metoda, zwłaszcza gdy nie doszło jeszcze do jego trwałego uszkodzenia. Proces polega na przepłukaniu DPF wodą pod wysokim ciśnieniem. W przypadku pojazdów z trwałymi uszkodzeniami filtrów cząstek stałych trzeba podjąć decyzję odnośnie do wymiany części.
Skąd wiadomo, że filtr DPF wymaga czyszczenia?
Najczęstszym objawem jest zapalenie się kontrolki „Check Engine” na desce rozdzielczej, która informuje kierowcę o problemach z układem wydechowym. Kolejnym sygnałem jest spadek mocy silnika oraz zwiększone zużycie paliwa. Jeśli filtr DPF jest zapchany, jednostka napędowa może mieć trudności z osiąganiem pełnej mocy, a także zużywać więcej paliwa na skutek niewłaściwego przepływu spalin. W niektórych przypadkach może również dochodzić do wstrzymywania wypalania filtra cząstek stałych przez system, skutkując dalszym zapychaniem komponentu.
Komentarze