Czy filtr DPF może być przyczyną zapalenia się kontrolki silnika? Co zrobić?

Tak, filtr cząstek stałych może być przyczyną zapalenia się kontrolki silnika na desce rozdzielczej auta. DPF odgrywa istotną rolę w zatrzymywaniu cząstek stałych, które powstają podczas spalania paliwa i wydostają się z silnika. Dodatkowo podzespół ten odpowiada za usuwanie nagromadzonej sadzy poprzez proces wypalania. Z czasem, w wyniku długotrwałego użytkowania, filtr cząstek stałych może ulec zapchaniu, prowadząc do wzrostu ciśnienia w układzie wydechowym, a także zaburzenia pracy jednostki. W takich przypadkach komputer pokładowy wykrywa problem i zapala się kontrolka Check Engine, informując kierowcę o konieczności diagnostyki i naprawy. Zbagatelizowanie tego problemu może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń jednostki napędowej, dlatego warto reagować od razu, aby nie doszło do poważniejszych awarii.

Kontrolka Check Engine Filtr DPF

Jak odblokować filtr DPF bez jego wyjmowania?

Aby odblokować filtr DPF bez jego demontażu, można zastosować preparaty chemiczne, które są dostępne na rynku i przeznaczone do czyszczenia tego komponentu. Te preparaty działają w taki sposób, że w trakcie jazdy, w wysokiej temperaturze, pomagają spalić nagromadzoną sadzę, dzięki czemu odzyskuje drożność. Wystarczy dodać preparat do paliwa, a następnie przejechać odpowiednią ilość kilometrów, aby proces czyszczenia mógł przebiegać efektywnie. Warto pamiętać, że preparaty chemiczne mogą pomóc w przypadku niewielkich zanieczyszczeń, dlatego raz na jakiś czas należy umówić się na specjalistyczne czyszczenie DPF w serwisie.

Co zrobić, gdy zapali się kontrolka filtra cząstek stałych?

Kontrolka DPF

Jeżeli załączy się kontrolka filtra cząstek stałych, najważniejsze jest, aby nie ignorować tej informacji. Pierwszym krokiem powinno być wyjechanie na trasę szybkiego ruchu, aby rozgrzać silnik. Wyższa temperatura spalin jest niezbędna do skutecznego dopalenia sadzy z wnętrza DPF. Masz także możliwość przeprowadzenia oczyszczania filtra DPF na postoju, jednak ta metoda nie jest dobra dla kondycji silnika. Niekiedy wypalanie filtra cząstek stałych może okazać się niewystarczające, co oznacza, że podzespół należy zregenerować skuteczniejszymi metodami, np. poprzez mycie wodne pod ciśnieniem w maszynie.

Jakie objawy daje zapchany DPF?

Zapchany filtr DPF objawia się szeregiem niepokojących symptomów, które mogą znacząco wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Najczęstszymi objawami są:

• Spadek mocy silnika – zapchany filtr DPF ogranicza przepływ spalin, powodując spadek mocy i dynamiki pojazdu. W niektórych przypadkach silnik może mieć problem z przyspieszaniem, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
• Zwiększone zużycie paliwa – większe spalanie paliwa jest wynikiem cięższej pracy jednostki napędowej z racji zapchanego filtra cząstek stałych.
• Dymienie z rury wydechowej – gdy filtr DPF jest zapchany, można zauważyć intensywne dymienie z rury wydechowej, zwłaszcza podczas przyspieszaniu.
• Kontrolka silnika – niedrożny filtr DPF może aktywować kontrolkę silnika, co jest sygnałem, że coś jest nie tak z układem wydechowym. W niektórych pojazdach pojawia się także kontrolka DPF.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Zygmunt
star star star star star
Wystawiono Miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Tak może być to przyczyną, chociaż ja nigdy jej nie uświadczył

Popularne wpisy