Tak, regeneracja DPF może odbywać się na postoju, ale proces ten nie jest tak efektywny, jak wypalanie przeprowadzane podczas jazdy. Samooczyszczanie filtra DPF na postoju jest możliwa w sytuacji, gdy silnik osiągnie odpowiednią temperaturę roboczą, a komputer pokładowy wykryje, że stopień zanieczyszczenia filtra cząstek stałych przekracza dopuszczalne normy. Wówczas uruchamiana jest procedura wypalania za pomocą dodatkowego wtrysku paliwa, która może trwać od kilku do kilkunastu minut. Podczas tego procesu zwiększa się temperatura spalin, co umożliwia spalenie sadzy z wnętrza podzespołu. Warto podkreślić, że samoregeneracja DPF na postoju może wiązać się z większym zużyciem energii, ponieważ silnik musi utrzymywać wysokie obroty przez dłuższy czas.
Czy DPF dopali się na postoju?
Proces regeneracji filtra DPF na postoju jest teoretycznie możliwy, ale jego skuteczność zależy od kilku czynników, takich jak temperatura silnika, obroty oraz stopień zapełnienia samego filtra cząstkami stałymi. Istotną funkcję odgrywa temperatura, ponieważ podczas pracy na biegu jałowym lub przy niskich obrotach jednostki napędowej nie osiąga wystarczająco wysokiej temperatury, która jest niezbędna do skutecznego wypalenia zgromadzonej sadzy. Z tego powodu czyszczenie filtra DPF na postoju zazwyczaj nie jest tak efektywna, jak podczas jazdy, kiedy temperatura spalin osiąga odpowiedni poziom.
Czy mogę wyłączyć silnik podczas regeneracji filtra DPF?
W trakcie samoregeneracji filtra DPF nie jest zalecane wyłączanie silnika, ponieważ może to przerwać procedurę wypalania. Regeneracja DPF wymaga utrzymania wysokiej temperatury wewnątrz podzespołu, co z kolei wiąże się utrzymaniem odpowiednich obrotów silnika. Wyłączenie samochodu w trakcie czyszczenia filtra DPF może prowadzić do jego ponownego zatkania, a w gorszej sytuacji do uszkodzenia. Niektóre samochody informują kierowcę o rozpoczęciu procesu regeneracji za pomocą kontrolek, co sugeruje, że w tym czasie nie należy przerywać pracy silnika. Jeśli jednak silnik zostanie wyłączony, proces regeneracji nie zakończy się poprawnie, a zanieczyszczony DPF pogorszy pracę jednostki napędowej.
Jak wyczyścić DPF bez demontażu?
Aby wyczyścić DPF bez demontażu, można przeprowadzić wypalanie w trasie lub na postoju. W pierwszej metodzie wystarczy jechać autostradą, utrzymując prędkość powyżej 80 km/h przez około 20–30 minut, aby spaliny mogły się rozgrzać do odpowiednio wysokiej temperatury. Druga opcja to wypalanie na postoju, które aktywuje się przez uruchomienie silnika i podniesienie obrotów. W czasie wypalania filtra DPF temperatura w silniku wzrasta, dzięki czemu dochodzi do skutecznego dopalenia zanieczyszczeń. Warto jednak wiedzieć, że dodatkowa dawka paliwa nie spala się do końca, co powoduje, że jego resztki spływają do oleju silnikowego. W konsekwencji dochodzi do rozcieńczenia oleju silnikowego i utracenia właściwości smarnych jednostki napędowej.
Komentarze