Filtry cząstek stałych w silnikach benzynowych rzeczywiście podlegają regeneracji, ale proces ten różni się nieco od regeneracji DPF w silnikach Diesla. GPF w benzynie działa na podobnej zasadzie co DPF, zatrzymując i dopalając cząstki stałe, które powstają podczas spalania paliwa. Główną różnicą jest jednak to, że w silnikach benzynowych produkcja toksycznych spalin jest mniejsza niż w silnikach wysokoprężnych, ale mimo to należy je od czasu do czasu wypalać. Regeneracja filtra GPF odbywa się poprzez wypalanie sadzy, co następuje w wyniku podniesienia temperatury spalin podczas dłuższej jazdy z większą prędkością. Warto wiedzieć, że GPF jest tak skonstruowany, że może wypalać się nawet w mieście.
Czy w benzynie wypala się DPF?
Filtr cząstek stałych DPF jest powszechnie stosowany w silnikach wysokoprężnych, a w nowszych samochodach benzynowych jego odpowiednik stanowi filtr GPF. Zarówno DPF, jak i GPF pełnią podobną funkcję – zatrzymują cząstki stałe, takie jak sadza, w spalinach. W silnikach Diesla proces wypalania DPF jest konieczny, aby usunąć nagromadzoną sadzę i odbywa się to regularnie w określonych warunkach. W silnikach benzynowych proces wypalania GPF również ma miejsce, ale jest rzadszy i mniej intensywny. Dzięki temu ryzyko awarii filtra GPF jest mniejsze, pod warunkiem że stosuje się odpowiednie paliwo i dba o stan techniczny pojazdu.
Czy samochód benzynowy może mieć filtr DPF?
Samochody benzynowe wyposażone są w filtry GPF, które pełnią podobną rolę do filtrów DPF stosowanych w silnikach Diesla. Oba filtry mają na celu redukcję emisji cząstek stałych, jednak GPF jest zaprojektowany specjalnie dla silników benzynowych, gdzie produkcja tych cząstek jest mniejsza niż w przypadku silników wysokoprężnych. Filtry GPF stają się coraz bardziej powszechne, szczególnie w samochodach spełniających rygorystyczne normy emisji spalin, takie jak Euro 6d.
Ile kosztuje regeneracja filtra cząstek stałych?
Koszt regeneracji filtra cząstek stałych DPF może się znacznie różnić, w zależności od stanu samego komponentu, zastosowanej metody naprawy oraz lokalizacji warsztatu. Z reguły koszt specjalistycznej regeneracji filtra DPF w samochodach osobowych oscyluje wokół kilkuset złotych. Aby uzyskać dokładną cenę i czas realizacji usługi, najlepiej skontaktować się bezpośrednio z wybranym serwisem. Warto pamiętać, że w przypadku silnie zużytego filtra cząstek stałych, regeneracja może okazać się niemożliwa, co wiąże się z koniecznością jego wymiany. Po przeprowadzeniu regeneracji lub wymianie DPF ważne jest dbanie o odpowiednią kondycję pojazdu. Należy unikać krótkich tras, stosować odpowiednie dodatki do paliwa, niskopopiołowe oleje silnikowe oraz regularnie dbać o układ wydechowy, aby zapobiec dalszym problemom z filtrem DPF.
Komentarze