Nie każdy filtr cząstek stałych da się zregenerować. To zależy od stopnia jego zanieczyszczenia oraz uszkodzeń. Są przypadki, w których przeprowadzenie specjalistycznej regeneracji może być trudne lub niemożliwe:
1. Uszkodzenia mechaniczne – jeśli filtr DPF jest wewnętrznie uszkodzony, na przykład popękany lub przetopiony w wyniku bardzo wysokiej temperatury, regeneracja może być niemożliwa i będzie wymagana wymiana podzespołu na nowy.
2. Zbyt duże zanieczyszczenie – jeżeli filtr cząstek stałych jest zbyt mocno zapchany i nie da się go oczyścić nawet za pomocą profesjonalnych metod, regeneracja również może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
W większości przypadków filtry cząstek stałych można zregenerować poprzez wypalanie, czyszczenie chemiczne lub hydrodynamiczne w serwisie, ale w przypadku poważnych uszkodzeń wymiana filtra jest jedynym rozwiązaniem.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Czy regeneracja DPF jest skuteczna?
Regeneracja filtra DPF jest skuteczną metodą przywracania jego pełnej funkcjonalności. Proces ten polega na przykład na wypaleniu nagromadzonej sadzy, co pozwala na odzyskanie sprawności podzespołu bez konieczności wymiany. Regularne przeprowadzanie regeneracji, szczególnie w trasie, może znacząco wydłużyć żywotność filtra cząstek stałych. Skuteczność czyszczenia zależy jednak od stopnia zanieczyszczenia oraz właściwego funkcjonowania innych elementów jednostki napędowej. W przypadku poważnych uszkodzeń DPF regeneracja może być niewystarczająca i konieczna będzie jego wymiana.
Czy lepiej jest czyścić, czy wymienić filtr DPF?
Lepszym rozwiązaniem jest czyszczenie filtra cząstek stałych niż jego wymiana, zwłaszcza gdy komponent nie jest poważnie uszkodzony. Regeneracja jest tańsza i pozwala przywrócić DPF do prawidłowej pracy, usuwając nagromadzoną sadzę i popioły. Wymiana filtra DPF jest kosztowna i zazwyczaj konieczna dopiero w przypadku jego całkowitego zablokowania lub uszkodzenia mechanicznego. Regularne czyszczenie pozwala wydłużyć jego żywotność i utrzymać odpowiednie parametry pracy jednostki napędowej. Decyzja o wymianie jest ostatecznością, gdy regeneracja nie przynosi efektu.
Czego można się spodziewać po usunięciu filtra DPF?
Usunięcie filtra DPF z samochodu niesie za sobą kilka konsekwencji, zarówno technicznych, jak i prawnych. Oto, czego można się oczekiwać:
1. Zwiększone emisje spalin - po usunięciu filtra cząstek stałych zwiększa się ilość emitowanych szkodliwych substancji, takich jak sadza i tlenki azotu (NOx), co może negatywnie wpływać na środowisko.
2. Możliwe trudności techniczne:
• Błędy systemu diagnostycznego - usunięcie DPF może prowadzić do problemów z systemem zarządzania silnikiem, który będzie "widzieć" brak filtra i zgłaszać błędy.
• Zmiany w mapowaniu silnika - konieczne może być dostosowanie oprogramowania silnika, aby uniknąć wyświetlania błędów i nieprawidłowej pracy silnika.
3. Wzrost mocy i osiągów - usunięcie DPF może teoretycznie prowadzić do niewielkiego wzrostu mocy i poprawy osiągów, ponieważ silnik nie będzie musiał przepychać spalin przez filtr. Jednak różnica jest zazwyczaj minimalna, a potencjalne problemy mogą przeważać nad korzyściami.
4. Nielegalność i konsekwencje prawne - w wielu krajach usuwanie DPF jest nielegalne. Przepisy dotyczące emisji spalin są coraz bardziej restrykcyjne, a samochody bez tego podzespołu nie spełniają norm emisji, co może prowadzić do:
• mandatów lub innych kar pieniężnych w przypadku kontroli drogowej;
• Braku możliwości przeglądu technicznego, co prawdopodobnie uniemożliwi legalne poruszanie się pojazdem po drogach publicznych;
• Problemy z ubezpieczeniem, gdyż zmiany w pojeździe mogą skutkować unieważnieniem polisy.
Komentarze