Znane są przypadki w których ktoś dostał mandat za brak filtra DPF, dlatego nie warto ryzykować i jeździć bez tego komponentu w samochodzie. Za jazdę w Polsce bez filtra cząstek stałych grozi mandat nawet do 5000,00 złotych! Policjanci w takim wypadku mogą Ci również zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, co finalnie uniemożliwi Ci legalne poruszanie się na Polskich drogach. Co ciekawe, ukarany może zostać również właściciel warsztat, który filtr wyciął, lub podbił przegląd bez tego komponentu.
Czy brak DPF wyjdzie na przeglądzie?
Usunięcie filtra DPF (filtra cząstek stałych) może stanowić problem podczas przeglądu technicznego, szczególnie w krajach, które ściśle przestrzegają norm emisji spalin. W Polsce, od 2020 roku, usunięcie DPF jest traktowane jako niezgodne z przepisami i może skutkować niezaliczeniem przeglądu. Inspektorzy mogą zauważyć brak filtra, sprawdzając układ wydechowy, szczególnie jeśli zauważą nieprawidłowe elementy, takie jak usunięcie lub modyfikacja układu. Ponadto, samochód bez DPF może emitować wyższe poziomy cząsteczek stałych, co będzie widoczne podczas testów emisji spalin. W razie kontroli, auto może zostać skierowane na dodatkowe badanie lub unieważniony zostanie jego przegląd techniczny.
Jak zachowuje się auto po usunięciu DPF?
Po usunięciu filtra DPF, samochód może wykazywać pewne zmiany w pracy silnika. Z reguły poprawia się jego moc i przyspieszenie, ponieważ usunięcie DPF eliminuje opór w układzie wydechowym. Często widać także poprawę w elastyczności silnika, zwłaszcza w wyższych obrotach, co może być odczuwalne dla kierowcy jako lepsza dynamika jazdy. Jednakże, usunięcie DPF może prowadzić do innych problemów, takich jak nieprawidłowe działanie systemu kontroli emisji, a także problemy z elektroniką silnika, jeśli układ nie jest odpowiednio zaadoptowany po modyfikacji. Ponadto, brak DPF może prowadzić do nadmiernego osadzania się sadzy w układzie wydechowym i katalizatorze, co może spowodować problemy w dłuższej perspektywie.
Czy auto będzie kopcić po usunięciu DPF?
Usunięcie filtra DPF może prowadzić do większego wydzielania dymu z rury wydechowej, szczególnie w przypadku silników diesla. Filtr DPF pełni funkcję wychwytywania cząsteczek sadzy, a jego usunięcie oznacza, że te cząsteczki nie są zatrzymywane i mogą być uwalniane do atmosfery w postaci dymu. Może to skutkować zauważalnym kopceniem przy przyspieszaniu lub w trakcie jazdy pod dużym obciążeniem. Dym będzie bardziej widoczny w przypadku samochodów, które miały problemy z regeneracją DPF przed jego usunięciem, ponieważ w takim przypadku silnik mógł już emitować więcej cząsteczek stałych. Jednak nie wszystkie auta po usunięciu DPF będą kopcić, a intensywność emisji dymu zależy od stanu silnika i ogólnego układu wydechowego.
Komentarze