Czy samochody benzynowe mają DPF? – W jakich autach go nie ma?

Nie, samochody benzynowe nie mają DPF, który jest standardowym komponentem układu wydechowego w silnikach Diesla. Nowoczesne pojazdy spełniające normę emisji Euro 6d i wyprodukowane po 2017 posiadają filtr GPF. Filtr cząstek stałych w benzynie działa na podobnej zasadzie jak DPF, ale jest dostosowany do specyfiki spalin generowanych przez silniki benzynowe. Jednak starsze pojazdy oraz te z silnikami wolnossącymi lub małymi jednostkami napędowymi mogą nie mieć filtra cząstek stałych. Wprowadzenie GPF do samochodów benzynowych jest wynikiem dążenia do ograniczenia emisji szkodliwych substancji i poprawy jakości powietrza.

Filtr DPF Zapakowany GPF

Jak wygląda GPF?

Cechy wyglądu GPF:

1. Kształt – filtr ma cylindryczny kształt, podobny do tłumika lub innego elementu w układzie wydechowym.
2. Materiał – wykonany jest z materiału ceramicznego lub metalowego, który jest odporny na wysokie temperatury, z porowatą strukturą, aby zatrzymywać cząsteczki stałe.
3. Wewnętrzna struktura – wewnątrz filtra znajduje się sieć kanalików, przez które przepływają gazy spalinowe. Cząsteczki stałe osadzają się na powierzchni tych kanalików.

Filtr cząstek stałych w silniku benzynowym wygląda podobnie jak DPF w Dieslu oraz działa w ten sam sposób, zatrzymując cząsteczki stałe (takie jak sadza), które mogą zanieczyszczać środowisko. Proces ich usuwania odbywa się w tzw. wypalaniu, które spala cząsteczki nagromadzone w filtrze.

Skąd mam wiedzieć, czy mój samochód benzynowy ma filtr cząstek stałych?

Strona DPF

Aby dowiedzieć się, czy Twój samochód benzynowy ma filtr cząstek stałych (GPF), możesz skorzystać z kilku źródeł informacji:

1. Sprawdzenie dokumentacji pojazdu – najprostszym sposobem jest sprawdzenie instrukcji obsługi. Producent zazwyczaj podaje informacje o wyposażeniu pojazdu, w tym o systemie filtracji spalin.
2. Sprawdzenie u mechanika – warto udać się do specjalisty, który może dokładnie sprawdzić układ wydechowy samochodu i zwrócić uwagę na obecność GPF. Wystarczy, że mechanik sprawdzi, czy w układzie wydechowym znajduje się filtr, który zatrzymuje cząstki stałe.
3. Rocznik samochodu – filtry GPF w samochodach benzynowych stały się powszechne w modelach wyprodukowanych po 2017 roku, szczególnie w pojazdach spełniających normy emisji Euro 6d. Jeśli Twój samochód jest starszy, to prawdopodobnie nie ma GPF.

Czy filtr GPF trzeba wypalać?

Tak, filtr GPF wymaga okresowego wypalania, podobnie jak filtr DPF w samochodach Diesla. Proces ten polega na spaleniu nagromadzonych cząsteczek w wysokiej temperaturze, co pozwala na ich usunięcie i przywrócenie prawidłowej pracy komponentu. W samochodach benzynowych proces wypalania GPF zazwyczaj odbywa się automatycznie. Jednak, jeśli Twój filtr po regeneracji nadal działa nieprawidłowo, może być konieczna wizyta w serwisie. Profesjonalne czyszczenie w specjalistycznej maszynie daje najlepsze efekty i przywraca sprawność podzespołu.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy