Czy samochody benzynowe mają filtr DPF? – W jakich autach go nie ma?

Samochody benzynowe zazwyczaj wyposażone są w filtr cząstek stałych GPF, a nie DPF, który stosowany jest w silnikach Diesla. Zastosowanie GPF stało się bardziej powszechne w wyniku zaostrzenia norm emisji spalin, które obejmują także silniki benzynowe. W przeciwieństwie do silników Diesla, które wymagają filtra DPF, jednostki napędowe benzynowe z GPF zmniejszają zanieczyszczenia emitowane do atmosfery. Filtr GPF jest szczególnie ważny w nowoczesnych pojazdach, gdzie minimalizacja emisji spalin jest priorytetem.

Warto wiedzieć, że wszystkie auta benzynowe wyprodukowane przed 2014 rokiem najprawdopodobniej nie posiadają  filtra cząstek stałych GPF, który pojawił się po raz pierwszy w Mercedesie w tym roku. Od 2017 roku jednak każdy nowy samochód benzynowy z linii produkcyjnej musiał być wyposażony w taki filtr. W przypadku silników Diesla, auta wyprodukowane przed 2006 rokiem (przed wprowadzeniem normy EURO 4), zazwyczaj nie miały filtra DPF.

Filtr DPF Opakowanie na DPF

Jakie są objawy zapchanego filtra cząstek stałych w benzynie?

Zapchany filtr cząstek stałych GPF w silniku benzynowym objawia się przede wszystkim spadkiem mocy, problemami z przyspieszaniem, a także zwiększonym zużyciem paliwa. Dodatkowo może wystąpić szarpanie lub nierówna praca silnika oraz zapalenie się kontrolki Check Engine. Inne objawy zapachnia to trudności w utrzymaniu stałej prędkości oraz częste problemy z rozruchem silnika. Warto regularnie kontrolować stan filtra i dbać o odpowiednią eksploatację pojazdu, by zapobiec takim problemom.

Od czego zapycha się filtr GPF?

DPF i olej silnikowy

Filtr GPF w silnikach benzynowych zapycha się, gdy proces spalania paliwa nie jest w pełni efektywny. W wyniku tego dochodzi do wytwarzania cząsteczek stałych, takich jak sadza, które osadzają się w filtrze. Do najczęstszych przyczyn zapychania filtra GPF należą: jazda na krótkich trasach, w których silnik nie osiąga optymalnej temperatury do pełnej regeneracji filtra, oraz nieregularna regeneracja. Dodatkowo nieoptymalne warunki eksploatacyjne, takie jak niewłaściwa jakość paliwa czy zbyt częsta jazda w mieście, mogą pogarszać stan filtra i prowadzić do jego zapchania. Aby zapobiec problemom z filtrem GPF, warto co jakiś czas wybrać się na dłuższą podróż poza miasto, aby umożliwić filtrowi przeprowadzenie regeneracji.

Jak nie dopuścić do zapchania GPF?

Aby nie dopuścić do zapchania filtra GPF, warto unikać jazdy wyłącznie na krótkich trasach, ponieważ silnik nie zdąży się odpowiednio nagrzać, aby przeprowadzić regenerację filtra. Dobrą praktyką jest regularna jazda na dłuższych trasach, które umożliwiają rozgrzanie silnika do optymalnej temperatury. Ważne jest również dbanie o stan silnika i systemu paliwowego, aby proces spalania był jak najbardziej efektywny. Ponadto, warto wykonywać okresowe przeglądy techniczne, w celu upewnienia się, że filtr GPF działa prawidłowo.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

3 grudnia 2021

DPF w samochodzie - co to?

Filtr cząstek stałych to taki element, który od kilkunastu lat jest obowiązkowo umieszczany w układzie wydechowym pojazdów z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym; a swoją budową przypomina metalową puszkę, w której znajduje się ...

28 czerwca 2022

Czy warto wymienić katalizator?

Wymiana zużytego katalizatora na nowy jest konieczna, ponieważ tylko wtedy pojazd może być dopuszczony do ruchu. Awaria reaktora katalitycznego bądź jego zanieczyszczenie negatywnie wpłynie na komfort Twojego podróżowania, dlatego zaraz, gdy ...