Usunięcie filtra DPF z układu wydechowego jest możliwe, ale trudne do odwrócenia, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach. Jeśli chcesz przywrócić DPF do sprawności, musisz zamontować nowy lub regenerowany, a także dostosować oprogramowanie silnika, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. W starszych autach, gdzie systemy są prostsze, jest to łatwiejsze, ale w nowych samochodach, które wymagają zmiany oprogramowania, usługa będzie droższa i czasochłonna. Filtr cząstek stałych odpowiada za przeczyszczanie spalin, zatrzymując i dopalając cząstki stałe. Jego usunięcie ma konsekwencje prawne i techniczne – pojazd przestaje spełniać normy emisji spalin, powodując problemy podczas przeglądu technicznego i wpłynąć na działanie układu wydechowego.
Czy można jeździć bez filtra DPF?
Można teoretycznie jeździć bez filtra DPF, ale nie jest to zalecane ani legalne w wielu krajach, w tym w Polsce. Usunięcie filtra cząstek stałych jest niezgodne z przepisami, ponieważ samochody muszą spełniać normy emisji spalin, aby mogły poruszać się po drogach publicznych. Bez filtra DPF grożą ci wysokie kary finansowe i problemy z przeglądem technicznym, ponieważ urządzenia do testowania spalin wykryją jego brak. Dodatkowo brak DPF może negatywnie wpłynąć na pracę silnika, zwiększając zużycie paliwa i zmniejszając jego wydajność.
Ile mocy daje wycięcie DPF?
Usunięcie filtra DPF może nieznacznie zwiększyć moc silnika, ale różnice te są zazwyczaj niewielkie, ponieważ wynoszą tylko kilka koni mechanicznych. Filtr cząstek stałych powoduje pewien opór w układzie wydechowym, więc po jego usunięciu spaliny łatwiej opuszczają silnik, co może poprawić przyspieszenie i reakcję na pedał gazu. Efekt nie jest jednak duży, a czasem może wynosić tylko 2-3 KM. Ważne jest, żeby pamiętać, że nieprawidłowe usunięcie filtra DPF może prowadzić do problemów z innymi elementami układu wydechowego lub jednostki napędowej, co w konsekwencji zmniejszy tę moc.
Czy po usunięciu DPF auto przejdzie przegląd?
Po usunięciu filtra DPF samochód najprawdopodobniej nie przejdzie przeglądu technicznego. W Polsce podczas badania diagnostycznego sprawdzane są zarówno emisja spalin, jak i kompletność układu wydechowego, w tym obecność filtra cząstek stałych. Jego brak oznacza niespełnianie norm emisji, co skutkuje niezaliczeniem przeglądu. W przypadku wykrycia braku DPF diagnosta ma obowiązek odmówić wydania pozytywnego wyniku badania technicznego. Dodatkowo w Polsce oraz wielu innych krajach, poruszanie się pojazdem bez filtra cząstek stałych jest nielegalne, co może utrudniać korzystanie z takiego auta na drogach publicznych.
Komentarze