Czy w dieslu jest katalizator i DPF?

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji KAT
Czy w dieslu jest katalizator i DPF?

W pojazdach z silnikiem wysokoprężnym powinien znajdować się zarówno filtr cząstek stałych, jak i katalizator, ponieważ oba podzespoły mają do spełnienia bardzo ważną funkcję w oczyszczaniu spalin z toksycznych związków chemicznych. Filtr cząstek stałych DPF i FAP występuje tylko w dieslu, natomiast katalizator znajdziesz i w dieslu i w autach z silnikiem benzynowym. Nie możesz mylić jednego elementu z drugim, ponieważ wbrew pozorom są to całkowicie różne podzespoły, które obowiązkowo muszą znajdować się w samochodzie. Ponadto warto mieć świadomość też ich drogocenności, ponieważ znajdują się w ich wnętrzu metale szlachetne, które podwyższają (czasami też zaniżają) wartość konkretnego elementu.

Filtr cząstek stałych DPF a katalizator - Co jest pierwsze DPF czy katalizator?

Pierwszy jest katalizator, a dopiero później filtr cząstek stałych, który ma redukować szkodliwe cząstki PM. Działanie reaktora katalitycznego polega na zmianie składu chemicznego spalin i redukcji toksycznych związków. Oba podzespoły mogą ulec awarii, jak i normalne jest, że się zapychają. Katalizator jest starszy od filtrów DPF / FAP, ponieważ masową produkcję katalizatorów rozpoczęto po 1995 roku, a filtrów dopiero po 2006 roku.

1. DPF tylko w dieslu? - Czy DPF to katalizator?

Tak, DPF występuje tylko w dieslu i ma za zadanie wyłapywać i dopalać cząstki stałe, które zagrażają otoczeniu. Specyfika pracy filtra DPF jest taka, że nieodpowiednia eksploatacja i poruszanie się wyłącznie po mieście uniemożliwia swobodne wypalenie sadzy. Musisz także pamiętać, że każdy proces wypalania powoduje, że powstaje popiół, który stopniowo zacznie zapychać kanaliki filtrujące, aż w końcu doprowadzi do całkowitego zapchania i utraty przez filtr parametrów. Albo filtr cząstek stałych zostanie odratowany za pomocą regeneracji, albo nie będzie się dało nic innego zrobić oprócz dokonania wymiany podzespołu. Filtr DPF nie jest konwerterem katalitycznym!

2. Katalizator w dieslu - jaką odgrywa rolę? - Katalizator diesel a benzyna

Praca katalizatora w dieslu, jak i benzynie jest praktycznie taka sama, jednakże różnice zachodzą w składzie emitowanych przez silnik spalin oraz właśnie w pracy jednostki napędowej. Spalanie benzyny prowadzi do powstania dużych zawartości tlenku węgla, a w autach mających silnik diesla znajdziesz szkodliwe węglowodory, cząstki stałe i dwutlenek siarki. Katalizator w dieslu nie jest w stanie samodzielnie pozbyć się dużej ilości tlenków azotu (co nie oznacza, że nie robi tego w ogóle), dlatego zaczęto też wspomagać się układem SCR, który wymaga AdBlue i to za jego pomocą toksyczne tlenki azotu są usuwane prawie w 100%. Katalizator w dieslu może być sprawny do 200 tysięcy przejechanych kilometrów, później mogą więc zacząć pojawiać się pierwsze kłopoty.

Katalizator diesel a benzyna

3. Katalizator a DPF: różnica jest zasadnicza! - Różnica między DPF a katalizatorem

Oba elementy różnią się w budowie i w swojej pracy. Katalizator za sprawą metali szlachetnych wchodzi w reakcję z toksycznymi substancjami i redukuje je. Aby z filtra cząstek stałych mogła wypalić się sadza, to w układzie wydechowym musi panować bardzo wysoka temperatura (dodatkowy wtrysk paliwa właśnie tę temperaturę podwyższa). To, co jest w nich wspólne, to ich skłonność do zatykania się. Trzeba je regenerować, udrażniać i w razie konieczności wymienić zużyte na nowe.

Co o tym myślisz?

Komentarze

Stefek
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
W samochodach z silnikiem diesla zazwyczaj stosowany jest filtr cząstek stałych (DPF), który przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych zanieczyszczeń do atmosfery. Filtr DPF jest oczyszczany poprzez wypalanie zalegających w nim cząstek stałych podczas jazdy samochodem. Katalizator natomiast jest elementem układu oczyszczania spalin w samochodach z silnikami benzynowymi, który przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych zanieczyszczeń do atmosfery. Katalizator jest w stanie przemienić szkodliwe składniki spalin na mniej szkodliwe lub nieszkodliwe substancje. Niektóre samochody z silnikami diesla mogą mieć zamontowany katalizator w układzie wydechowym obok filtra DPF.
Bolo
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
W nowych dieslach są to wręcz obowiązkowe elementy wyposażenia, a za ich brak możemy dostać mandat i to niemały.
Nanix_78
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Moje autko również ma DPF i katalizator. Tyle, że dpf-a teraz będę oddawał do regeneracji.
LoLOLo
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
W moim Dieslu nie ma właśnie DPF, bo poprzedni właściciel wyciął.. Czy ktoś orientuje się co mogę zrobić w takiej sytuacji?
Łukasz_78
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
No mój samochód ma i DPF, i katalizator i oczywiście oba regeneruje :D

Popularne wpisy

29 czerwca 2022

Czy opłaca się regenerować DPF?

Dobór odpowiedniej metody regeneracji filtra cząstek stałych pozwoli przywrócić mu 100% sprawności i zaoszczędzić pieniądze, ponieważ nie ma potrzeby jego wymieniania, zatem usługa ta (najlepiej wykonywana w serwisie) jest opłacalna ...