Czy zapchany DPF zmniejsza moc silnika? - będziesz zdumiony!
Tak, zapchany DPF może zmniejszyć moc silnika. Filtr cząstek stałych (DPF) stanowi integralną część układu wydechowego silników Diesla, służąc do zatrzymywania szkodliwych cząstek stałych, takich jak sadza i dym. Zapchany DPF powoduje fizyczne blokowanie przepływu spalin, co utrudnia wydostawanie się gazów spalinowych z silnika. To ograniczenie przepływu może prowadzić do obniżenia mocy, zwłaszcza w warunkach wymagających większego przepływu powietrza, na przykład podczas przyspieszania. Zapchanie DPF prowadzi również do wzrostu ciśnienia w układzie wydechowym.
W przypadku zaawansowanych systemów zarządzania emisjami, gdy DPF jest silnie zapchany, samochód może przejść w tryb awaryjny. W trybie tym moc silnika jest celowo ograniczana w celu ochrony przed ewentualnymi uszkodzeniami układu wydechowego.

Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
1-2 dni robocze

- nowe
- regenerowane na wymianę
- używane z gwarancją
Jak sprawdzić, w jakim stanie jest DPF?
Sprawdzenie stanu DPF można przeprowadzić kilkoma sposobami, ale istnieją również ograniczenia, ponieważ niektóre testy wymagają specjalistycznego sprzętu lub profesjonalnej diagnostyki.
1. Profesjonalne narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, pozwalają na odczytanie kodów błędów związanych z układem wydechowym, w tym z DPF. Jeśli masz dostęp do takiego narzędzia lub skorzystasz z pomocy mechanika, możesz uzyskać informacje o ewentualnych problemach z DPF.
2. W niektórych pojazdach można odczytać parametry czujników związanych z DPF, takie jak temperatura filtra, przepływ spalin, czy ilość zgromadzonej sadzy. To może dostarczyć informacji o stanie filtra, chociaż dokładność odczytów może być zróżnicowana w zależności od modelu samochodu.
3. Monitorowanie występujących nieprawidłowości: jeżeli zauważysz spadek mocy silnika, nieprawidłowe dźwięki wydobywające się z układu wydechowego, czy problemy z przyspieszaniem, mogą one wskazywać na problemy z DPF.
Czy zatkany DPF zwiększa zużycie paliwa?
Tak, zatkany DPF zwiększa zużycie paliwa. Zatkany DPF prowadzi do zwiększenia oporu przepływu spalin przez układ wydechowy. Wzrost tego oporu wymaga większego wysiłku ze strony silnika, co może skutkować większym zużyciem paliwa.
DPF wymaga okresowej regeneracji, która polega na spalaniu zgromadzonej sadzy. Gdy DPF jest zapchany, proces regeneracji może być nieefektywny lub nie występować w ogóle. Niewłaściwa regeneracja może prowadzić do utraty efektywności silnika i zwiększonego zużycia paliwa.

Ile wytrzymuje nowy DPF?
Nowy filtr cząstek stałych może przetrwać od 150 do 250 tysięcy kilometrów. Niemniej jednak, przy właściwej eksploatacji pojazdu może dotrwać nawet do 300 tysięcy kilometrów.
Przeważnie producenci samochodów podają orientacyjne wartości dotyczące żywotności DPF, ale te liczby mogą być jedynie ogólnymi szacunkami. W praktyce żywotność DPF może wynosić od kilku do kilkunastu lat, a przebieg pojazdu, styl jazdy, jakość paliwa oraz okresowe konserwacje mają wpływ na jego trwałość.
Komentarze