Czyszczenie DPF Iveco oraz MAN
Wyposażone w silniki wysokoprężne Diesla pojazdy marek Iveco bądź MAN również wymagają czyszczenie filtrów cząstek stałych DPF. Dowiedz się, w jaki sposób można najbardziej efektywnie zrealizować procedurę czyszczenia DPF w samochodach dostawczych i ciężarowych. Pracujące w nich jednostki napędowe Diesla warunkują dynamikę pojazdów, lecz niestety przyczyniają się do emitowania szkodliwych cząsteczek, które w dużych ilościach powstają w rezultacie spalania oleju napędowego. Na szczęście podlegają one filtrowaniu DPF, dlatego warto wiedzieć, jak wyczyścić filtr cząstek stałych, aby mógł działać przez możliwie jak najdłuższy czas.
1. DPF jako element samochodów ciężarowych
Filtry cząstek stałych w pojazdach typu Iveco lub MAN wykonują ciężką pracę, gdyż w sposób mechaniczny oczyszczają spaliny z sadzy, cząstek tlenków metali czy pyłów zawierających wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Konieczność montowania filtrów FAP została ustalona podczas wprowadzania normy EURO VI. Praca filtrów cząstek stałych polega na mechanicznym wyłapaniu i zatrzymaniu cząstek ciał stałych ze spalin, z biegiem czasu jednak kanaliki mogą ulegać zaklejeniu sadzami, bądź zapchaniu popiołem. W pojazdach w obliczu tej sytuacji często aktywowana zostaje kontrolka, która wskazuje na konieczność przeprowadzenia procesu wypalania DPF. Jest to metoda pomocna w przypadku nagarów sadzy, lecz w sytuacji, gdy światło filtra cząstek stałych zostało zatkane popiołem, pomóc może nam jedynie regeneracja filtra cząstek stałych DPF w profesjonalnym serwisie.
Mycie DPF z samochodów marek MAN i Iveco
Realizowane w pracowniach regeneracji DPF usługi mycia filtra cząstek stałych pozwalają na przywrócenie filtrowi niemalże całkowitej skuteczności pracy. Dzieje się tak, gdyż podczas trwającego około 2-3 godzin procesu mycia DPF z pojazdu ciężarowego, z filtra są usuwane warstwy zalegającej sadzy, a także popiół, którego nie można wypalić. Zastosowanie wysokiej temperatury i rozcieńczonego w wodzie detergentu, a także wysokiego ciśnienia pozwala na wyczyszczenie filtra z osadów bez szansy na uszkodzenie struktury wkładu DPF. Koszt regeneracji filtra cząstek stałych jest niski w porównaniu do zakupu zamiennika, natomiast efektem mycia DPF jest przywrócenie fabrycznych parametrów filtra.
Dodaj komentarz

Komentarze
A czy wypalanie dpf w scanii jest możliwe także na postoju?
Czyszczenie filtra DPF w samochodach marki Iveco oraz MAN może być wykonane na kilka sposobów:
Czyszczenie mechaniczne: W tym przypadku filtr DPF jest demontowany z pojazdu i oczyszczany przy pomocy specjalistycznych narzędzi i środków chemicznych.
Czyszczenie ultradźwiękowe: W tym przypadku filtr DPF jest poddawany działaniu fal ultradźwiękowych, które rozbijają i usuwają zanieczyszczenia z filtra.
Czyszczenie chemiczne: W tym przypadku filtr DPF jest poddawany działaniu specjalnych środków chemicznych, które rozpuszczają i usuwają zanieczyszczenia z filtra.
Czyszczenie przez wypalanie: W tym przypadku filtr DPF jest podgrzewany do wysokiej temperatury, co skutkuje wypaleniem zanieczyszczeń.
Regeneracja: W tym przypadku filtr DPF jest demontowany z pojazdu, przeprowadza się jego diagnostykę, a następnie regeneruje się go, czyli przywraca do pierwotnej sprawności.
Należy pamiętać, że przed przeprowadzeniem czyszczenia lub regeneracji filtra DPF, należy skonsultować się z autoryzowanym serwisem lub specjalistą, który doradzi odpowiednią metodę i zastosuje odpowiednie narzędzia.