Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne



Jak domowym sposobem wyczyścić filtr DPF?
Jak wygląda czyszczenie DPF w domowych warunkach?
Duża część kierowców nowoczesnych samochodów z silnikiem diesla nie ma wiedzy na temat tego, co posiada w samochodzie i jak powinien się z tym obchodzić w celu uzyskania jak najlepszych osiągów i możliwie najdłuższej żywotności. Dobrym tego przykładem jest filtr cząstek stałych. Wybierając samochód, powinniśmy kierować się jego późniejszym przeznaczeniem, a nie na przykład kolorem. Doświadczenie setek tysięcy kierowców zdobyte w ciągu lat eksploatacji diesli jasno mówi, czy samochód z suchym DPF-em nadaje się do miasta, jak wypalić mokry DPF, aby go nie uszkodzić i czy DPF można usunąć. To ostatnie na szczęście definiuje już prawo, bo praktyka usuwania DPF-a stała się wręcz nagminna. I tutaj znów jedynie przez brak wiedzy niezbędnej do właściwej eksploatacji takiego urządzenia. Ponieważ DPF można ze świetnym skutkiem czyścić samemu. Do pewnego momentu co prawda, jednak mimo wszystko można. I nie chodzi bynajmniej o czyszczenie DPF płynem do kominków.

Pasywne, aktywne i wymuszone czyszczenie DPF
Informacji o tym, jak ma się nasz DPF dostarcza nam sterownik silnika przy pomocy odpowiedniej kontrolki, na podstawie informacji z różnicowego czujnika ciśnienia. Jeśli różnica ciśnień sprzed i zza filtra jest zbyt duża, pojawia się odpowiednia lampka informująca o dużej ilości zgromadzonej w filtrze sadzy. Jest to jednocześnie informacja dla kierowcy o gotowości układu do przeprowadzenia procedury czyszczenia DPF. Czyszczenie odbywa się w różnych typach procesów. Pierwszym jest czyszczenie pasywne – odbywa się ono podczas jazdy i jest charakterystyczne dla mokrych filtrów wykorzystujących roztwór ceryny do obniżenia temperatury wypalania DPF. Do poprawnego przeprowadzenia procesu czyszczenia pasywnego konieczne jest utrzymanie stałych wysokich obrotów oraz prędkości powyżej 50 km/h. Jest to uwarunkowane sposobem, w jaki proces jest przeprowadzany, a mianowicie: w cyklu pracy tłoka, w suwie wydechu Common Rail wykonuje dodatkowy wtrysk paliwa zwany dotryskiem. Ponieważ nie ma możliwości uzyskania ciśnienia powodującego samozapłon mieszanki, jest ona przetłaczana wraz ze spalinami do układu wydechowego, gdzie spala się i podnosi temperaturę wewnątrz filtra cząstek stałych. Jeśli przekroczy ona 400 stopni Celsjusza, sadza zaczyna się wypalać. Aktywne czyszczenie odbywa się w podobnych warunkach, jedyną różnicą jest fakt, że przeprowadza się ją w czasie postoju. Wypalanie DPF na postoju to również metoda charakterystyczna dla suchych filtrów, a to z powodu konieczności uzyskania wyższej temperatury (około 600 stopni Celsjusza), co znacznie łatwiej osiągnąć na postoju, ponieważ nie ma konieczności pilnowania odpowiedniej prędkości i dbania o odpowiednie miejsce do przeprowadzenia takiej trasy. Sekwencja zawsze wygląda tak samo – rozgrzewanie, wypalanie, wygaszanie. Jak wymusić wypalanie DPF? Również w wypadku wymuszonej procedury – ta z kolei jest wywoływana ręcznie, za pomocą komputera diagnostycznego, bez konieczności odpowiednich odczytów z czujników ciśnienia.

3. Czy czyszczenie DPF i regeneracja FAP to, to samo?
Oczywiście, nie. Przeprowadzenie wypalania filtra powoduje tylko dopalenie zalegającej sadzy. Nie powoduje natomiast zmian w ilości popiołu, który pozostał po poprzednich wypalaniach. Aby pozbyć się popiołu powstałego w wyniku utleniania ceryny konieczne jest przeprowadzenie regeneracji, na którą jest w zasadzie kilka sposobów, ale jedynie jeden jest skuteczny. Serdecznie odradzamy rozwiązania takie jak wyżarzanie DPF-a w piecu, czyszczenie filtra w myjkach ultradźwiękowych, korzystanie z preparatu do czyszczenia kominków, czy już zupełnie pomysłowo czyszczenie DPF karcherem. Do uzyskania odpowiednich wyników w procesie regeneracji filtrów cząstek stałych, bez znaczenia już czy DPF, czy FAP, konieczne jest wykorzystanie specjalistycznego sprzętu. Tak jak przeczyścić DPF może każdy z nas, niewielkim nakładem środków i czasu – całość nie trwa więcej niż 20 minut, a koszt to jedynie spalony wtedy olej napędowy, tak regeneracja i chemiczne czyszczenie DPF to zadanie dla profesjonalistów. Warto jeszcze by było pokusić się o wymianę oleju po przeprowadzeniu takiej procedury – mimo że tłok z cylindrem pasują niemal idealnie, zawsze istnieje ryzyko, że część niespalonego oleju podanego do komory w dotrysku, zamiast zostać przetłoczoną do wydechu, przedostanie się między licem cylindra a wewnętrzną powierzchnią tłoka do części smarującej w silniku. Sprawi to, że rozrzedzony zostanie olej silnikowy, a przez to spanie skuteczność tworzenia filmu olejowego. Sytuacja jest znacznie bardziej niebezpieczna, niż mogłoby się wydawać. O ile nie ma większego zagrożenia dla silnika, tak dla turbosprężarki syntetyczny olej rozrzedzony olejem napędowym może oznaczać prawdziwy wyrok. A wtedy już tylko krok do znacznie poważniejszych problemów niż rosnąca nieco przy forsownej jeździe temperatura silnika.

Komentarze