Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Niedrożny filtr DPF i katalizator SCR w spycharce
Czyszczenie DPF w spycharkach Fiat-Hitachi i regeneracja katalizatorów to dwie najczęściej poruszane kwestie, związane z zapchanym filtrem cząstek stałych, jak i skutkami niewypalania sadzy.
Filtr cząstek stałych jest uznawany za jeden z najbardziej kłopotliwych podzespołów współczesnych pojazdów z wysokoprężnymi silnikami diesla.
Podczas eksploatacji naszego pojazdu, do filtra cząstek stałych przywierają różnego rodzaju zanieczyszczenia, sadze i popiół - jest to naturalne i nieuniknione. Jednak całkowitego zapchania filtra możemy uniknąć. Regularne wypalanie i czyszczenie DPF zdecydowanie spowolni, a nawet zahamuje ten proces.
Zaniedbanie tematu wypalenia filtra DPF w spycharce Fiat-Hitachi szybko daje o sobie znać, wykazując szereg charakterystycznych objawów:
• nieoczekiwany spadek osiągów pojazdu,
• nierówna praca silnika,
• większy niż zwykle pobór paliwa,
• świecąca kontrolka DPF,
• przejście pojazdu w awaryjny tryb pracy.
Gdy tylko dostrzeżemy jeden z wyżej wymienionych objawów, powinniśmy spróbować samodzielnie wypalić sadze.
W takim razie, jak wymusić wypalanie DPF?
Jednym ze sposobów jest wypalanie na postoju. Polega na utrzymaniu wysokich obrotów silnika (na poziomie 2500-3500) przez mniej więcej 20 minut. Dzięki temu filtr cząstek stałych osiągnie odpowiednio wysoką temperaturę, by sadze mogły się wypalić. Bardzo ważne jest, żeby tego typu wypalania nie przeprowadzać w zamkniętym pomieszczeniu ze względu na wydobywające się z rury wydechowej spaliny.
Jaka jest skuteczność regeneracji filtra FAP/DPF i katalizatora?
Kiedy nie jesteśmy w stanie sami wypalić zapchanego filtra, przed kupnem nowego broni nas jeszcze proces regeneracji.
Metodą przynoszącą najlepsze efekty jest tak zwana metoda hydrodynamiczna. W jaki sposób odbywa się czyszczenie katalizatora i filtra?
Bardzo mocno zabrudzone sadzą i popiołem elementy należy uprzednio namoczyć w wodzie z dodatkiem odpowiedniego detergentu. Dzięki temu zanieczyszczenia zostaną szybciej usunięte, a ich ponowne przywieranie będzie ograniczone. Następnie umieszczamy części w specjalistycznym urządzeniu, gdzie przy użyciu dużego ciśnienia wypłukuje się z nich wszelkie pozostałości.
Na sam koniec trzeba pamiętać o dokładnym osuszeniu wszystkich elementów.
Regenerowane filtry DPF odznaczają się bardzo dobrymi, niemalże fabrycznymi parametrami i drożnością na poziomie 98%.
Dlatego wybierając serwis samochodowy, warto pamiętać, żeby posiadał specjalistyczne narzędzia i wykwalifikowaną kadrę pracowników. Wówczas możemy być spokojni o efekty procesu regeneracji.
O ile mocno zapchane filtry DPF kwalifikują się do regeneracji, to pęknięty DPF uniemożliwia tę czynność. Różnego typu uszkodzenia mechaniczne (np. pęknięty wkład) niestety wiążą się z potrzebą wymiany filtra.
W ofercie warsztatów samochodowych znajdziemy zamiennie: DPF czyszczenie albo DPF regeneracja – cena tych usług w dużej mierze uzależniona jest od stanu filtra i metody czyszczenia. Jedno nie podlega wątpliwości - za regenerację filtra zapłacimy dużo mniej niż za zakup nowego. Kolejnym więc aspektem przemawiającym za regeneracją jest jej koszt. Wiele osób zastanawia się, dlaczego filtry DPF są właściwie takie drogie.
Powodem jest skomplikowana budowa tej części, jak i materiał, z jakiego wykonane jest wnętrze kanalików – najczęściej jest to platyna lub inny metal szlachetny.
Co to jest SCR i AdBlue?
SCR, czyli układ selektywnej redukcji katalitycznej jest kolejnym obok filtra DPF elementem mającym polepszyć jakość naszego powietrza, ograniczając wydostawanie się do atmosfery toksycznych substancji. Mówiąc bardziej obrazowo – katalizator SCR to metalowa, szczelna puszka, w której mieszają się spaliny wraz z płynem AdBlue.
Natomiast AdBlue to roztwór mocznika, składa się w 32,5% z mocznika i w 67,5% z wody zdemineralizowanej. Ilość AdBlue, jaka trafia do katalizatora zależna jest od ilości tlenków azotu w spalinach. Informacje na ten temat sterownik SCR pobiera z czujników. W wyniku reakcji chemicznej szkodliwy tlenek azotu przekształca się w nieszkodliwy azot i parę wodną.
W zależności od pojazdu, zbiornik AdBlue znajduje się obok wlewu paliwa lub pod maską.
Niestety tak samo jak filtr cząstek stałych przysparza właścicielom spycharek wiele problemów.
Awaria systemu AdBlue to nie rzadkość - często spowodowana jest zamarzającym płynem, zapychanymi przewodami i zaworami dozującymi.
Na forach dyskusyjnych często też pada pytanie – co się stanie, jak zabraknie AdBlue? Odpowiadamy więc, iż niska zawartość lub brak płynu w zbiorniku może włączyć w spycharce awaryjny tryb pracy, a nawet całkowicie uniemożliwić jej uruchomienie.
Z tego względu wielu kierowców decyduje się nie tylko na usunięcie filtra DPF, ale i na usuwanie AdBlue - opinie na ten temat są jednak mocno zróżnicowane. Co prawda można w ten sposób pozbyć się wielu uciążliwości, ale jest to po pierwsze nielegalne, a po drugie często skutkuje usterkami innych podzespołów naszego pojazdu.
Ważne! Usuwanie filtra DPF, jak i AdBlue jest niezgodne z prawem. Brak tych części może skutkować nie tylko negatywnym wynikiem badania technicznego, ale i mandatem karnym, nałożonym za przekraczanie normy emisji spalin. |
Komentarze