Regeneracja filtra cząstek stałych DPF FAP

11 stycznia 2018

Na straży środowiska – filtr cząstek stałych.


   Wiele osób podchodzi bardzo sceptycznie do obecności w swoim samochodzie filtra cząstek stałych znanego jako DPF albo FAP. Na tyle sceptycznie, by łamać prawo, usuwając go z konstrukcji samochodu. Pomijając kwestię zagubionego sterownika silnika, który otrzymuje fałszywe informacje z czujników i kolokwialnie mówiąc, wariuje, nieodpowiednio dobierając dawki wtrysku i ilość tłoczonego powietrza, usuwając DPF z samochodu tracimy homologację i żaden rzetelny mechanik nie powinien dopuścić takiego samochodu do ruchu. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że od września 2017 jest on obowiązkowy we wszystkich dieslach, w których uwzględniono go w konstrukcji, czyli w zasadzie w każdym samochodzie z silnikiem diesla wyprodukowanym po 2006 roku. Warto w tym miejscu nadmienić, że dla samochodów bez filtra cząstek stałych, miasta takie jak Warszawa, Kraków czy Wrocław rozważają zamknięcie dostępu do centrów miast.

 

Filtr z BMW E60 na stole w pracowni
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF FAP BMW E60

 

 

DPF, czy to rzeczywiście takie straszne?


   Teoria pracy filtra DPF jest stosunkowo prosta i sprowadza się do działania bardzo podobnego dla wszystkich filtrów – wychwytywanie i magazynowanie zanieczyszczeń. Jednak praca w warunkach, jakie fundują filtrom spaliny, sprawia, że wykorzystanie możliwości filtrujących DPF-a, odbywa się nieco szybciej, niż moglibyśmy sobie tego życzyć. Przepychane przez węglik krzemu spaliny zostawiają na nim sadzę i tlenek węgla, co finalnie doprowadzi do jego zapchania i utraty właściwości. Jednak w nowoczesnych silnikach, sterownik EDC we współpracy z czujnikami, potrafi rozpoznać to, że filtr jest zapchany i może wywołać procedurę pasywnej regeneracji. Jest to tak zwane wypalanie DPF-a na postoju. Za pomocą dodatkowego wtrysku paliwa w suwie wydechu jest ono tłoczone do DPF-a gdzie spala się podnosząc temperaturę wewnątrz filtra powyżej 600 stopni (ponad 400 dla FAP) co pozwala na wypalenie sadzy w DPF i nagromadzonych zanieczyszczeń. Odbywa się to na postoju na wysokich obrotach silnika a cały proces trwa do killkunastu minut. Jednak przerwanie go, może prowadzić do powstawania błędów w komputerze silnika. Poza tym skuteczność takiej pasywnej regeneracji nie przekracza 80% i dodatkowo powoduje powstawanie popiołów, które skutecznie zablokują filtr (zazwyczaj po 150-200 tysiącach kilometrów). Czy konieczna jest wtedy wymiana całego DPF lub chociaż jego wkładu? Absolutnie nie.

 

Filtr cząstek stałych z Forda Mondeo przed regeneracją w pracowni
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF FAP Ford Mondeo

 

 

Regeneracja mokrego i suchego DPF


   Jedyna różnica pomiędzy suchym a mokrym DPF-em jest taka, że "mokry", zwany FAP (pochodzi z francuskiego koncernu PSA, stąd akronim od francuskiego filtre a particule) wykorzystuje dodatkowo tlenek ceru zwany ceryną, który dodawany w niewielkich dawkach do paliwa sprawia, że temperatura "wypalania" DPF-a może być mniejsza o nawet 200 stopni. Nie zmienia to jednak zasady pracy ani regeneracji filtra. Dopóki wypalanie filtra cząsteczek stałych przynosi współmierne do poświęconego czasu rezultaty, warto z niego korzystać. Wszelkie preparaty służące do poprawy działania filtra i jakości spalin trafiających na FAP, są jak najbardziej wskazane, lecz co w sytuacji, kiedy nasz DPF jest pełen popiołu i komunikat o zapchanym DPF-ie pokazuje się zaledwie kilkadziesiąt kilometrów po czyszczeniu? Wtedy półśrodki w postaci preparatów czyszczących DPF nie zdadzą się na nic, a nas czeka regeneracja/czyszczenie DPF-a.

 

Filtr z Mazdy Piątki przed regeneracją
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF FAP Mazda 5

 

 

 

Metodyka czyszczenia filtra cząstek stałych


  Na temat filtra DPF krąży wiele opinii, niemniej jest również historii o jego regeneracji. Pomijając wszechobecne w internecie niezgodne z prawem oferty usuwania DPF-ów, jest również sporo ofert zakładów zajmujących się regeneracją i czyszczeniem filtrów. Wybierając zakład, któremu powierzymy nasz samochód, powinniśmy zwrócić baczną uwagę na wykorzystywane technologie i stosowany proces technologiczny. Czyszczenie DPFów może odbywać się na kilku etapach i z różną skutecznością – po pierwsze wspomniane dodatki chemiczne – owszem skuteczne (a w przypadku mokrych DPF, czyli FAP niezbędne), lecz jedynie w przypadku kiedy do czynienia mamy z filtrem zapchanym sadzą, a nie popiołem. Czyszczenie ultradźwiękowe jest w zasadzie dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie narusza konstrukcji filtra, jest nieinwazyjne dla węglika krzemu, nie powoduje topnienia tlenku ceru, czyli ceryny w mokrych FAP-ach, lecz sprawdza się praktycznie jedynie w przypadku najmniejszych modeli i nie gwarantuje usuwania wszystkich mineralnych osadów. Kolejną stosowaną przez warsztaty, a nie do końca wartościową metodą jest wypalanie DPF-ów w piecach. Tutaj już można wymienić cały szereg komplikacji, które mogą mas czekać po tak "zregenerowanym" filtrze. Po pierwsze naruszana jest konstrukcja, filtr musi być na nowo spawany, można doprowadzić do uszkodzenia metali szlachetnych stosowanych w filtrze, na pewno dojdzie to roztopienia ceryny i osadzenia się jej na ściankach oraz całość trwa nawet 48 godzin. Najlepszym sposobem regeneracji DPF-ów jest wykorzystanie specjalnie przygotowanych do tego maszyn, dedykowanych do autoryzowanych serwisów. Niestety rzeczywistość szybko weryfikuje dobre plany – zakładów zajmujących się taką najwyższej jakości regeneracją jest niewiele, większości nie stać na porządny sprzęt, a proces zamiast kilku godzin trwa do kilku dni, a co za tym idzie, cena jest wyższa, jakość niższa, a za czyszczenie DPF nie powinniśmy zapłacić więcej niż kilkaset złotych. Średnia cena czyszczenia DPF to 500 - 600 złotych

 

Oceń:

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

14 marca 2018

Czyszczenie DPF - Jak samemu wyczyścić DPF?

   Duża część kierowców nowoczesnych samochodów...

13 marca 2018

Usuwanie filtra DPF, konsekwencje usunięcia filtra cząstek stałych

   Praktyka niegdyś bardzo popularna, dziś na szczęście...

12 marca 2018

Regeneracja filtra cząstek stałych

   Dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych udało...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer