Czyszczenie filtra cząstek stałych FAP DPF i katalizatorów

12 lutego 2018

   Właściwa eksploatacja zapewnia dłuższy żywot części eksploatacyjnych, to jasne. Co jednak zrobić, kiedy część eksploatacyjna mimo wszystko zużywa się, a jej wymiana kosztuje tyle, co połowa naszego ukochanego diesla? Z takim pytaniem ścierają się na co dzień wszyscy użytkownicy nowoczesnych samochodów z silnikiem wysokoprężnym wyposażonym w filtr cząstek stałych. Odpowiedź jest prosta, czyścimy i regenerujemy.

Czyszczenie filtra DPF


   O tym, jak bardzo ważne jest okresowe wymienianie filtrów, przekonał się w swoim życiu każdy użytkownik auta. Konsekwencje zazwyczaj są znacznie bardziej kosztowne niż koszt wymiany filtra. Jednak w przypadku filtra DPF sytuacja jest nieco inna, ponieważ nie ma on bezpośredniego wpływu na podzespoły pracujące w samochodzie i użytkownicy samochodów, w których był on instalowany fabrycznie, decydowali się na jego usunięcie i przeprogramowanie sterownika. Na szczęście od września tego roku jest to proceder nielegalny i miejmy nadzieję, ograniczy to ilość produkowanych w ten sposób niebezpiecznie trujących, a zamaskowanych na naszych drogach aut. Dodatkowo biorąc pod uwagę fakt, że wymiana tego filtra jest bardzo droga, nic dziwnego, że kierowcy poszukują sposobów na zminimalizowanie kosztów eksploatacji jakie wywołują objawy zapchanego filtra DPF. Wynika więc z tego, że niewiele osób wie, w jaki sposób można naprawdę niewielkim kosztem wyczyścić filtr cząstek stałych.
 
 
Serwisant montuje filtr dpf do regeneracji w maszynie
Czyszczenie filtra cząstek stałych DPF FAP
 

Dopalanie sadzy w DPF


   Często spotykamy się ze sformułowaniem "dopalanie DPF". Jest ono błędne, ponieważ DPF można wypalić, lub dopalić zgromadzoną w nim sadzę. Sadza to nic innego jak powstałe w efekcie niecałkowitego spalania oleju napędowego zanieczyszczenia oparte na cząsteczce węgla. Wśród "komponentów" możemy znaleźć tlenki siarki, metali, węglowodory i związaną parę wodną. Dodatkowo w filtrach mokrych zwanych FAP, gdzie stosuje się wzbogacający paliwo środek bogaty w tlenek ceru, zbiera się właśnie ów tlenek zwany ceryną, a którego dopalenie w filtrze jest niemożliwe. I o ile sadza w odpowiednich warunkach, z odpowiednią ilością tlenu, zmieni się w bezwonny, bezbarwny gaz, tak ceryna po spaleniu pozostawia charakterystyczny brązowy popiół. To on jest przyczyną zapychania się filtra DPF bez możliwości dopalenia zanieczyszczeń. Wypalanie DPF na postoju zazwyczaj daje wymierne i satysfakcjonujące efekty. Jak wymusić wypalanie DPF? Niestety tylko po podłączeniu do komputera, jednak najczęściej inicjowany jest on automatycznie.

 
Filtr DPF FAP do regeneracji w maszynie do czyszczenia DPF
Filtr cząstek stałych DPF FAP w trakcie czyszczenia
 

Czyszczenie DPF poza eksploatacyjne


   Ponieważ, jak wspomnieliśmy, nie można pozbyć się pozostałości tlenku ceru poprzez dopalanie sadzy, znaleziono oczywiście sposoby, aby filtr cząstek stałych można było czyścić po demontażu. Takiej regeneracji jest kilka sposobów. Jednak niewiele z nich jest naprawdę skutecznych.

   Pierwszym sposobem, jakim warsztaty radzą sobie ze zużytymi DPF-ami jest wyżarzanie. Polega on na fizycznym rozcięciu korpusu, metalowej obudowy filtra i umieszczenie go w piecu, następnie, po 24-48 godzinach jest on wyjmowany, przedmuchiwany sprężonym powietrzem i na powrót spawany. Jest to proces czasochłonny, drogi i nierzadko nieskuteczny. Z powodu naruszenia integralności konstrukcji spada wytrzymałość temperaturowa konstrukcji i mogą pojawić się nieszczelności. Jednak w porównaniu z drugim zagrożeniem, jakie niesie ten proces "regeneracji", wydaje się absolutnie błahy. Otóż w tak wysokiej temperaturze, jakiej poddawany jest filtr, może dojść i najczęściej dochodzi do rozpuszczenia się tlenku ceru i platyny, które tracą swoje właściwości, a dodatkowo zapychają pory ceramicznej struktury węglika krzemu, z którego zbudowane są kanały wkładu DPF-a. Takie wypalanie DPF (VW) nie tylko nie pomaga, ale również szkodzi.

 
 
Instalacja filtra w urządzeniu do czyszczenia DPF
Urządzenie do czyszczenia filtrów cząstek stałych

 

 

 
   Innym sposobem jest czyszczenie ultradźwiękowe. Za pomocą specjalnych myjek ultradźwiękowych poddaje się filtry działaniu intensywnych ultradźwięków, co powoduje tworzenie się mikroskopijnych pęcherzyków powietrza, implodujących wewnątrz konstrukcji filtra. Jest to stosunkowo nieinwazyjna metoda, która pozwala na pozbycie się zanieczyszczeń innych, niż olejowe, nagary z oleju niestety nie poddają się tak łatwo działaniu ultradźwięków. Warto jedno jednak wspomnieć, że w przypadku dużych filtrów metoda ta jest nieskuteczna i tylko w przypadku najmniejszych egzemplarzy DPF-ów można mówić o względnej skuteczności. Na pewno jest to rozwiązanie bezpieczne zarówno dla regenerowanego elementu, jak i dla jego katalitycznych właściwości.

   Ostatnim sposobem na czyszczenie filtra DPF jest wykorzystanie specjalnych maszyn dedykowanych do czyszczenia filtrów cząstek stałych. Wykorzystując ogromne ciśnienie i odpowiednie środki ułatwiające rozbijanie zgromadzonych cząstek sadzy, wypłukuje się z filtrów zanieczyszczenia i popioły pochodzące z utleniania tlenku ceru. Jest to metoda, która posiada nawet do 98% skuteczności i jest w tym momencie najlepszym sposobem na odzyskanie sprawności filtra DPF. Niestety na polskim rynku niewiele jest zakładów, które mogą zaproponować podobne usługi z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu. Urządzenia te są drogie i wielu firm zwyczajnie na nie nie stać. Jednak jest to najbezpieczniejszy i najskuteczniejszy sposób na przywrócenie niemal pełnej sprawności filtrom FAP i DPF.

 
Jeśli czytasz ten tekst być może szukałeś już:
-jak wymusić wypalanie DPF
-czyszczenie dpf warszawa
Oceń:

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer