Czyszczenie filtrów DPF

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji KAT

Dlaczego MY

30 letnie doświadczenie w regeneracji podzespołów samochodowych

  • Najnowocześniejsza pracownia regeneracji / czyszczenia filtrów cząstek stałych DPF, FAP, SCR i katalizatorów w Polsce
  • Autoryzacja Bosch Diesel Service - gwarancja najwyższej jakości usług
  • Najnowocześniejsza maszyna do czyszczenia filtrów szwajcarskiej firmy FFSolution
  • Wydruk protokołu z parametrami przepustowości

Regenerujemy filtry montowane zarówno w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych, jak i pojazdach rolniczych

  • Filtry spełniają warunki homologacji i normy emisji spalin
  • Szybki czas realizacji zamówienia i najlepsze ceny w Polsce!
  • Przyjmujemy zlecenia wysyłkowe i prowadzimy sprzedaż w Polsce i zagranicą
  • Podzespoły odbieramy / wysyłamy codziennie naszym kurierem

Przeprowadzone w umiejętny sposób i z zastosowaniem odpowiednich środków i narzędzi czyszczenie filtrów DPF w serwisie przynosi znakomite efekty w korzystnej cenie.

Czym jest zatem filtr cząstek stałych? Nazywany również od angielskiego skrótu DPF lub od skrótu francuskiego FAP, to element układu wydechowego nie tylko współczesnych Diesli, ale także samochodów zasilanych benzyną.

Najogólniej mówiąc, rola filtra DPF sprowadza się do wychwytywania ze spalin niezwykle małych cząstek stałych PM (sadzy) o średnicy od 0,05 do 10 µm. Mimo ich niewielkich, wręcz mikroskopijnych rozmiarów, są one w stanie zablokować drożność filtra DPF/FAP w sytuacji, gdy nagromadzą się w jego wnętrzu w dużej ilości. Oprócz sadzy w filtrze zbiera się także popiół. Silniki współczesnych samochodów same inicjują proces dopalania cząsteczek węgla, czyli sadzy, jednakże nie są w stanie poradzić sobie z obecnością popiołu. Wówczas z pomocą przychodzi właśnie specjalistyczne czyszczenie filtra DPF w serwisie dysponującym odpowiednimi maszynami. Wszystkie istotne, a przy tym interesujące informacje na temat czyszczenia DPF/FAP zawarliśmy w naszym artykule!

Filtr DPF

1. Jak się czyści DPF?

Procedura czyszczenia DPF/FAP obejmuje liczne czynności, które muszą zostać wykonane z należytą precyzją. W ramach czyszczenia filtra cząstek stałych do konkretnego podzespołu dobiera się odpowiednie adaptery montażowe. Kolejne działania odnoszą się już bezpośrednio do samego czyszczenia i należy do nich:

  • Badanie przepływu mas powietrza. Test ten jest wykonywany na stole probierczym i za jego pomocą weryfikuje się stopień zablokowania diagnozowanego filtra lub katalizatora.

  • Uzupełnienie specjalistycznego detergentu.

  • Montaż zabrudzonego filtra w komorze czyszczącej.

  • Zainstalowanie dopływu wody do filtra cząstek stałych.

  • Rozpoczęcie procedury czyszczenia DPF - zazwyczaj w obu kierunkach: zgodnym z przepływem spalin oraz przeciwnym do niego.

  • Aktywacja procedury osuszania DPF/FAP ogrzanym powietrzem.

  • Badanie przepustowości wyczyszczonego i osuszonego filtra cząstek stałych będące jednocześnie weryfikacją skuteczności zrealizowanej usługi.

Po realizacji usługi Klient serwisu otrzymuje nie tylko zregenerowany filtr cząstek stałych, który dzięki czyszczeniu może działać tak, jak nowy, ale także wydruk z testowania przepływu powietrza przez filtr. Dzięki temu może porównać i sprawdzić, jak dużą różnicę dało czyszczenie DPF.

Czyszczenie filtra DPF

2. Zapchany filtr cząstek stałych - czyszczenie, regeneracja czy wymiana?

Nie pozostawia wątpliwości fakt, że pierwsze filtry sadzy, zwłaszcza te tzw. suche stanowiły źródło niepokoju wielu zmotoryzowanych. Dostępność profesjonalnej, skutecznej oraz przystępnej cenowo regeneracji na szczęście rozwiała wiele z tych obaw, ponieważ fakt, że można z powodzeniem czyścić DPF, pozwala uniknąć wysokich wydatków związanych z koniecznością zakupu nowego filtra cząstek stałych.

Jeśli nadszedł czas na czyszczenie filtra, zanim spanikujesz myśląc o kosztach i czasie trwania usługi, zapoznaj się z ofertą ASO Bosch Service. W naszym serwisie możesz nie tylko wyczyścić (zregenerować) filtr DPF/FAP, ale także kupić fabrycznie nowy egzemplarz do montażu w Twoim samochodzie.

Skuteczność regeneracji DPF jest bardzo wysoka, gdyż sięga nawet 99%, jednak w nielicznych przypadkach uszkodzone filtry nie kwalifikują się do czyszczenia, a zamiast tego - do wymiany i wówczas pozostaje jedynie zakup nowego filtra cząstek stałych.

Jeżeli tylko zdemontowany z Twojego samochodu filtr DPF nadaje się do regeneracji, bez wahania skorzystaj z tej możliwości. Zastanawiasz się, czy warto regenerować DPF/FAP? Poniżej ujęliśmy zalety serwisowego czyszczenia, czyli regeneracji DPF.

Zapchany filtr DPF

3. Dlaczego opłaca się zregenerować DPF?

  • Dzięki regeneracji można przywrócić filtrowi cząstek stałych nawet 99% przepustowości, co w praktyce dla kierowcy oznacza, że zregenerowany filtr DPF/FAP będzie działał tak, jak nowy.

  • Koszt regeneracji filtra cząstek stałych lub katalizatora samochodowego to ułamek ceny, jaką musielibyśmy zapłacić za fabrycznie nowy podzespół o takich samych właściwościach.

  • W naszym autoryzowanym serwisie na zregenerowane filtry cząstek stałych udzielamy gwarancji na 2 lata bez limitu przejechanych kilometrów.

  • Regeneracja filtra cząstek stałych metodą wodną pozwala na usunięcie nie tylko sadzy, ale także popiołu.

  • Na diagnostykę, regenerację oraz osuszenie filtra cząstek stałych potrzebujemy tylko 1 dnia roboczego, więc nie ryzykujesz długim i kłopotliwym przestojem samochodu.

  • Każdy etap procedury regeneracyjnej jest w pełni bezpieczny zarówno dla obudowy, jak i dla delikatnej struktury wkładu DPF/FAP, nie wytracając jego zdolności katalitycznych.

  • Samochód ze zregenerowanym filtrem cząstek stałych może w pełni legalnie poruszać się po drogach, a także uzyskuje bez problemu pozytywny wynik badania technicznego (o ile pozostałe podzespoły i układy także są w pełni sprawne).

  • Dzięki prawidłowo działającemu, zregenerowanemu filtrowi cząstek stałych samochód emituje do atmosfery znacznie mniej szkodliwych substancji, co przekłada się na zdrowie człowieka oraz środowiska naturalnego.

  • Prawidłowa praca filtra DPF po regeneracji to istotne zmniejszenie ryzyka wystąpienia awarii wtórnych pozostałych podzespołów w pojeździe.

  • Po regeneracji filtra cząstek stałych samochód odzyskuje moc, ponieważ silnik nie dławi się już gazami wydechowymi; co więcej, często obserwuje się także niższe spalanie oleju napędowego.

Tester diagnostyczny

4. Ile kosztuje czyszczenie filtrów DPF?

Filtr cząstek stałych (DPF) niestety nie jest urządzeniem niezniszczalnym. Z czasem dochodzi do jego zanieczyszczenia i wówczas warto skierować go na mycie w sprawdzonym serwisie. Ile kosztuje regeneracja filtra DPF, czyli jego specjalistyczne czyszczenie?

W przypadku filtrów cząstek stałych zdemontowanych z samochodów osobowych cena wynosi zaledwie kilkaset złotych. W tej cenie otrzymujesz w pełni sprawny, całkowicie wyczyszczony DPF/FAP, do którego dołączamy nie tylko gwarancję na 2 lata bez limitu kilometrów, ale także protokoły z badań filtra.

Kwoty oczywiście różnią się w zależności od cennika ustalonego przez daną pracownię, jednak zazwyczaj rozpoczynają się one już od 400 - 500 złotych.

Załączona dokumentacja z badań przepustowości filtra cząstek stałych obejmuje parametry DPF zarówno przed czyszczeniem, jak i po nim, jest to zatem w pełni rzetelne poświadczenie skuteczności przeprowadzonego czyszczenia.

Filtr DPF

5. Czyszczenie (regeneracja) DPF | Jak, gdzie i za ile?

Za kilkaset złotych można przeprowadzić czyszczenie DPF specjalną chemią bez ryzyka jego uszkodzenia, ponieważ serwisy stosują preparaty dedykowane filtrom cząstek stałych. W tej części opracowania zebraliśmy podstawowe kwestie, które najbardziej interesują użytkowników Diesli, które producent fabrycznie wyposażył w filtry cząstek stałych.

Filtr DPF

- Jak wyczyścić DPF?
 

Filtr cząstek stałych DPF należy wyczyścić w taki sposób, który usuwa zarówno popiół, jak i sadzę, nie szkodząc delikatnej strukturze wkładu filtrującego. Najbardziej skuteczna i bezpieczna jest metoda hydrodynamiczna. Skuteczna metoda czyszczenia filtrów musi oczyścić wkład ceramiczny filtra oraz wnętrze jego stalowej obudowy z sadzy. Wodne czyszczenie DPF pozwala przywrócić filtrowi fabryczne parametry. Procedura ta wykazuje skuteczność sięgającą nawet 99%, a przy tym nie wpływa destrukcyjnie na budowę ani funkcjonowanie filtra cząstek stałych. Wprost przeciwnie - po regeneracji DPF lub FAP działa tak, jakby w jego miejsce w układzie wydechowym został zamontowany fabrycznie nowy podzespół.

 


- Gdzie wyczyścić filtr cząstek stałych DPF?

Nie każdy serwis oferuje usługę w pełni profesjonalną usługę czyszczenia filtra cząstek stałych DPF/FAP. Obok czyszczenia wodnego, które stanowczo polecamy, można spotkać się z ofertami, które w gruncie rzeczy z regeneracją nie mają nic wspólnego.

Filtry DPF warto regenerować w sprawdzonych, autoryzowanych serwisach. Bardzo ważne jest, aby pracownia posiadała certyfikowane, przeznaczone specjalnie do regeneracji filtrów cząstek stałych i katalizatorów maszyny, ponieważ niesprawdzone urządzenia mogą poważnie uszkodzić elementy poddawane czyszczeniu.

Jeśli szukasz serwisu, który kompleksowo podejdzie do regeneracji filtra cząstek stałych z Twojego samochodu, skontaktuj się z nami. Stosujemy w pełni bezpieczną dla DPF/FAP metodę hydrodynamiczną, a procedurę regeneracji realizujemy w ciągu jednego dnia roboczego. Jeśli nie masz możliwości lub czasu na to, by dostarczyć zabrudzony filtr cząstek stałych do naszego serwisu osobiście, skontaktuj się z nami telefonicznie - zajmiemy się wysyłką, zamawiając kuriera.

 


- Czyszczenie DPF | Za ile?

Wspominaliśmy już o cenach, jakich można się spodziewać, oddając filtr cząstek stałych DPF do czyszczenia w autoryzowanym serwisie. Koszt regeneracji filtra cząstek stałych jest naprawdę niewielki, gdyż stanowi zaledwie kilkaset złotych, jednakże w tej korzystnej kwocie otrzymujesz oczyszczony filtr DPF/FAP, który działa tak samo dobrze, jak identyczny, lecz kupowany w sklepie.

Popularne na rynku ceny skłaniają do tego, by nie przepłacać za regenerację, warto jednak spojrzeć na to także z drugiej strony. Podejrzanie niska kwota za wyczyszczenie DPF także powinna wzbudzić Twoją czujność, ponieważ regeneracja hydrodynamiczna wymaga pewnych kosztów, które obejmują stosowany specjalistyczny detergent czy konserwację maszyny. Bazując na opiniach Klientów serwisu z pewnością wybierzesz ten, który czyści filtry cząstek stałych zgodnie z najwyższymi standardami jakości.

6. Domowe czyszczenie filtra DPF i skuteczność metod

Bardzo wielu z nas spotyka się z problemami z filtrami DPF - czy można w domowy sposób czyścić filtry? Być może jest to alternatywa dla regeneracji serwisowej, za którą trzeba już zapłacić konkretną kwotę. Filtry DPF to w ostatnich latach temat bardzo popularny. Czy można samemu wyczyścić filtr cząstek stałych? Usuwanie DPF, co nam grozi? Czyszczenie DPF - jakie są metody na zapchany filtr cząstek stałych?

Czyszczenie filtra DPF z zalegającej w nim sadzy można wykonać na wiele sposobów.

Liczni kierowcy, jeśli usterce ulega filtr cząstek stałych, szukają pomocy w Internecie. Jak kilkukrotnie wspominaliśmy, sposobów na zapchany DPF jest wiele, jednakże nie wszystkie z nich są bezpieczne dla wkładu filtrującego i w gruncie rzeczy mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

Gdyby filtry cząstek stałych dało się skutecznie wyczyścić domowymi sposobami, nie istniałyby profesjonalne serwisy regeneracji zaopatrzone nowoczesnymi, kosztownymi maszynami.

Próby usuwania sadzy z filtrów DPF/FAP przeprowadzane przez kierowców Diesli na własną rękę nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty. Wiele zależy oczywiście od tego, jaki sposób zostanie zastosowany, jednakże często niestety są to metody, których lepiej nie powtarzać. Nie ryzykuj próbą wyczyszczenia filtra DPF/FAP:

a. Karcherem,

b. sodą kaustyczną,

c. w piecu,

d. płynem do grilla,

e. płynem do kominków,

f. Vanishem,

g. innymi substancjami, które nie są przeznaczone do filtrów DPF/FAP.

Zapchany filtr DPF

Mycie DPF z zastosowaniem myjek ciśnieniowych

Warto wiedzieć, że myjki ciśnieniowe, takie jak Karcher, mogą uszkodzić, a w skrajnych przypadkach całkowicie zniszczyć strukturę wkładu filtra cząstek stałych. Ich zastosowanie okaże się nieskuteczne, a inną, tak samo kłopotliwą kwestią, jest wysuszenie DPF/FAP w domowych warunkach po tego typu czyszczeniu.


Czy można czyścić DPF sodą kaustyczną?

Soda kaustyczna, czyli stosowany do udrażniania rur wodorotlenek sodu to silnie żrąca substancja, która powoduje między innymi korodowanie metali. Oznacza to, że po czyszczeniu tą substancją zarówno obudowa, jak i powłoka katalityczna filtra cząstek stałych może ulec korozji, co więcej, soda kaustyczna może spowodować wręcz stopienie wkładu. Nie warto ryzykować stosowania tej substancji do czyszczenia filtrów DPF/FAP, ponieważ może ona wyrządzić szkody nie tylko temu elementowi, ale także osobie, która w sposób nieumiejętny ją zastosowała.


Wypalanie filtrów cząstek stałych w piecach

W celu wypalenia dużych zawartości sadzy w filtrze cząstek stałych niektórzy decydują się na to, by... Po prostu wrzucić DPF do pieca. Czy to rozsądne i bezpieczne dla filtra cząsteczek stałych? Na obie części tego pytania z całkowitym przekonaniem odpowiadamy przecząco. Zarówno piece stosowane do ogrzewania, jak i piece indukcyjne, mogą poważnie uszkodzić filtr ze względu na panującą w nich wysoką temperaturę. Rozumiane w ten sposób wypalanie DPF nie rozwiązuje problemu nagromadzonego popiołu, a wprost przeciwnie - przyczynia się do zwiększenia jego ilości. Podsumowując, jest to ryzykowna metoda, a po jej zastosowaniu filtr zazwyczaj nie nadaje się do dalszego użytku.


Skutki czyszczenia DPF środkami, które nie są do tego przeznaczone

Podobne konsekwencje wywołuje zastosowanie do czyszczenia DPF substancji, które z założenia mają rozpuszczać sadzę i inne osady w kominkach albo grillach. Właściwości owych preparatów nie są odpowiednie dla specyficznie skonstruowanego filtra cząstek stałych i bardzo często zdarza się, że pozostają one w kanalikach filtracyjnych, blokując tym samym drożność DPF. Sytuacji tej niestety nie można już cofnąć.

Równie szkodliwe działanie w kontekście filtrów cząstek stałych będą wykazywać wszelkiego rodzaju odplamiacze oraz inne środki, których nie powinno stosować się w inny sposób, niż są do tego przeznaczone.

Filtry cząstek stałych DPF/FAP, a także katalizatory samochodowe należy czyścić, stosując specjalnie stworzone do tego metody. W przeciwnym wypadku narażamy się na podwójną utratę zarówno czasu, jak i pieniędzy, ponieważ w miejsce poważnie uszkodzonego filtra DPF należy wstawić nowy.

Skutecznym działaniem w kontekście czyszczenia filtra cząstek stałych domowym sposobem charakteryzują się jedynie przeznaczone do mycia DPF/FAP preparaty, których nie brakuje na rynku. Nie okażą się one "regeneratorami", które całkowicie oczyszczą filtr cząstek stałych, jednakże mogą mieć działanie profilaktyczne, które pokrótce opiszemy poniżej.

7. Czyszczenie filtra cząstek stałych preparatem do DPF

Zastanawiasz się, jakie są sposoby czyszczenia filtra DPF? Nie wiesz, jak i czym nie można czyścić?

Filtr cząstek stałych, a mówiąc dokładniej - jego wkład wskutek nieumiejętnego czyszczenia może zostać przetopiony - wówczas żadna metoda regeneracji nie będzie skuteczna.

Żeby samemu wyczyścić filtry DPF możemy zakupić m. in. dostępne środki do czyszczenia DPF. Dla przykładu, czyszczenie filtra DPF bez demontażu umożliwia Jetchem DPF Super Spray oraz inne środki działające na bardzo zbliżonej zasadzie.

Czy taki sposób regeneracji okazuje się skuteczny? Na początku zastanówmy się, czy "regeneracja" jest tutaj trafnym określeniem. Z uwagi na efekty, jakimi owocuje zastosowanie preparatów do DPF, o wiele lepiej będzie określać całą procedurę jako lekkie oczyszczanie. Mimo zawartości substancji aktywnych wspomniane preparaty przeznaczone do DPF/FAP nie są w stanie oczyścić filtrów cząstek stałych z dużej ilości nagromadzonych zabrudzeń, nie mówiąc już nawet o usunięciu zawartości popiołu - jest to po prostu niemożliwe.

Właściwości niektórych preparatów sprawiają, że sadza wolniej i w mniejszych ilościach przyczepia się do porowatych ścianek kanalików DPF, zatem zastosowanie środków do czyszczenia filtrów cząstek stałych ma wymiar głównie profilaktyczny.

Przed użyciem określonego środka należy dokładnie zapoznać się z instrukcją użytkowania, ponieważ niepoprawna aplikacja lub inne wynikające z niewiedzy błędy mogą wpłynąć na pogorszenie stanu czyszczonego filtra cząstek stałych.

Zastosowanie środków do czyszczenia DPF jest z pewnością o wiele rozsądniejszym rozwiązaniem niż podejmowanie prób umycia filtra cząstek stałych substancjami, które całkowicie się do tego nie nadają. Właściwie użyty preparat z pewnością przyczyni się do zachowania dłuższej żywotności filtra cząstek stałych w Twoim pojeździe.

Mając na uwadze, że jazda bez sprawnego DPF jest nielegalna i grozi nie tylko mandatem, lecz także zatrzymaniem pojazdu i niedopuszczeniem go do dalszego poruszania się po drogach, warto dbać o dobrą kondycję filtra cząstek stałych także w charakterze profilaktycznym.

Czyszczenie filtra cząstek stałych preparatem do DPF

8. Jak działa filtr cząstek stałych?

Zasada działania filtrów cząstek stałych w samochodach poruszających się współcześnie po drogach jest w gruncie rzeczy bardzo prosta. Filtry DPF/FAP są obecnie obowiązkowymi elementami wyposażenia nie tylko Diesli, ale i samochodów z silnikami benzynowymi.

Działanie filtrów DPF oraz filtrów FAP jest bardzo zbliżone. Głównym zadaniem filtra cząstek stałych jest zatrzymywanie cząsteczek sadzy, a następnie ich wypalanie, określane często mianem aktywnej bądź pasywnej regeneracji.

Spaliny, które trafiają do wnętrza filtra cząstek stałych, przeciskają się przez wąskie, dwustronnie zaślepione kanaliki z porowatymi ściankami pokrytymi metalami szlachetnymi o właściwościach katalitycznych. Specyficzna budowa wkładu ma na celu uzyskanie maksymalnej skuteczności w zatrzymywaniu cząsteczek ciał stałych, głównie sadzy, które w dużych zawartościach znajdują się w spalinach. Gdy czujniki filtra DPF odnotują dużą zawartość nagromadzonego materiału, sterownik silnika inicjuje procedurę dopalania sadzy. Najlepiej, by wypalanie DPF było przeprowadzane podczas jazdy, ponieważ przeprowadzona w ten sposób regeneracja pasywna jest metodą najbardziej naturalną i bezpieczną dla silnika.

Można sobie wyobrazić, że filtry cząstek stałych działają w dwóch stanach - jest to akumulacja sadzy oraz jej wypalanie.

Prawidłowe funkcjonowanie filtrów DPF i FAP jest bardzo istotne ze względu na konieczność spełniania rygorystycznych norm czystości spalin, które zostały wprowadzone, by chronić środowisko naturalne przed zanieczyszczeniem gazami spalinowymi. Zgodnie z założeniami norm EURO samochody, w których filtry cząstek stałych nie działają poprawnie lub zostały wymontowane, nie mogą legalnie poruszać się po drogach licznych europejskich krajów.

Filtr DPF

9. Czyszczenie DPF - sposoby na zapchany filtr cząstek stałych

Wśród ofert udostępnianych przez różne serwisy i warsztaty można znaleźć rozmaite sposoby na wyczyszczenie DPF. Postanowiliśmy pokrótce je opisać, akcentując zarówno ich zalety, jak i wady.

Zapchany filtr DPF

Wyżarzanie filtra cząstek stałych

Firmy oprócz metody hydrodynamicznej oferują wyżarzanie DPF, jednakże metoda ta nie jest w pełni bezpieczna dla filtra cząstek stałych, ponieważ wkład może zostać po prostu stopiony. Aby wypalić DPF w piecu (zgodnie z założeniem obróbki termicznej), należy rozciąć obudowę filtra cząstek stałych i wydostać z niej wkład, co jest kolejną wadą wspomnianej metody.


Regeneracja DPF metodą wodną

Czyszczenie filtra cząstek stałych metodą wodną określaną także jako metoda hydrodynamiczna, jest w pełni bezpieczne dla delikatnego wkładu i jego powłoki katalitycznej.

Aby nie dopuścić do uszkodzenia DPF/FAP, przed zainstalowaniem go w maszynie należy starannie zabezpieczyć wtyczki sond, tak, aby nie przedostała się do nich woda podczas mycia. Otwory po wymontowanych czujnikach należy zaślepić, podobnie, jak metalowe rurki do czujników ciśnienia (jeśli występują w danym modelu filtra). Co więcej, podczas prawidłowo przeprowadzonej regeneracji należy także sprawdzić działanie czujników filtra DPF za pomocą testera diagnostycznego.


Czyszczenie DPF ultradźwiękami

Jedną z metod jest czyszczenie ultradźwiękowe - skuteczne, ale dość ryzykowne. Wynika to z faktu, że wkład filtra, który jest silnie zabrudzony, nie może zostać wyczyszczony całkowicie. Pęcherzyki wytworzone dzięki ultradźwiękom nie mogą przedostać się do każdego zakamarka DPF/FAP, więc niemożliwe staje się przywrócenie pełnej drożności filtra.


Pneumatyczne czyszczenie DPF

Aby przeprowadzić obróbkę pneumatyczną filtra cząstek stałych, konieczne jest rozcięcie jego obudowy i wyjęcie wkładu - podobnie, jak w przypadku wypalania DPF w piecu.

Pneumatyczne czyszczenie DPF/FAP polega na zastosowaniu specjalnej maszyny, w której filtr jest zamontowany, a następnie poddawany działaniu sprężonego powietrza. Po zakończonej procedurze, podczas której najsilniej zabrudzone kanaliki niestety nie zostają wyczyszczone, obudowę DPF należy z powrotem zaspawać.


Wypalanie sadzy w DPF w ramach zalecanej eksploatacji pojazdu

Filtry DPF/FAP zostały skonstruowane tak, by mogły się same oczyszczać z dużych zawartości nagromadzonej sadzy poprzez wypalanie. Gdy pomiary dokonywane przez czujniki wskażą, że masa sadzy w DPF jest wysoka, silnik będzie dążył do inicjacji wypalania, które - w zależności od modelu - można przeprowadzać zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Intensywna eksploatacja filtrów cząstek stałych powoduje jednak ich stopniowe zużywanie się, a wówczas filtr wytraca zdolności samoregeneracji i wymaga interwencji serwisowej.


Programowe usuwanie lub wycinanie DPF

Pragniemy podkreślić, że wycinanie bądź programowe usuwanie filtrów cząstek stałych nie jest dobrym sposobem na eliminację związanych z nimi problemów. Obecnie nie tylko w Polsce, ale i w wielu innych krajach europejskich samochody pozbawione filtrów DPF/FAP nie mogą legalnie poruszać się po drogach, a ingerencje w poszczególne elementy układu wydechowego, do którego zalicza się także DPF, są karalne.

10. Czym zapycha się DPF?

Filtry cząstek stałych DPF zapychają się głównie popiołem, ponieważ zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi sadza powinna być z nich na bieżąco wypalana.

Kłopotliwy popiół, którego niestety nie da się wypalić, powstaje, gdy w silniku spalane są dodatki do paliw, opary oleju napędowego, nagromadzone w paliwie zanieczyszczenia oraz inne substancje, np. obecny w mokrych filtrach FAP tlenek ceru.

Warto wiedzieć, że zawarty w płynie do FAP tlenek ceru nie bierze udziału w spalaniu, tworzy on natomiast mieszaninę z pyłami zawieszonymi. Działa on jedynie jako katalizator w procesie regeneracji, lecz nie jest uwalniany na zewnątrz. Jego ciągłe nagromadzanie się przez cały okres żywotności filtra, nawet przy dokończonych procesach regeneracji, powoduje stopniowe zatykanie się filtra, aż drożność zostaje całkowicie zablokowana. Warto mieć ten fakt na uwadze decydując się na zakup samochodu z mokrym filtrem cząstek stałych, ponieważ niestety nie są to filtry całkowicie bezobsługowe.

Tester diagnostyczny

11. Jazda na zapchanym DPF

Twój samochód stracił moc przez zapchany DPF? Nie zwlekaj z naprawą! Skorzystaj z oferty wodnego czyszczenia filtrów cząstek stałych, a zanim wyczyścimy Twój filtr, zorientuj się, czym grozi jazda na zapchanym DPF/FAP!

Czy warto jeździć z zapchanym filtrem cząstek stałych DPF/FAP? W żadnym wypadku nie jest to zalecane, ponieważ kontynuacja użytkowania samochodu z niedrożnym filtrem to punkt wyjścia do powstawania dalszych awarii, które dotykają już nie tylko układu wydechowego, ale także pozostałych podzespołów.

Filtr DPF

12. Jakie są objawy zapchanego filtra cząstek stałych?


 Do objawów niedrożnego, zapchanego sadzą i popiołem filtra cząstek stałych należy zaliczyć:

  • błędy w pamięci sterownika silnika (błędy dotyczą zbyt dużych zawartości sadzy we wnętrzu filtra, ilości nieudanych prób dopalania sadzy, dużych interwałów czasowych pomiędzy procedurami dopalania bądź zmierzonego zbyt wysokiego ciśnienia różnicowego za i przed filtrem cząstek stałych);

  • zwiększone zużycie paliwa;

  • zwiększony poziom oleju silnikowego;

  • nasilone zadymienie z rury wydechowej - dym może przyjmować skrajnie różne zabarwienie - od czarnego, przez niebieskie aż po białe;

  • odczuwalny w kabinie zapach niecałkowicie spalonego paliwa;

  • częste inicjowanie przez sterowniki wypalania DPF zakończone fiaskiem;

  • aktywację pracy jednostki napędowej w trybie awaryjnym;

  • aktywację kontrolki DPF na desce rozdzielczej pojazdu;

  • spadek mocy silnika, który pracuje, dławiąc się blokowanymi spalinami.

Charakterystyczne detale świadczące o zatkanym DPF i filtrach FAP, GPF oraz katalizatorach SCR, może z łatwością rozpoznać każdy kierowca. Jeżeli czujniki filtra cząstek stałych nie zostały w żaden sposób uszkodzone, o zapchaniu lub uszkodzeniu DPF/FAP kierowcę po pierwsze powiadomi zapalona kontrolka filtra DPF. Utrata osiągów przez samochód to kolejny objaw, którego nie da się nie zauważyć w codziennym użytkowaniu pojazdu.

zapchany filtr cząstek stałych

13. Jak uniknąć zapchania DPF?

Nierówne obroty i spadek mocy w Dieslu? To może być początek problemów z filtrem DPF. Jak ich uniknąć?

Filtr cząstek stałych - to pojęcie zna niemal każdy posiadacz samochodu z silnikiem Diesla. Dobre rady, jak uniknąć zapchania filtra DPF - warto je przeczytać i zapamiętać, ponieważ w zamian za stosowanie się do nich uzyskasz satysfakcjonującą trwałość DPF/FAP w Twoim samochodzie.

Filtr cząstek stałych ma ograniczoną pojemność i żywotność. Na stopniowe ograniczanie obu tych czynników wpływa eksploatacja samochodu, podczas której filtr DPF wykonuje ciężką pracę w trudnych warunkach.

Czy wiesz, jak dbać o filtr DPF? Właściwe użytkowanie samochodu z filtrem cząstek stałych nie jest niczym skomplikowanym. Wśród zasad, których jako kierowca Diesla powinieneś przestrzegać, wymienić należy:

  • dopilnowanie regularności wymian oleju silnikowego,

  • zwracanie uwagi na jakość i właściwości oleju silnikowego - warto wybierać wysokiej jakości oleje o właściwościach niskopopiołowych zalecane przez producenta;

  • tankowanie do pełna wysokiej jakości oleju napędowego na sprawdzonych stacjach paliw;

  • wykonywanie regularnych przeglądów stanu technicznego pojazdu;

  • użytkowanie Diesla na trasach, gdzie może wygenerować warunki niezbędne do procedury wypalania sadzy;

  • reagowanie na kontrolki DPF oraz inne diody mogące sygnalizować awarię pozostałych podzespołów i układów;

  • przeprowadzanie wypalania DPF, gdy filtr sygnalizuje taką potrzebę, a także nieprzerywanie rozpoczętej już procedury;

  • stosowanie się do zasad eco-drivingu podczas codziennej jazdy;

  • przeprowadzanie diagnostyk DPF/FAP od razu, gdy wystąpią pierwsze objawy mogące wskazywać na jego awarię.

DPF to jeden z tych elementów współczesnych samochodów, które dostarczają ich użytkownikom wielu emocji, jednak użytkowanie pojazdu, w którym pracuje tego typu filtr, wcale nie musi być kłopotliwe.

Reguły, które wprowadzisz w życie w ramach profilaktyki filtra cząstek stałych, przysłużą się także lepszemu funkcjonowaniu pozostałych podzespołów i układów.

 

Filtr DPF

14. Czyszczenie filtra DPF - jak przywrócić mu przepustowość?


 Filtr cząstek stałych to podzespół obecny w niemal każdym samochodzie z silnikiem Diesla.

Zapchany filtr cząstek stałych DPF/FAP - to jeden z najczęstszych problemów, z jakim spotykają się właściciele samochodów Diesla.

Zapchanie filtra cząstek stałych wcale nie musi kończyć się jego kosztowną wymianą. Za kilkaset złotych można przeprowadzić czyszczenie DPF specjalną maszyną, w której jest on myty ciepłą wodą z przeznaczonym do tego detergentem.

Wymieniliśmy już, jakie są najpopularniejsze metody czyszczenia DPF/FAP i na podstawie tego przeglądu szybko można wywnioskować, że regeneracja hydrodynamiczna przynosi najlepsze efekty.

Metoda określana też jako regeneracja wodna jest całkowicie bezpieczna dla powłoki katalitycznej filtra, a jej skuteczność sięga 98% przepustowości, która dzięki czyszczeniu zostaje odzyskana w tak wysokim stopniu.

Dzięki czyszczeniu DPF wspomnianą metodą przywrócimy przepustowość Twojego filtra do wartości fabrycznych! Wówczas kontrolka filtra cząstek stałych gaśnie, auto nie pracuje już w trybie awaryjnym, a Ty możesz cieszyć się dynamiką samochodu podczas jazdy.

Przywrócenie przepustowości filtra DPF z zastosowaniem czyszczenia hydrodynamicznego jest w pełni bezpieczne dla monolitycznego wkładu. Nawet najtwardsze osady, które przez długi czas oblepiają i blokują wąskie kanaliki, zostają rozpuszczone, a następnie usunięte z ich wnętrza. Po zakończonej procedurze mycia filtr cząstek stałych jest poddawany suszeniu, by mógł ze stuprocentową skutecznością pełnić wszystkie swoje funkcje w układzie wydechowym Diesla.

Filtr DPF

15. Adaptacja DPF po regeneracji


 Zregenerowany DPF, FAP lub GPF może nienagannie pracować, gdyż w jego wnętrzu nie zalega już ani sadza, ani popiół. Przywrócenie pełnej sprawności działania układu wydechowego nie kończy się jednak na montażu wyczyszczonego filtra, ponieważ należy jeszcze poinformować sterowniki silnika o nowych parametrach DPF.

Czynność ta jest określana jako adaptacja filtra cząstek stałych i jest obowiązkowa zarówno, gdy w samochodzie montujemy fabrycznie nowy filtr DPF, jak i wówczas, gdy montujemy DPF po regeneracji. Wgranie nowych wartości do sterownika jest konieczne, by cieszyć się w pełni sprawnym samochodem. Bez adaptacji sterownik otrzymywałby informacje o zapchanym lub uszkodzonym filtrze DPF/FAP, co zawsze przekłada się na zaburzone funkcjonowanie pojazdu.

Filtr DPF

16. Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?


 Czy wysoki koszt wymiany filtra DPF to tylko mit? Jeśli nie można wyczyścić filtra DPF poprzez wypalenie nagromadzonej w nim sadzy w trybie serwisowym, to pozostaje nam tylko jego regeneracja lub wymiana.

Niestety, fabrycznie nowy filtr DPF, zwłaszcza w ASO, jest bardzo drogi. Nawet do samochodów, do których zwykle są oferowane stosunkowo tanie oryginalne części, filtr cząstek stałych często kosztuje minimum 3 tys. zł.

Ceny nowych filtrów cząstek stałych nierzadko stanowią znaczną część wartości nieco starszego samochodu, dlatego też niektórzy kierowcy są zainteresowani nielegalną opcją, jaką jest wycinanie DPF/FAP. Stanowczo jednak odradzamy usuwania filtrów cząstek stałych, ponieważ wynikające z tego faktu konsekwencje zazwyczaj okazują się nie tylko kłopotliwe, ale i bardzo kosztowne, a finalnie kierowca i tak jest zmuszony zakupić nowy filtr DPF, by móc zamontować go w miejsce usuniętego.

Jeżeli cena nowego filtra cząstek stałych przekracza Twoje możliwości finansowe, rozważ opcję regeneracji DPF/FAP. Zdecydowana większość zapchanych filtrów cząstek stałych nadaje się do czyszczenia, co pozwala na odzyskanie ich właściwości w niskiej, zazwyczaj nieprzekraczającej kilkuset złotych cenie.

 filtr cząstek stałych DPF

17. Wypalanie DPF


 Jak wypalić DPF, gdy zajdzie taka potrzeba? Można to zrobić na dwa sposoby: podczas jazdy i na postoju.

Od regularnego wypalania filtra cząstek stałych zależy późniejsza trwałość tego elementu, dlatego też warto zorientować się, w jaki sposób należy je przeprowadzać oraz jakie oznaki wskazują na to, że DPF właśnie dopala się podczas jazdy.

Zakres działania w pełni funkcjonalnego filtra DPF dotyczy dwóch naprzemiennie występujących stanów: nagromadzenia sadzy oraz jej wypalania. Zakumulowane cząsteczki węgla gromadzą się w porowatych kanalikach. Gdy ich zawartość jest duża, a praca silnika umożliwia uzyskanie odpowiednio wysokiej temperatury, cząstki zostają wypalane, a pozostałością po realizacji tej procedury jest właśnie popiół. Wypalanie sadzy w samochodzie wyposażonym w filtr cząstek stałych można opisać za pomocą prostej reakcji. Połączenie sadzy i optymalnie wysokiej temperatury skutkuje wytworzeniem i uwolnieniem substancji, które nie są szkodliwe dla środowiska: dwutlenku węgla oraz wody w postaci pary. Warunki konieczne do wypalenia DPF to:

a. uzyskanie temperatury filtra DPF przekraczającej 600 stopni Celsjusza,

b. osiągnięcie stężenia tlenu przekraczającego 5%.

Samochód audi

Jak rozpoznać wypalanie filtra DPF?

Tak naprawdę w większości przypadków nie zorientujemy się, że proces ten zachodzi. DPF jest wypalany co kilkaset kilometrów w sytuacji, gdy czujnik odnotuje wysoką zawartość sadzy we wnętrzu kanalików. O tym, że filtr cząstek stałych wypala się podczas jazdy, kierowców niektórych modeli samochodów poinformuje specjalnie przeznaczona do tego kontrolka. W innych pojazdach, w których fabrycznie nie zainstalowano tego typu kontrolki, wypalanie DPF rozpoznasz nie tylko po zwiększonym spalaniu, ale także po włączeniu ogrzewania tylnej szyby lub lusterek - dzieje się tak, ponieważ silnik potrzebuje zwiększonego wydatku energii.

Wypalanie DPF na postoju

Jeśli filtr DPF zostanie rozgrzany do odpowiednio wysokiej temperatury (zazwyczaj ok. 550 °C), to cząstki sadzy ulegną spaleniu, zmniejszając tym samym poziom zapchania filtra cząstek stałych. Trwające kilkanaście minut podwyższenie obrotów silnika na biegu jałowym powinno być przez kierowcę realizowane podczas postoju na otwartej przestrzeni, gdyż w trakcie realizacji procedury z wydechu wydostają się duże zawartości dymu i sadzy.

Obrotomierz powinien wskazywać wartości mieszczące się w przedziale 2500-3500 obr./min. i należy pamiętać, że podczas wypalania sadzy silnik nie może zostać zgaszony przed zakończeniem realizacji procedury.

Warto wiedzieć, że dopalanie zanieczyszczeń z wnętrza DPF/FAP podczas postoju nie jest najlepszą dla silnika metodą. Jednostka napędowa nie ma wówczas możliwości chłodzenia w taki sposób, jak dzieje się to podczas jazdy, gdy napływają do niej zimne masy powietrza.

Kierowcy, którzy zazwyczaj nie pokonują długich dystansów swoim Dieslem, powinni co jakiś czas udać się w dłuższą i dynamiczną przejażdżkę, ponieważ DPF wypalający się podczas jazdy to mniejsze obciążenie dla jednostki napędowej i pozostałych podzespołów.

Wypalanie DPF podczas jazdy

O wiele bardziej zalecanym sposobem na dopalenie sadzy w filtrze cząstek stałych jest wypalanie DPF podczas jazdy. Jak je przeprowadzić? To zadanie bardzo proste dla każdego kierowcy, gdyż silnik inicjuje procedurę wypalania, gdy tylko ma do tego możliwości, a filtr cząstek stałych jest zapchany. Przejedź kilkanaście minut na wyższych obrotach ze stałą prędkością po drodze szybkiego ruchu. W zależności od zaleceń producenta samochodu do regeneracji DPF wymagana jest jazda z od 3000 do 3500 obrotów na minutę na 4 lub 5 biegu. My zalecamy pokonanie trasy na niższych biegach z większą prędkością obrotową silnika.

Dzięki temu, że przejedziesz kilkadziesiąt kilometrów stwarzając określone warunki pracy silnika, kondycja Twojego filtra cząstek stałych znacznie się poprawi, gdyż duże zawartości sadzy z jego wnętrza zostaną po prostu wypalone. Dzięki temu filtr DPF/FAP będzie mógł z powrotem skutecznie pełnić swoje funkcje, a gdy poziom zapchania będzie już zbyt wysoki na wypalanie, zapraszamy Cię na regenerację w autoryzowanym serwisie!

Co o tym myślisz?

Komentarze

RAFAŁ
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Czyszczenie filtrów DPF jest procesem polegającym na usunięciu zanieczyszczeń, czyli sadzy, która zbiera się w filtrze podczas jazdy. Czyszczenie filtra jest konieczne, aby zachować jego skuteczność działania i uniknąć jego przepchania.</p> <p>Istnieje kilka sposobów czyszczenia filtrów DPF:</p> <p>Regeneracja termiczna: polega na podgrzaniu filtra do wysokiej temperatury, co powoduje utlenianie sadzy i jej usunięcie. Proces ten może być przeprowadzany przez samochód podczas jazdy (np. poprzez zwiększenie obrotów silnika) lub przez specjalny sprzęt podłączony do układu wydechowego.</p> <p>Regeneracja chemiczna: polega na dodaniu specjalnego dodatku do paliwa, który rozpuszcza sadzę i umożliwia jej usunięcie. Proces ten musi być przeprowadzony przez specjalistycznego mechanika.</p> <p>Regeneracja mechaniczna: polega na mechanicznym oczyszczeniu filtra z sadzy za pomocą specjalnego sprzętu. Proces ten wymaga demontażu filtra i jego późniejszego ponownego montażu.</p> <p>Czyszczenie ultradźwiękowe: polega na oczyszczeniu filtra z sadzy za pomocą ultradźwięków, które rozbijają zanieczyszczenia.</p>
Damiano
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czyszczenie filtrow DPF pozwala odnowic ich stan i znacznie przedluza ich stan przez co jazda samochodem jest komfortowa i bezpieczna!

Popularne wpisy

4 lutego 2022

Czy DPF sam się wypala?

Filtr cząstek stałych wypala się z Twoją pomocą, jak tylko sterownik silnika otrzyma sygnał o osadzeniu się dużej ilości nagromadzonych zanieczyszczeń. Raz Ty musisz doprowadzić do samoregeneracji, a innym razem podczas jazdy kierowca odczuwa pewne oznaki, że DPF wszedł w stan oczyszczania ...