Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Aby móc cieszyć się jak najdłuższą żywotnością pojazdu ważne jest odpowiednie użytkowanie go, czyli między innymi czyszczenie, regeneracja DPF, SCR i katalizatorów – MAN autobusy, autokary, ale również to czy stosujemy paliwo dobrej jakości, uzupełniamy wszelkie płyny i przeprowadzamy regularne badania techniczne. Niestety pomimo tego, iż możemy zaobserwować zawrotny postęp w technologii na przestrzeni ostatnich kilku lat, nie został w dalszym ciągu opracowany projekt bezawaryjnego pojazdu. W poniższym artykule przedstawimy najczęstsze przypadłości autobusów, jak i autokarów marki MAN oraz to jak sobie z nimi radzić, zapraszamy do lektury.
1. Filtr cząstek stałych DPF | MAN
Element układu wydechowego, jakim jest filtr cząstek stałych DPF w autobusach MAN, odpowiada za filtrowanie spalin przedostających się do atmosfery, co pozwala również na spełnienie aktualnych norm emisji spalin. Od 2021 roku obowiązującą normą emisji spalin DPF dla MAN jest EURO 6, norma ta obowiązuje również autobusy, jak i autokary wszystkich marek, oraz samochody osobowe, ciężarowe, jak i dostosowawcze. Zarówno w autobusach, jak i autokarach marki MAN o zapchanym filtrze DPF informuje kontrolka spalin.
Jeżeli chodzi o czyszczenie DPF MAN z zalegającego nagaru i innych cząstek stałych można proces ten przeprowadzić na kilka sposobów, należą do nich:
- Wypalanie DPF w trakcie jazdy
Wypalanie filtra cząstek stałych w trakcie jazdy należy do najprostszych sposobów oczyszczenia go z zanieczyszczeń. Autobus poprzez osiągnięcie odpowiednio wysokiej temperatury doprowadza do samoczynnej regeneracji filtra DPF. Ważne jest, aby w przypadku pojawienia się informacji o wypalaniu filtra nie przerywać jazdy, ponieważ skutki takiej czynności mogą być opłakane.
- Wypalanie DPF na postoju | MAN
Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy to kierowca kończy zmianę, kieruje się do bazy i kiedy ma już wyłączać silnik, na desce rozdzielczej pojawia się informacja, że nastąpi procedura wypalania filtra DPF. Co w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie należy gasić silnika. Procedura wypalania DPF może zostać przeprowadzona na postoju, zadaniem kierowcy jest utrzymanie odpowiednich obrotów – około 2500 -3500 obr/min, ile trwa wypalanie DPF na postoju? Cały proces zajmie od około 30 min do 40 min.
- Serwisowe wypalanie filtra DPF
Istnieje również trzeci sposób wypalania, za pomocą komputera diagnostycznego. Jest to wypalanie Serwisowanie DPF. Konieczne jest ono wyłącznie w awaryjnych przypadkach, ponieważ MAN, a raczej silnik autobusu czy też autokaru zostaje bardzo obciążony, dlatego też stosuje się tę metodę oczyszczania filtra cząstek stałych w ostateczności.
Jeżeli pojazd często będzie informował o wypalaniu filtra cząstek stałych, należy udać się do serwisu, gdzie zostanie poddany on badaniu technicznemu. Badanie to pozwoli na określenie dokładniejszej przyczyny awarii, a także pozwoli na oszacowanie ogólnego stany filtra DPF. Jeśli jego stan na to pozwoli filtr zostanie poddany regeneracji, jeżeli natomiast uszkodzenia są zbyt poważne jedyną opcją będzie zakup nowego filtra cząstek stałych, który do najtańszych nie należy.
Oprócz filtra cząstek stałych w pojazdach firmy MAN są również inne elementy układu wydechowego, które wymagają systematycznego czyszczenia, jak i regeneracji. Takim elementem jest czujnik NOx, który ma za zadanie pomiar i wysyłkę informacji o zawartości tlenków azotu do ECU, który z kolei na podstawie uzyskanych informacji reguluje pracą silnika, jak i innych elementów w taki sposób, aby składników Nox było jak najmniej. Ze względu na swoją cenę, wielu właścicieli pojazdów MAN decyduje się na czyszczenie czujnika Nox, czyli jego regenerację, która jest znacznie tańsza. Jednak decydując się na taki zabieg najlepiej zdecydować się na sprawdzony serwis, który zregeneruje go w prawidłowy sposób. Kolejnym elementem, który można poddać regeneracji jest katalizator, czyszczenie katalizatora w MAN-ie, oczywiście można przeprowadzić samemu przy użyciu preparatów, jednak efekt będzie krótkotrwały w tej sprawie, jak i pozostałych zachęcamy do kontaktu z naszym serwisem.
Awaria AdBlue w autobusach i autokarach | MAN
Produkt, jakim jest AdBlue należy do stowarzyszenia VDA (Verband der Automobilindustrie). Adblue jest płynem, który stosuje się w układach SCR w celu rozłożenia niebezpiecznych dla środowiska tlenków azotu, dodatkowo wpływa on na obniżenie zużycia paliwa w pojazdach. Niestety płyn ten posiada również i wady, jedną z nich jest krystalizacja AdBlue w temperaturze poniżej – 11 stopni Celsjusza, na szczęście proces jest odwracalny. Kolejną wadą jest to, że ze względu na swój skład płyn powoduje korozję elementów metalowych, dlatego też zarówno zbiornik, jak i przewody układu AdBlue wykonane są z tworzywa sztucznego, które jest podatne na uszkodzenia.
Z teoretycznego punktu widzenia oczywiście jest dodatek do paliwa, AdBlue jednak posiada oddzielny wlew, jak i zbiornik. W praktyce wygląda to tak, że kierowcy nieświadomi tego wlewają go do tego samego przepustu co i paliwo, lub też odwrotnie paliwem zalewają zbiornik AdBlue. Jak w takim przypadku wygląda czyszczenie zbiornika AdBlue i zbiornika paliwa? Przede wszystkim zabronione jest odpalanie silnika. Jedynym sposobem na oczyszczenie zarówno zbiornika paliwa, jak i zbiornika AdBlue jest spuszczenie z nich płynów, a następnie prawidłowe uzupełnienie obu zbiorników adekwatnymi substancjami.
Jak już zostało wspomniane płyn AdBlue w niskich temperaturach ulega krystalizacji, co może wpływa niekorzystanie na podzespoły układu SCR, np. Wspomniane rdzewienie elementów metalowych. Mało kto wie, że AdBlue posiada swój okres przydatności, w szczelnym opakowaniu może myć przechowywany nie dłużej jak rok. Poprzez zastosowanie starego płynu, rozcieńczonego, niespełniającego norm ISO uszkodzona może zostać pompa AdBlue w MAN-ie, regeneracja pompy AdBlue w takim przypadku jest znacznie tańsza niż zakup nowej.
Układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), wyposażony jest w sterownik, który odpowiada za dozowanie płynu AdBlue do katalizatora, dodatkowo jego zadaniem jest również informowanie kierowcy autokaru o poziomie płynu w zbiorniku.
Komentarze