Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
W autobusach marki polskiego producenta Solaris obowiązkowym elementem jest filtr cząstek stałych, jak również układ SCR - po wprowadzeniu w 2014 roku normy ekologicznej Euro 6; które z biegiem czasu wymagają czyszczenia, regeneracji DPF, SCR i katalizatorów. Pomysł zastosowania filtrów cząstek stałych oraz układu SCR okazał się bardzo problematyczny dla kierowców. Układ SCR głównie wbudowany jest w samochodach ciężarowych i autobusach, i podobnie jak filtr DPF, przysparza wiele problemów.
Przez to, że filtry często ulegają zatykaniu, trzeba pamiętać o wypaleniu sadzy zalegającej w filtrze. A jak możemy sprawdzić, czy DPF jest zapchany w autobusie Solaris? Otóż głównym objawem problemów z filtrem jest obniżenie osiągów silnika, kłopoty z utrzymaniem mocy, nagły wzrost mocy silnika, a także przejście silnika w tryb awaryjny. Pojazdy z Dieslem nie są przystosowane do krótkich jazd po mieście, więc nie ma możliwości na pełne wypalenie sadzy. Zadaniem Kierowców jest odpowiednia jazda, żeby wypalać zanieczyszczenia w filtrze, kiedy zachodzi taka potrzeba.
Skupimy się teraz na tym, jak wyczyścić filtr cząstek stałych podczas jazdy autobusem. Przede wszystkim najważniejsze jest, aby wyruszyć w daleką trasę, osiągnąć możliwie stałe, wysokie obroty (ok. 3000 obr./min), dzięki temu wysoka temperatura spalin pozwoli na dopalenie sadzy.
Najczęstszym problemem zapchania filtra jest popiół. Nie ma lepszego sposobu na usunięcie popiołu, jak oddanie pojazdu do autoryzowanego serwisu na czyszczenie wodne pod wysokim ciśnieniem, które spowoduje całkowite usunięcie popiołu i sadzy z filtra. Zabieg jest niezwykle skuteczny i pomaga udrożnić filtr aż do 98%.
1. Katalizator SCR w autokarze
W samochodach osobowych oprócz filtrów DPF, które ograniczają emisje zanieczyszczeń do środowiska, jest jeszcze katalizator SCR. Jego zadaniem jest zmniejszenie dopuszczalności emisji tlenków azotu prawie do zera. Występuje on wyłącznie w silnikach wysokoprężnych, nawet w tych najmniejszych dieslach. A czy Państwo wiecie, co to znaczy SCR? Już Państwu wyjaśniamy. Otóż skrót SCR jest to selektywna redukcja katalityczna, która ma za zadanie zredukować emisję cząstek stałych w gazach wylotowych oraz zminimalizować zwiększoną emisje tlenków azotu. Niestety, ale nie zawsze jest tak kolorowo i również układ SCR ulega usterkom. Jakie są problemy z SCR w autokarze marki Solaris, a także jakie są skutki awarii AdBlue? Prawdą jest, że układ SCR jest tak skonstruowany, że zmaga się bez przerwy z jakimiś problemami. Głównie zimą problem polega na tym, że płyn AdBlue zamarza, a znów po ogrzaniu wraca do swej płynnej postaci, ulega krystalizacji (kryształki substancji wydostają się z płynu, pozostając w układzie, a sam płyn zmienia swoje stężenie, przez co podczas ponownego schłodzenia zamarza jeszcze szybciej). Brak płynu spowoduje, że silnik się nie uruchomi, a zamarznięcie płynu wywoła także problemy z przepustowością przewodów, dostarczających AdBlue ze zbiornika do wtryskiwacza. Ważną kwestią jest też to, że AdBlue jest silnie korozyjny i nie wolno dopuścić, by płyn zetknął się z metalem, dlatego pompa została wykonana z tworzywa sztucznego. Stosowanie przeterminowanego płynu może zniszczyć układ, a rozwodnienie płynu może skutkować uszkodzeniem pompy, której koszt wymiany w autokarach jest ogromny. Dodatkową informacją jest fakt, że filtr AdBlue powinno się wymieniać co rok, natomiast cena wymiany filtra nie jest wysoka.
2. Jakie działanie ma SCR ADBLUE?
Zadaniem układu SCR jest ograniczenie ilości szkodliwych tlenków azotu w spalinach, które wyrzucane są przez silnik Diesla. AdBlue zaś jest to wodny roztwór mocznika, który wykorzystuje się w samochodach (składa się z 32,5% mocznika i ponad 67,5% wody zdemineralizowanej). Wtryskuje się go do układu wydechowego i poprzez osiągnięcie wysokiej temperatury wytwarza amoniak wraz z dwutlenkiem węgla. W reakcji chemicznej z tlenkami azotu powstaje nieszkodliwy azot z parą wodną nieszkodliwy dla atmosfery. Aby płyn został wprowadzony, musi być odpowiednie ciśnienie pompy. Zastosowanie AdBlue z DPF spełnia normy emisji gazów Euro 6. Kiedy chcemy uzupełnić płyn AdBlue, musimy wiedzieć, w którym miejscu następuje wtrysk płynu AdBlue. W niektórych modelach samochodów zbiornik umieszczony jest w bagażniku, pod wykładziną obok koła zapasowego. Natomiast w większości modeli, jak również w Solaris występuje obok wlewu paliwa, a nakrętka ma kolor niebieski. Do czego służy pompa do AdBlue 230 V oraz co zrobić w przypadku nieskutecznej regeneracji pompy AdBlue? Pompa ma za zadanie przepompowywać ciecz AdBlue i wodę. Została wyposażona w silnik elektryczny, który zasilany jest napięciem 230 V. Wskutek nieudanej regeneracji pompy należy wymienić ją na nową, jednakże koszt wymiany jest bardzo wysoki.
Jest wiele opinii na temat całkowitego pozbycia się układu SCR, ponieważ nie tylko jest on odporny na uszkodzenia, ale także Użytkownicy muszą zmierzyć się z większymi wydatkami swoich pojazdów. Przez liczne problemy z układem SCR, jak i DPF Kierowcy zastanawiają się nad całkowitym pozbyciem się tych elementów z autokarów, jednakże nie jest to proces zgodny z prawem. Jakie są zatem opinie na temat usuwania AdBlue? Otóż wedle prawa brak AdBlue może skutkować mandatem, jednakże nie jest powiedziane, że silnik nie będzie pracował i że nie można usunąć systemu fizycznie z samochodu, czy też go zdezaktywować. Ryzyko może wystąpić poprzez nieumiejętne usunięcie SCR - AdBlue, które spowoduje uszkodzenia sterowników i wtedy będzie potrzebna naprawa sterowników AdBlue!
Jak samodzielnie wypalić DPF w autokarze Solaris?
W momencie, kiedy filtr ulegnie zapchaniu i pojawi się informacja sygnalizująca zapchany filtr, można dokonać wypalania samemu. Aby doszło do rozpoczęcia procesu wypalania, najpierw przedstawmy, jakie są pierwsze objawy zapchanego filtra DPF? Podstawowymi objawami jest obniżenie mocy silnika, problem z uruchomieniem autokaru, awaria turbosprężarki oraz zwiększone zużycie paliwa. Procedura wypalania DPF może odbywać się poprzez: wypalanie filtra DPF na postoju, podczas jazdy czy też w szczególnych przypadkach przy pomocy komputera diagnostycznego, tzw.: wypalanie serwisowe. Wypalanie na postoju można dokonać na otwartej przestrzeni, ponieważ wtedy wyjątkowo duża część sadzy wydostaje się z układu wydechowego.
Proces wypalania DPF na postoju, a oficjalniej mówiąc statyczne wypalanie DPF, polega na wtrysku dodatkowej dawki paliwa, która podnosi temperaturę spalin możliwą do wypalenia sadzy. Kluczowe jest również utrzymanie przez kilkanaście minut wysokich obrotów. Niektórzy Kierowcy wolą oddać samochód do autoryzowanego serwisu, który sam podejmie się sztucznego wypalenia serwisowego. Koszt takiego procesu wypalenia serwisowego nie jest duży. Zwracamy Państwa uwagę na to, że jeśli zostanie źle wykonane wypalenie, może to doprowadzić do uszkodzenia filtra lub też innych podzespołów, dlatego lepiej oddać samochód w ręce fachowców, którzy znają się na procesie regeneracji DPF. Ciekawostką jest też to, że rynku istnieje również programy, który służą do diagnozowania pojazdów różnych marek i modeli. Przy pomocy programów, MaxiEcu i WOW Wurth, wypalanie DPF jest jak najbardziej możliwe. Szanowni Państwo, zawsze, gdy występuje problem, czy to z filtrem DPF, czy z układem SCR najlepiej zgłosić się do serwisu, który profesjonalnie zajmie się regeneracją oraz naprawą tych elementów, także w autobusach i autokarach marki Solaris.
Komentarze