Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Obowiązek wprowadzenia norm emisji spalin doprowadził do wmontowania w układach wydechowych filtrów cząstek stałych, a w samochodach ciężarowych i autobusach układ SCR, które po pewnym czasie potrzebują czyszczenia, regeneracji DPF, SCR i katalizatorów. Katalizator zazwyczaj znajduje się w jednej metalowej puszcze, tuż przed filtrem cząstek stałych. Zarówno filtry DPF, jak i SCR przysparzają wiele problemów naszym Kierowcom. Wyposażenie DPF i SCR znajduje się w silnikach wysokoprężnych (w Dieslach). Zadaniem filtra cząstek stałych jest ograniczenie wypuszczania toksyn do środowiska, które zawierają rakotwórcze związki chemiczne. Przybliżmy Państwu, co to jest SCR i jakie ma zadanie? Jest to Selektywna redukcja katalityczna chroniąca przed emisją tlenków azotu z gazów spalinowych. SCR potrzebuje płynu AdBlue (roztwór mocznikowy składający się z 32,5% mocznika i 67,5% wody zdemineralizowanej), którego rolą jest rozłożenie tlenków azotu w katalizatorze SCR. Płyn ze zbiornika przedostaje się do układu wydechowego i tym samym dostaje się prosto do katalizatora. Niestety, ale idea stosowania tego płynu spowodowało duże podwyższenie kosztów pojazdów. Pomysł na wbudowanie dodatkowego zbiornika na płyn zainicjował tym samym wiele problemów z AdBlue oraz uszkodzeniami systemu AdBlue. Otóż, dlaczego tak się dzieje? Płyn AdBlue nie może stykać się z metalem, ponieważ jest silnie korozyjny. W zimie ulega zamarznięciu, a znów po jego ogrzaniu płyn zmienia swoje stężenie, które potem z jeszcze większą łatwością zamarza, a twarde kryształki zatykają układ, co prowadzi do uszkodzenia pompy. W temperaturze powyżej 30 stopni Celsjusza płyn jest skondensowany. Na pewno są Państwo ciekawi, w którym miejscu następuje wtrysk płynu AdBlue? Specjalny zbiorniczek z wlewem płynu znajduje się obok wlewu paliwa, w bagażniku lub pod maską. Zabezpieczony jest niebieską zakrętką. Czasami też nie można samodzielnie zlokalizować zbiornika DPF i trzeba zgłosić się do serwisu.
Przedstawimy teraz Państwu istotne informacje o katalizatorze. Katalizator jest potoczną nazwą konwertera katalitycznego będącym elementem układu wydechowego. Jego zadaniem jest oczyszczanie gazów wydechowych z toksycznych substancji. Katalizatory, podobnie jak DPF nie lubią przemierzania krótkich dystansów, zatem mają tendencję do zapychania, więc regeneracja katalizatora jest nieunikniona. Żeby Państwo mogli rozpoznać, że w naszym autokarze Temsa katalizator nie funkcjonuje dobrze, podamy kilka objawów jego zapchania. Pierwszym objawem zapchanego katalizatora jest utrata dynamiki pojazdu. Kolejno spadek mocy silnika, nierównomierna praca na biegu jałowym, a nawet zauważalne drgania, które wywołane są charakterystyczną pracą silnika. Jeśli zauważymy następujące problemy, należy zwrócić się do warsztatu, który dokona czyszczenia. Koszt takiej regeneracji nie jest duży, porównując całkowitą jego wymianę.
Proces wypalania DPF oraz czyszczenie filtra cząstek stałych w autobusie Temsa
Kiedy pojazdy są eksploatowane tylko na krótkich dystansach, nie mają w pełni możliwości na wypalenie sadzy. A na czym polega procedura wypalanie DPF i jak poznać, że DPF jest zapchany? Zabieg wypalania można wykonać podczas jazdy, na postoju oraz w trybie serwisowym. Wypalanie filtra DPF w Temsa na postoju jest niebezpieczne dla silnika, ponieważ go obciąża i trzeba go przeprowadzić na otwartej przestrzeni. Wypalanie DPF ma sprawić, że wysoka temperatura spalin, pozwala usunąć sadzę. Tę metodę powinno się stosować w ostateczności. Co się dzieje z samochodem, gdy jest zapchany? Niewątpliwie zauważalne jest zwiększone zużycie paliwa, spadek mocy silnika, ma problem z utrzymaniem równych obrotów. Pamiętajmy, że w przypadku nieudanego, samodzielnego procesu regeneracji filtra DPF, należy zgłosić się do serwisu na profesjonalną usługę regeneracji i oczyszczania. Cena takiego zabiegu nie jest wysoka, a dużą zaletą jest odzyskanie prawie 100% przepustowości filtra. Co zrobić w przypadku częstego wypalania DPF i jakie są przyczyny częstego wypalania DPF? Jeżeli pojazd był długo eksploatowany, to być może nastąpiło jego zużycie i konieczna będzie jego wymiana. Jednakże cena całkowitej wymiany filtra DPF jest wysoka. Przyczynami częstego wypalania DPF jest zapchanie popiołem, czy też usterki w silniku lub wewnątrz filtra. Popiół pojawia się w wyniku spalonej sadzy i niestety potrafi przysporzyć wiele problemów. Najlepszą metodą jest usunięcie go poprzez mycie hydrodynamiczne (pod wysokim ciśnieniem). Dzięki temu cała sadza wraz z popiołem zostanie wypchana. W samochodach osobowych, ciężarowych, jak i w autokarach wyświetlają się kontrolki i każda z nich odpowiada za coś innego. Kontrolka filtra DPF wyświetla nam poziom napełnienia filtra sadzą i tym samym należy rozpocząć procedurę wypalania. Wielu Użytkowników na pewno zmaga się też z problemem dotyczącym niemożności wypalenia DPF i zastanawiają się, dlaczego DPF się nie wypala? Może być tak, że filtr jest tak przepełniony, że doszło do jego uszkodzenia i nie można zrobić nic innego, jak oddać pojazd do serwisu na czyszczenie bądź wymianę. Niektórzy podejmują próbę wymuszenia wypalania. Samochód zostaje poddany testerowi diagnostycznemu, który sprawdza stan filtra i czy przypadkiem inne podzespoły również nie uległy uszkodzeniom. Do czego służy interfejs diagnostyczny do wypalenia DPF? Jak już sama nazwa mówi interfejs diagnostyczny przeznaczony jest do wypalania DPF i analizowania poziomu zawartości zanieczyszczeń filtra. Kierowcy, próbując zaoszczędzić pieniądze na wizytach w autoryzowanych serwisach, robią wszystko, żeby tego uniknąć i szukają różnych rozwiązań, aby rozwiązać problemy z filtrami DPF.
Teraz powrócimy na chwilę do naszego układu SCR i przedstawimy Państwu jeszcze kilka ważnych kwestii o AdBlue.
Co zrobić, kiedy mruga kontrolka AdBlue?
Mrugająca kontrolka może świadczyć o braku płynu, który na bieżąco trzeba dawkować dla dobrej sprawności silnika. Jeżeli jednak po uzupełnieniu płynu dalej ta kontrolka miga, należy podpiąć komputer, by sprawdzić, co się dzieje. Zazwyczaj wystarczy tylko zresetowanie. Jak już na samym początku artykułu napisaliśmy układ SCR i jego dodatek AdBlue prowadzi do wielu problemów. Wskutek długiej pracy pompy AdBlue może dojść do jej zużycia. Cena regeneracji pompy nie jest wysoka w porównaniu do jej wymiany. Koszt wymiany pompy w autokarach to ok. 14 tysięcy zł. Przez problematyczną funkcjonalność DPF i układu SCR wiele osób decyduje się pozbyć tych elementów w pojazdach. AdBlue może zostać wyłączone za pomocą programu w autobusach i ciężarówkach, jednak jest to ryzykowne. Poprzez wyłączenie programu praca silnika może być trudniejsza, a podczas kontroli policji możemy otrzymać mandat. Chcemy Państwa przestrzec przed nieudolnym wyłączeniem AdBlue, które polega na przeprogramowaniu sterownika silnika, mogąc doprowadzić do uszkodzeń. Jak Państwo widzą, zarówno filtr DPF, układ SCR, jak i katalizator przysparzają nam Użytkownikom bardzo dużo problemów, ale decyzja na pozbycie się poszczególnych elementów, które spełniają normę spalin, może doprowadzić do problemów z policja na terenie Unii Europejskiej. Podsumowując dzisiejszy artykuł, trzeba mieć na uwadze, że przestrzeganie norm emisji spalin jest naszym obowiązkiem. Nie możemy pozwolić, by toksyczne związki chemiczne dla naszego zdrowia i środowiska wydostawały się w zatrważających ilościach. Posiadacze pojazdów z silnikami Diesla muszą dbać zarówno o filtr cząstek stałych, jak i układ SCR, który eliminuje aż 90% tlenków azotu. Co więcej, jeśli będą Państwo mieć w dalszym ciągu problemy z DPF i SCR, pomimo własnych działań, prosimy jak najszybciej udać się do serwisu na fachową konsultację.
Komentarze