Jazda samochodem z niesprawnym reaktorem katalitycznym może prowadzić do poważnych konsekwencji, które zostaną poniżej wypisane:
1. Zwiększone emisje spalin - katalizator jest kluczowym elementem układu wydechowego, który redukuje emisję szkodliwych gazów, takich jak tlenki azotu, węglowodory i tlenek węgla. Jeśli nie działa prawidłowo, te szkodliwe substancje są emitowane w większych ilościach do atmosfery, co przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza.
2. Problemy z wydajnością silnika - niesprawny katalizator może prowadzić do problemów z wydajnością silnika, takich jak spadek mocy, trudności z przyspieszaniem, czy nawet problemy z uruchomieniem pojazdu. Może to być spowodowane zatkaniem katalizatora, co ogranicza przepływ spalin i powoduje zwiększone ciśnienie zwrotne w układzie wydechowym.
3. Większe zużycie paliwa - uszkodzony katalizator może wpływać na efektywność spalania paliwa. Silnik może działać mniej efektywnie, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa i wyższych kosztów eksploatacji.
4. Kontrolka „Check Engine” – w przypadku problemów z katalizatorem, komputer pokładowy samochodu może wykryć problem i uruchomić kontrolkę silnika. Ignorowanie tej kontrolki może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń innych elementów układu wydechowego i jednostki napędowej.
5. Możliwość uszkodzenia innych komponentów - nienaprawiony katalizator może wpływać na inne elementy układu wydechowego, takie jak sonda lambda. Długotrwałe ignorowanie problemu może prowadzić do dalszych uszkodzeń i kosztownych napraw.
6. Skutki prawne - w wielu krajach obowiązują przepisy dotyczące emisji spalin, które wymagają sprawnie działających katalizatorów. Nienaprawienie katalizatora może prowadzić do nieprzejścia przeglądu technicznego pojazdu lub nawet do nałożenia kar finansowych.
Podsumowując, czy można jeździć z uszkodzonym katalizatorem? Biorąc pod uwagę zagrożenia, nie zaleca się tego.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Dlaczego wymiana katalizatora jest tak droga?
Wymiana katalizatora w samochodzie jest kosztowna między innymi z tych powodów:
• Materiały wewnętrzne katalizatora - katalizatory zawierają rzadkie i drogie metale szlachetne, takie jak platyna, pallad i rod. Te metale są kluczowe dla procesu chemicznego, który przekształca szkodliwe gazy spalinowe w mniej szkodliwe emisje. Koszt tych metali znacząco wpływa na cenę podzespołu.
• Zaawansowana technologia – reaktor katalityczny jest skomplikowanym elementem, który musi działać w ekstremalnych warunkach – w wysokich temperaturach i pod wpływem różnorodnych chemikaliów. Jego produkcja wymaga zaawansowanych procesów technologicznych, co podnosi koszty produkcji.
• Oryginalne części zamienne - wiele osób decyduje się na zakup oryginalnych katalizatorów od producentów pojazdów, które są zazwyczaj droższe niż ich zamienniki, ale często oferują wyższą jakość i lepszą kompatybilność z systemem wydechowym pojazdu.
Czy na przeglądzie sprawdzają katalizator?
W trakcie przeglądu technicznego pojazdu w Polsce sprawdzany jest stan układu wydechowego, w tym również katalizatora. Diagnosta ocenia, czy układ wydechowy nie jest uszkodzony, a reaktor katalityczny jest na swoim miejscu i działa prawidłowo. Celem jest upewnienie się, że pojazd spełnia normy EURO. Jeśli katalizator jest usunięty, uszkodzony lub w inny sposób nie spełnia swojej funkcji, pojazd może nie przejść przeglądu technicznego ze względu na niespełnienie norm emisji spalin. Diagnosta często sprawdza to za pomocą analizy spalin, która pozwala ocenić, czy emisja spalin mieści się w dopuszczalnych granicach.
Czy auto bez katalizatora może przejść przegląd?
W Polsce samochód pozbawiony reaktora katalitycznego nie powinien uzyskać pozytywnego wyniku przeglądu technicznego, jeżeli jest on wymaganym elementem w danym modelu pojazdu. Diagnosta ma wręcz obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny i wydać nakaz wmontowania brakującego elementu. Podczas przeglądu technicznego sprawdzane są między innymi emisje spalin oraz zgodność auta z obowiązującymi normami emisji, które zależą od roku produkcji pojazdu i przypisanej mu normy EURO (np. EURO 3, EURO 4, itd.). Brak konwertera katalitycznego może skutkować niezaliczeniem przeglądu z uwagi na nadmierne emisje szkodliwych substancji. Niestety wciąż wielu właścicieli samochodów usuwa zarówno katalizator, jak i filtr cząstek stałych, skutecznie omijając przepisy.
Komentarze