Dodatek do paliwa DPF FAP i katalizatorów czyli co mi leją w ASO

14 lutego 2018

   Ze względu na fakt, że filtr cząstek stałych może się zatkać, taka już natura filtrów, dobrą praktyką jest okresowe czyszczenie filtra – o tym, jak często powinniśmy to robić, zakomunikuje nam sam samochód za pomocą specjalnej diody na zegarach. Dzięki elektronice i czujnikom takim jak sonda lambda, czy różnicowy czujnik ciśnienia komputer będzie doskonale wiedział, kiedy naszemu DPF-owi przyda się nieco uwagi, a konkretnie, że trzeba go przepalić. Jednak, jako że filtr filtrowi nierówny to i sam proces oraz determinujące go czynniki nieco się różni.

 

Filtr FAP w maszynie do regeneracji z Citroena C5
Dodatek do paliwa DPF FAP Citroen C5

 

 

Mokry i suchy DPF


   Ogólnie przyjęło się w środowisku, żeby filtr cząstek stałych nazywać dokładnie w ten sposób, a akronimów DPF lub FAP używać do określenia, jaki typ FCS (filtra cząstek stałych) mamy przed sobą. Diesel particle filter to nazwa noszona przez filtry suche, a filtre a particule przez mokre. Jest to spowodowane technologią koncernów, które wspomniane filtry zdecydowały się instalować na swoich liniach. Zasada działania filtra suchego jest nieco prostsza, ponieważ po instalacji filtra w zasadzie nie musimy dbać o nic więcej. W przypadku filtrów mokrych dodatkowo koniecznie należy zwrócić uwagę, jaki poziom ma dodatek do paliwa do DPF, zwanego promotorem.

   PSA (Peugeot, Citroen) są bardzo dumne ze swojego wynalazku, jakim jest FAP, dlatego też swojego czasu pojawiał się, ów skrót, w wielu miejscach, co miało służyć intensywnej promocji. Nic dziwnego zresztą, ponieważ większość kierowców, kiedy słyszy, że ma dbać o poziom kolejnego płynu w samochodzie, to dostaje objawów alergicznych. Żeby nie demonizować, należy nadmienić, że poziom ELOYS-u spada bardzo powoli – dawka nie przekracza 38 ml na 60 litrów paliwa, więc pełny zbiorniczek powinien wystarczyć przy sprawnej pracy układu nawet na 130-150 tysięcy kilometrów. Dodatkowo przedłuża ten dystans stosowanie płynów do ochrony DPF takich jak Liqui Moly albo K2.

 

Filtr DPF z samochodu Mazda 6 na stole w pracowni
Dodatek do paliwa DPF FAP Mazda 6

 

 

Magia ELOYS


   Najważniejszym składnikiem niezwykłego uzupełnianego w ASO płynu, dodatku do paliwa diesel, jest ceryna, czyli tlenek ceru. Sprawia on, że temperatura wypalania DPFa została zmniejszona do 400 stopni, co znaczy, że ryzyku powstania uszkodzeń lub pożaru zostało znacznie zminimalizowane. Jednak nie jest to rozwiązanie wolne od wad – najlepszym tego przykładem jest fakt, że to właśnie z utleniania ceryny powstają popioły prowadzące do definitywnego zatkania filtra DPF. Jednak zalet jest znacznie więcej – jak na przykład ułatwiony proces samodzielnego czyszczenia DPFa – odbywając się w niższej temperaturze zużywamy mniej paliwa, rozrzedzimy mniej oleju a ryzyko uszkodzenia jakiegoś elementu będzie możliwie najmniejsze.

 

 

Filtr DPF z Mazdy CX7 w maszynie przed regeneracją
Dodatek do paliwa DPF FAP Mazda CX7

 

 

Wśród popiołów wypalanie DPF


   Kiedy dojdzie już do zapchania się filtra cząstek stałych popiołem niestety konieczne stanie się zdemontowanie urządzenia i oddanie do regeneracji. I tutaj powinniśmy być jak najdalsi od pośpiechu. Jest jedynie kilka metod czyszczenia DPF-ów z popiołu i większość nie zdaje egzaminu. Co gorsza, zazwyczaj nie zostaniemy poinformowani jakiej metody użyje wybrany przez nas zakład regeneracji. Nie brakuje (o zgrozo!) firm, które w celu odzyskania sprawności DPFa, umieszczą go w dużym ognisku, lub w piecu, uprzednio jeszcze rozcinając korpus. Tak potraktowany filtr można z pełną odpowiedzialnością oddać na skup lub złomowisko. Najprawdopodobniej będzie niesprawny. Inną metodą są fale ultradźwiękowe, które działają na zanieczyszczenia, tworząc mikroskopijne implodujące pęcherzyki powietrza. Bez przegrzania, bez ingerencji w konstrukcję, o dużej sile czyszczącej, jednak niesprawdzająca się metoda w przypadku olejowych nagarów i w przypadku dużych detali, jednak najmniejsze filtry mogą być w ten sposób czyszczone, ze stosunkowo akceptowalną skutecznością. Jednak jedynym prawdziwie sensownym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy, która posiada sprzęt do regeneracji filtrów DPF. A maszyna taka jest droga, chroniona patentami i bardzo rzadka w Polsce. Dlatego też wybierając zakład, który zregeneruje nam DPF należy wykazać się cierpliwością i po pierwsze dopytać jaką metodą będzie czyszczony filtr, a po drugie znaleźć taki który będzie wykorzystywał profesjonalny sprzęt.

 

Jeśli czytasz ten artykuł mogłeś również szukać:
-Liqui moly dpf opinie
-Liqui moly dodatek do paliwa oczyszczający filtr dpf

Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

Janek 2019-01-18 14:58:44

Poza tymi dodatkami, które zostały nadmienione w artykule to mam pytanie, czy AdBlue także dolewane jest w ASO, czy tylko na stacji benzynowej mogę go dolać?

0
Olek 2019-01-18 15:00:18

Mój DPF trafił do czyszczenia do jednej z firm, jak się potem okazało, wsadzono go po prostu do pieca. Na szczęście wasza firma dała rade uratować to, co poprzednia zepsuła, dlatego będę was polecać!

0
elka 2019-01-21 15:27:19

Ciekawostka dla mnie, nie słyszałam nigdy o FCS.

2
dpfarek11 2019-01-21 15:32:15

Z tego co kojarze to w swoim aucie mam mokrego DPF-a, a artykuł bardzo fajny!

0
marcin3 2019-01-22 09:29:16

Obszerny artykuł z masą ważnej wiedzy, zwłasza jeśli ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z dieslami, tak jak ja!

8
serel 2019-01-22 11:12:18

Dodatki do paliwa? a co one dają?

3
Karola 2019-01-22 13:31:21

Ta, adblue można na stacji ale ten eloyss nie da rady bo ten zbiorniczek gdzies schowany zawsze jest w aucie i to się cały worek tego wymienia, bo mój ukochany mąż mój najcudowniejszy na świecie widział i nawet mi pokazał też.

6
TwinT 2019-01-22 15:26:03

Dobrze się w dowiedzieć od kogoś neutralnego co robią z autem z ASO

4
olekolek 2019-01-23 09:22:34

Obszerny artykuł, ale no temat rzeka, także wcale się nie dziwię! Dobrze się czyta.

-1
zemyk 2019-01-23 11:22:30

Która metoda czyszczenia filtra jest najlepsza?

-1
Gość 2019-01-23 13:40:48

Te dodatki naprawdę działają, pytałem mechanika, doradził i lałem dwa różne przy każdym tankowaniu 20 litrów szklanka dodatku i potem na "kontrol" i mechanik mówił że wszystko znacznie lepiej. Także jak ktoś szanuje swoje i nie szkoda mu pieniążków to serdecznie polecam.

3
amelkamechanik 2019-01-24 12:24:43

Super,. polecam poczytać, można się dowiedzieć dużo ważnych rzeczy i poszerzyć swoją wiedzę.

7
Qba 2019-01-24 13:40:42

Po wypaleniu tego dodatku zostaje taki rudy osad, popiół, który zapycha lepiej niż sadza.

2
Noreklolek 2019-01-24 15:23:47

Dodatki dodatkami, najważniejsze jest stosować olej taki jaki zalecił producent, żadne tańsze zamienniki!

-2
Moluś 2019-01-25 10:30:34

Gadałem z mechanikiem kiedyś i mówił mi, że dodatki oczywiście pomagają, ale jakość paliwa jest najważniejsza, ja tylko na Orlenie tankuję i wszystko działą git.

-1
Szczwany Lis 2019-01-25 12:30:27

Ja to sobie zamawiam na firmę próbki tych dodatków, że niby do testów, a sam sobie leję do auta, u mnie wszystko reszta na gazie jeździ haha hehe

-4
omnibus31 2019-01-28 08:27:25

A to jest coś takiego jak dodatek? Hehe, widać ciągle człowiek się dowiaduje nowych rzeczy :D

2
dpf 2019-01-28 10:41:57

Dodatki to chyba tylko w Fapach są wymagane, do dpfów nie trzeba niczego lać prawda?

-7
Mayster 2019-01-28 11:38:14

@Janek AdBlue dolejesz na każdej porządnej stacji benzynowej Numery są z tym Eloysem i podobnymi mu dodatkami. Tego to nawet nie wiadomo gdzie wlać :D

1
kruszynek2 2019-01-29 08:26:59

Ja tam nie leje i żyje. Mój mechanik mi odradził dolewać jakiś specyfików.

1
Szmigieł 2019-01-29 10:30:13

dpf te mi się tak wydaje i z tego co wiem to tylko do fapów się dolewa

2
@SEREL 2019-01-29 15:32:36

poprawiają spalanie podobno i dzięki nim łatwiej dopalić sadzę z filtra. Ale wiadomo jak to jest. Dobre to Panie? DOBRE, NAJLEPSZE. A wiadomo jak jest.

0
Karolekk 2019-01-30 10:26:33

To czym piszecie, ten ELOYS to drogie to cudo jest?

1
Serial 2019-01-31 13:54:31

Wiadomo, wiadomo, gdzie nie pójdziesz wszystko najlepsze. A ja wiem, że najlepszy dodatek do diesla to plak z rana a potem, to już musi dymić

-2
Gruuu 2019-01-31 14:27:49

Serio poprawiają te dodatki spalanie? Oo to przydatne to :D

-3
kamis21 2019-01-31 15:27:41

@Norekolek no dokładnie. Najpierw trzeba zacząć od podstawowych zasad, a potem myśleć o dodatkach.

-4
SMakosz 2019-02-01 13:40:57

Serial nie opowiadaj bajek, chyba że jeździsz jakimś W123, ale to wtedy i tak nie znasz tematu... Dodatków do diesla jest cała gama, bo ostatnio strasznie się zrobił... "suchy". Aż nie wyrabiają pompki wstępne, dlatego dobrze go jakimś smarnym czymś uzupełnić.

0
Werka 2019-02-01 14:34:44

Najlepsza metoda czyszczenia to taka w warsztacie :)

2
gajos 2019-02-01 15:28:54

@Gruuu no zwłaszcza w zimie, jak więcej pali. Lecę kupić coś do wlania :D

3
Kabedź 2019-02-04 13:59:44

W aso to leją co chcą a wołają jak za zboże :P ale w sumie to masz rację, tego eloys to sam nie dolejesz, w ogole tego się nie dolewa, tylko wymieniają zbiorniczek.

0
niedowiarek 2019-02-04 14:23:13

@Janek a co to ten AdBlue ? Też niby dobrze wpływający na dpf? Ja w to nie wierze...

1
Bunio6 2019-02-04 15:44:04

No ja lałem przez chwilę te dodatki i nie odczułem różnicy, ale nie wiem, może miałem zły.

-3
Gacuś 2019-02-05 08:26:50

Ja to się boje takich specyfików, no ale co kto lubi.

3
Franek 2019-02-05 10:26:35

Fajnie, że coś takiego istnieje, zacznę je stosować, może będą pomagały :)

-2
Włodek 2019-02-05 14:12:36

Dodatki do paliwa na przykład obniżają emisję sadzy lub obniżają temperaturę zapłonu zgromadzonej w filtrze sadzy.

4
Bunia56 2019-02-06 08:30:17

@elka To tak jak ja, ale cały temat dodatków to dla mnie nowość. Super artykuł.

szymek 2019-02-06 12:12:09

@dpf tak do fapów się to dodaje, co jakieś 50 tys km się to dolewa.

Helko 2019-02-07 15:41:20

@niedowiearek, tak to taki dodatek do paliwa jest

orzeszek 2019-02-08 14:59:25

Czyli z tego co czytam, to rozumiem, że aby dolać ten eloys to muszę do ASO jechać ?:P

TadzioMarecki 2019-02-11 13:00:42

A ten AdBlue to jest to samo eylos??

Benzyniarz 2019-02-11 13:41:23

Jak lejesz do baku po pół szklanki to sie nie dziw że zawaliło DPF. Diesle powinny latać cały czas z pełnym bakiem dobrej jakości paliwa.

ciekawe 2019-02-12 10:05:51

Ooo a co to jest jakiś FCS, to ten filtr w benzyniakach tak??

siemaściema 2019-02-12 13:22:23

To asownicy nie wiedzą, że jak mi leją do samochodu różne ustrojstwa to mi się filtr zapycha, a może to tak samo jak z reklamami past do zębów, gdzie promują je dentyści, przecież jak nam wyleczą zęby to nie będą mieli klieteli :O to wszystko to ściema ;c

adi81 2019-02-13 10:21:19

@dpf też tak słyszałem, w przypadku fapów to konieczność te dodatki

Panoramix 2019-02-13 11:19:16

Tyle leją w tym aso, że chyba to im sprzedam patent na mój kociołek ;D

do janek 2019-02-14 09:47:35

w aso też dolewają adblue :)

slawomir 2019-02-14 12:01:43

A to trzeba dolewać te dodatki? Bez nich dpf się psuje czy co?

Liranov 2019-02-15 09:26:18

Ktoś może wie czy w nowych BMW typu seria 4 bądź 7 są filtr DPF czy FAP?

Ziętek 2019-02-15 11:11:12

A co ile przejechanych kilometrów należy dolewać te dodatki?

madmazel 2019-02-18 10:25:08

Czy w aso za dolewkę tych środków podczas przeglądu dużo się płaci?

Wanek 2019-02-18 12:03:14

@slawomir tak trzeba to dolewać, bo inaczej szybko się się filtr zapcha.

aladyn 2019-02-19 10:17:03

@orzeszek tak dokładnie w ASO ci to profesjonalnie zrobią.

Stachu 2019-02-20 11:13:17

@Ziętek Mi się wydaje, że jak kontrolka dpf się zaświeci to wtedy trzeba dolać, ale znawcą nie jestem ;)

gwiazdorek 2019-02-21 10:36:09

@kruszynek2 a co mówił?? Czego odradził, ze szkoda na te dodatki do dpf kasy czy co?

Wajper 2019-02-21 10:54:04

nie przesadzajcie z tymi dodatkami i lejcie tyle co napisane żeby sobie nie zrobić bubu. Jak za dużo nalejecie to będzie problem z DPF zamiast poprawy.

pampek 2019-02-22 11:47:47

@kruszynek2 odradził dolewania dodatków do dpf? To co to za mechanik, każdy zaleca właśnie.

PiotrekB 2019-02-28 11:14:00

Szczerze to na pewno najlepiej by było w warsztacie u mechanika sobie wyczyścić dpfa.

Drobin 2019-03-01 11:13:10

@niedowiarek a ja wierzę, regularnie dolewam dodatki do dpfów i na prawdę to działa!

krystian34 2019-03-04 12:45:08

Mi mechanik polecił dolewać dodatek do dpf ELOYS i się do tego stosuje i wszystko jest dobrze teraz :)

Maciek z BMW 2019-03-05 14:41:37

@madmazel i jak dowiedziałeś się może ile się płaci za dolanie tego dodatku do fap w ASO???

szymcio45 2019-03-06 15:19:05

A dodatki do paliwa to tylko w ASO czy samemu tez sobie moge dolać?

narcyz34 2019-03-07 15:17:28

@Bunio6 dokładnie ja też dolewałem swego czasu te dodatki i nic mi nie pomagały niestety.

Gucio 2019-03-11 08:33:37

Ja swego czasu, jak miałem diesla to lałem te wszystkie dodatki. Faktycznie auto jeździło lepiej, także polecam dolewać.

Edekkk 2019-03-11 15:45:53

@kruszynek2 ja też nic nie dolewam i ani mi się dpf nie zatyka ani z autem nic się nie dzieje

Zigi45 2019-03-12 08:32:37

Co do czyszczenia, to mi tak rozcieli filtr i wrzucili do pieca... Nie dość, że zapłaciłem za to, to jeszcze trzeba było kupić nowy filtr. Zdecydowanie nie polecam takiej opcji.

nikolas 2019-03-13 08:22:31

Super artykuł, jestem zielony, jeśli chodzi o auta, dlatego dobrze wiedzieć, że można dolewać jakieś dodatki!

AdrianT 2019-03-13 14:14:24

A sam nie mogę zalać dodatku do dpf? Muszę koniecznie do ASO jechać?

Irek 2019-03-14 08:27:00

Liqui Moly - super sprawa, dzięki temu płynowi auto jeździ i zachowuje dobry stan o wiele dłużej.

Damian 2019-03-15 08:27:55

@narcyz34 może jakieś słabe były? Ja lałem do diesla dodatki i super pomagały.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

21 lipca 2019

Co robimy źle w codziennym użytkowaniu filtra DPF w samochodzie?

Co robimy źle w codziennym użytkowaniu filtra DPF w samochodzie   Filtry...

21 lipca 2019

DPF usuwanie

DPF usuwanie   Usuwanie filtrów cząstek stałych...

20 lipca 2019

Jak dbać o DPF? Proste wskazówki, znakomite efekty!

Jak dbać o DPF? Proste wskazówki, znakomite efekty!   Kierowcy,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer