Subpage photo

Dopalanie DPF/FAP - czyszczenie pasywne i aktywne katalizatorów

Tomasz Wojtak
Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00
 
   Najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed filtrem cząstek stałych, jest filtrowanie spalin i wychwytywanie cząsteczek sadzy oraz akumulowanie ich wewnątrz filtra. Ponieważ jak każdy filtr, tak i DPF (lub FAP), po pewnym czasie utraci swoje właściwości i przestanie spełniać swoją funkcję. Oczywiście jak każdy element eksploatacyjny tak samo filtr DPF można wymienić, a na rynku dostępne są wszystkie odmiany, modele i generacje. Jednak tutaj zaczyna się problem. Ponieważ cena filtra DPF nieraz przekracza czterocyfrową kwotę. Zapraszam do lektury artykułu, w którym wyjaśnimy, czym jest dopalanie sadzy, czy DPF można wypalać oraz z jakimi konsekwencjami trzeba się jednocześnie liczyć.
 
 

DPF i katalizatory bez tajemnic

 
   Najważniejszym aspektem, o którym należy pamiętać podczas eksploatacji auta wyposażonego w filtr cząstek stałych to doprowadzanie każdej procedury deklarowanej nam przez pracę sterownika silnika zwanego ECU do końca. Jeśli otrzymaliśmy podczas jazdy sygnał w postaci charakterystycznej kontrolki na desce, naszym zadaniem bynajmniej nie jest zatrzymanie się na poboczu w celu zrestartowania ECU. Jeśli otrzymujemy sygnał o zapchanym DPF-ie (który nie bierze się znikąd, a wywołany jest specyficznymi odczytami z różnicowego czujnika ciśnienia, czujnika temperatury i sondy lambda) powinniśmy dostosować się do zalecanej przez producenta procedury. Zazwyczaj wygląda ona tak, że powinniśmy przez około 15-20 minut jechać ze stałymi, stosunkowo wysokimi obrotami silnika (3000 do 4000 obrotów na minutę) i prędkością nie mniejszą niż 50 km/h. Pozwoli to układowi zasilania silnika na odpowiednio częste wykonywanie dodatkowego wtrysku paliwa, który nie spala się w komorze, w silniku. Wtrysk ten nazywany jest dotryskiem i wykonywany jest w cyklu pracy tłoka podczas suwu wydechu. To sprawia, że olej napędowy zasysany jest do układu wydechowego, gdzie spala się w filtrze, jednocześnie dopalając sadzę. W przypadku przerwania procesu, informacje docierające do sterownika silnika z czujników będą uniemożliwiały mu ponowne uruchomienie procedury, a zbrylona, nadpalona sadza będzie akumulować się w DPF-ie i może dojść do sytuacji, kiedy nie będzie możliwości pasywnie się jej pozbyć.
 
 
Pokruszone, zniszczone termicznie wnętrze filtra, zniszczony wkład ceramiczny
Dopalanie DPF FAP
 
 
 

Aktywne i wymuszone czyszczenie filtra cząstek stałych

 
   Jak wymusić wypalanie DPF? Najczęściej nie trzeba, bo uruchamia się automatycznie. W innym wypadku konieczne jest wykorzystanie komputera diagnostycznego, za pomocą którego można zadać mu takie zadanie. Pasywne czyszczenie opisane w poprzednim akapicie jest charakterystyczne dla filtrów mokrych. Nawarstwionej, niedopalonej sadzy można się na szczęście pozbyć podczas czyszczenia aktywnego lub wymuszonego. Procedura jest ta sama co w przypadku czyszczenia pasywnego, jednak odbywa się takie wypalanie DPF na postoju. Podczas wymuszonego czyszczenia samochód podłączony jest pod komputer diagnostyczny, który poznawała na nadzorowanie przebiegu procesu i zachowania pojazdu związanego z procedurą oraz pozwala na ręczne jej zainicjowanie. W przypadku aktywnego czyszczenia, bez wymuszenia, to ECU definiuje moment rozpoczęcia, sygnalizując problem świecącą kontrolką DPF. Warto tu nadmienić, że w przypadku niedopalonych złogów sadzy niejednokrotnie nawet procedura wymuszonego dopalania sadzy nie przynosi spodziewanych rezultatów. Korzystanie z wszelkiego rodzaju preparatów służących ułatwieniu pracy filtra jest wskazane, jednak ze zdrowym rozsądkiem i w przypadku kiedy dopalanie ma sens. A w przypadku wieloletnich złogów sadzy sens ma niewielki. Również dopalanie popiołów powstałych w procesie utleniania tlenku ceru, nie ma podstaw, bo nie da się ich pozbyć w ten sposób. Co zrobić z definitywnie zapchanym filtrem DPF?
 
 
 
Filtr cząstek stałych z samochodu Mazda CX7 przed regeneracją w maszynie
Filtr DPF FAP do samochodu Mazda CX7
 
 
 

Regeneracja, a nie utylizacja katalizatorów!

 
   Jest sporo firm, które proponują naprawdę sensowne pieniądze za oddanie do skupu starego katalizatora lub DPF-a. Spowodowane jest to dużą zawartością rzadkich i cennych metali w katalitycznej części urządzeń, jednak biorąc pod uwagę konieczność zakupu nowego filtra, co jest już dyktowane wymogami prawnymi, pozwoli nam to odzyskać jedynie niewielki procent pieniędzy, które niestety trzeba będzie dołożyć do samochodu, aby uzyskać potwierdzenie sprawności na przeglądzie. Najrozsądniejszym więc wydaje się regenerowanie takiego filtra. Podczas wyboru zakładu, któremu powierzymy nasz filtr, w celu doprowadzenia go do pełnej sprawności, powinniśmy zwrócić baczną uwagę na sposób, w jaki będzie katalizator regenerowany. Szerokim łukiem omijamy propozycje wypalania (które jak już wiemy, są nieskuteczne), jak również czyszczenie ultradźwiękowe. Przy podobnej cenie znacznie większą skutecznością cechują się regeneracje przeprowadzane na maszynach dedykowanych do regeneracji DPF. Tych niestety w Polsce nie ma zbyt wiele...
 
Skoro znalazłeś ten artykuł istnieje duże prawdopodobieństwo że szukałeś:
- wypalanie DPF VW
- wypalanie DPF cena

Komentarze

Karolina 2019-01-17 15:48:50

Mój samochód przeszedł czyszczenie DPF kilka lat temu, samochód jest mało używany, ale do tej pory jeździ bez zarzutów, polecam każdemu zamiast ingerować w auto w taki sposób jak usuwanie go :)

-1
Ania 2019-01-18 15:13:25

Słyszałam też o możliwości czyszczenia DPF-u specjalistyczną maszynom dedykowaną filtrom i czyszczeniu wodą, może coś więcej na ten temat?

8
Soniax 2019-01-21 15:26:25

Świetnie, teraz mogę sama to robić, a nie zawsze musiałam jeździć do serwisu. Dziękuję za ten artykuł!

-2
jurekfan22 2019-01-21 15:26:42

Fajny artykuł, ale można gdzieś wiecej przeczytać na ten temat? Pozdrawiam.

0
magda 2019-01-21 15:29:07

Dzięki za doskonały ogrom wiedzy.

-1
lukaszmagic 2019-01-22 09:33:13

Ja też zawsze polecam znajomym wybrać opcję regeneracji DPF i polecam waszą firmę, jako sprawdzoną na własnym przykładzie!

-1
miloj 2019-01-22 11:14:26

Które lepsze to czyszczenie? pasywne czy aktywne?

-4
Kazek 2019-01-22 13:28:07

Jak regularnie nie dopalasz sadzy to tak Ci się zaczopuje z nagarami i popiołem że nie wypalisz. Potwierdzone info!

-1
Soniax 2019-01-22 15:27:46

DO tej pory nie wiedziałam, że jest tyle różnych odmian dopalania filtra

3
jolek44 2019-01-23 09:20:52

Regeneracja dobra rzecz, nie raz ratuje autka od złomowiska!

-1
szmycel 2019-01-23 11:24:29

PEWNIE, ŻE LEPIEJ ZREGENEROWAĆ SWÓJ DPF, PO CO OD RAZU WYWALAĆ I NOWY KUPOWAĆ, BEZ SENSU.

-1
Ulman 2019-01-23 13:33:45

U nas niestety nie dało się bo filtr był stopiony w środku, oczywiście przez poprzednią firmę, która nic nie zrobiła, zepsuła i wzięła pieniądze. Polska...

0
anitka3 2019-01-24 12:22:44

Lubię takie artykuły, maks treści minimum tekstu! Super :)

1
Alfred Nobel 2019-01-24 13:36:43

Jak wy sprawdzacie integralność wkładu? Jakieś specjalne metody czy endoskopowo?

0
Kubekkkk 2019-01-24 15:25:47

Czy pasywne czy aktywne to chyba bez różnicy które lepsze, najlepiej mi się wydaje zrobić to w warsztacie.

0
Stasiu888 2019-01-25 10:33:38

Byłem u Was osobiście, dpf działą jak nowy! Dziękuję jeszcze raz i pozdrawiam.

0
Igu235 2019-01-25 11:05:43

Dopalanie czyli wypalanie w trasie tak???

0
Nintendo Łiiiiiiii 2019-01-25 12:32:44

Jak teraz daję gaz to auto robi łiii a nie łuuuu i jedzie, co jest znaczącym postępem bo wcześniej nie jechało. Regeneracja działa.

0
mitus45 2019-01-28 08:24:55

Z tego co wiem, to taka maszyna do regeneracji DPF-a jest u was, prawda? Fajna sprawa, widać, że porządna firma! :)

2
Gagatek 2019-01-28 10:43:17

Igu235 tak dopalanie to inaczej wypalanie.

3
Bystrzacha 2019-01-28 11:32:03

@IGU235 no dokładnie tak, redukujesz bieg i jedziesz na 3500 obrotów aż przestaniesz dymić i po sprawie

2
reksio232 2019-01-29 08:24:57

Super artykuł, polecam poczytać, wszystko wyjaśnione jak trzeba!

2
Daniel 2019-01-29 10:32:48

Tak mają tutaj maszyny do regeneracji, wiem bo mój szwagier u nich regenerował, wszystko super tam robią podobno.

0
amwo23 2019-01-30 08:25:37

Bardzo fajny artykuł, ciekawy, pełen informacji. Lecę czytać następny! :)

0
Jarek 2019-01-30 10:28:33

Gdzie Wy swoją siedzibę macie, w Stalowej Woli?

4
Ushiro Kekomi 2019-01-31 13:51:25

Mam Mitsubishi, u mnie na 3500 dopiero moc czuć, Ile powinienem trzymać go ja? Czy ja w ogóle mam DPF? o.O

-2
AdrianHelu 2019-01-31 14:29:21

Aktywne wypalanie to takie w trasie tak?

1
grugru223 2019-01-31 15:24:35

@mitus45 Tak, mają taka maszynę. Powiem szczerze, że działa cuda, bo uratowała nawet mój filtr, a to było wyzwanie :D

2
Ten Ten Ten 2019-02-01 13:44:29

GruGru musiałabyś mieć chyba połamany albo inaczej zniszczony mechanicznie filtr, bo jak jest tylko zapchany to zawsze wyczyszczą na zicher.

3
Goro 2019-02-01 14:37:49

Mam pytanie, Wy też macie, że podczas awarii dpf Wasze auto wgl nie przyspiesza tak ładnie jak zawsze tylko szapie i jakby auto nie ma mocy??

-3
gracjan11 2019-02-01 15:26:29

@Jarek Tak jest, Stalowa Wola, ale DPF-a wysyłają ci w każdą część Polski, wiem bo sam zamawiałem. :)

2
Ul'ung 2019-02-04 14:25:14

Panie to starczy na autostradę wziąć auto i porządnie go przegonić, rozwiąże to wszystkie problemy, oprócz problemu z popiołem

1
Mariusz_Mycek 2019-02-04 14:29:12

Elo! Mam problem dymi mi auto jak cholerka, w trakcie przyspieszania nie ma takiej mocy jak zawsze, kontrolka dpf się zaświeciła przedwczoraj, no i w zawiązku z tym chciałem wczoraj przegonić auto w trasę, lecz co się jeszcze dodatkowo okazało, temperatura silnika strasznie szaleje, to wzrasta gwałtownie to spada, chyba termostat mi poszedł :(( A bez sprawnego termostatu to ja chyba tego wypalania nie zrobię tak jak należy??? Najpierw muszę termostat naprawić no nie?

-1
voldi65 2019-02-04 15:22:30

Regeneracja, a nie utylizacja katalizatorów! Dokładnie, warto oddać DPF do regeneracji w dobrej cenie i cieszyć się dalej autem.

1
Gajos 2019-02-05 08:25:18

Bardzo dobry artykuł, wszystko na temat i mądrze napisane.

-4
JózekG 2019-02-05 10:28:34

@AdrianHelu przeczytaj zamieszczony tekst to się dowiesz o wypalaniu dpf :)

-2
Wypalanie DPF 2019-02-05 14:09:36

Wypalanie Pasywne to takie wypalanie w trasie, kiedy nic nie robimy a on się wypala. Aktywne to na postoju, bo sami mu to zadajemy. Wymuszone to inaczej na serwisie, a nieskuteczne to inaczej w piecu :P

2
Szczepano 2019-02-06 08:28:19

No to oczywiście, że regeneracja jest bardziej opłacalna niż utylizacja filtra! Regeneracja to niskie koszty, a filtr jak nowy.

0
kolega 2019-02-06 12:14:47

@ Dokładnie tak jak mówisz i wtedy Ci się wypali dpf.

0
Miro 2019-02-07 15:43:08

A JEST JAKAŚ RÓŻNICA W CENIE MIĘDZY CZYSZCZENIEM PASYWNYM A AKTYWNYM???

0
rysiu 2019-02-08 15:01:52

Ciekawy ten proces wypalania i że samemu to można zrobić, a ja do tej pory zawsze do mechanika z tym jechałem...:D

0
DamianKocur 2019-02-11 12:30:20

@Igu235 Tak w trasie albo na postoju też możesz wypalić.

1
URBAN LEGEND 2019-02-11 13:51:29

Cześć Mariusz.

termostat to nie jedyny czujnik temperatury w samochodzie, najważniejszy jest ten w układzie wydechowym, który sprawdza jaka temperatura spalin - czyli może Ci się udać. Ale lepiej podejdź na serwis (chyba że auto dalej jedzie to podjedź hehe) i zapytaj tam, a najlepiej nich Ci sewisowo wymuszą wypalanie i z głowy.

0
aero 2019-02-12 10:08:25

Skąd jest dokładnie Wasza firma? Bo ja jestem z Mysłowic i tak się zastanawiam czy będę miał daleko do Was.

pysia 2019-02-12 13:18:21

oj @rysiu @rysiu, bo jak sie nie potrafi to się nie tyka :D

łysy 2019-02-13 10:25:06

@Miro oczywiście, że jest, w artykule jest wszystko dokładnie opisane

boxa 2019-02-13 11:16:58

ciekawe to czyszczenie tych fapów i dpfów :D

Malelk 2019-02-14 09:46:21

A czym różni się wypalanie od dopalania? :)

BartekL 2019-02-14 12:04:16

@Jarek tak ich siedziba w Stalowej Woli jest.

Fejs 2019-02-15 09:23:58

To katalizator też można regenerować? Wow Wow Wow! :D

xmenx 2019-02-15 11:13:41

Witam, chciałbym do Was wysłać kurierem dpf z Rybnika i chciałbym zapytać, ile za kuriera w obydwie strony będę musiał zapłacić?

Mewa 2019-02-18 10:23:10

A ja do tej pory żyłam w przekonaniu, że wszystko to to samo :)

Krzysztof Dulik 2019-02-18 12:05:35

@gracjan11 a ja jestem z takiej małej miejscowości Dywity, to u mnie na wsi też mogę z Wami załatwić regenerację>?

Fikuś 2019-02-19 10:20:50

@Fejs tak katalizatory też regenerują :)

Cykorek 2019-02-20 11:15:08

@Krzysztof Dulik no podobno z całej Polski kurierami odbierają dpfy

Mojsze_blumstein 2019-02-21 10:51:49

Sprzedam Opla

jASIO 2019-02-21 11:05:17

@Igu235 tak to jest wypalanie w trasie, albo na postoju ...

laki 2019-02-22 11:18:29

@Krzysztof Dulik na pewno będzie się dało u nich zregenerować, ja aż województwa zachodniopomorskiego jestem i udało mi się u nich załatawić regenerację dpf.

xenu 2019-02-25 10:53:43

@Igu235 no masz racje, dopalanie to jest inaczej wypalanie filtra dpf.

classic 2019-02-26 10:56:18

@szmycel Pewnie jak się da to ratować swoje filtry dpf, nie jest regeneracja w cale taka droga jak się wydaje;p

DanielG 2019-02-27 12:23:11

Czy wypalanie aktywne czy pasywne to taki sam efekt dla dpf, a raczej brak efektu, ja tylko regenerację polecam.

David 2019-02-28 11:17:28

A pasywne czyszczenie katalizatora to znaczy jakie?

greeneyes 2019-03-01 11:03:53

Dopalanie to jakiś kolejny, nowy sposób na naprawę dpf? Czy to jest to samo co wypalanie?

Darooos 2019-03-04 12:56:27

Dopalanie dpf w trasie ile powinno trwać?

AdrianK 2019-03-05 14:44:08

Jak Wy niby to robicie, że regenerujecie filtry dpf/fap z całego kraju??

Damianekk 2019-03-06 15:19:43

Kochani, tak serio to które to czyszczenie dpf będzie lepsze? :)

Adamuś 2019-03-07 15:22:02

@Malelk tak na prawdę niczym się nie różni dopalanie dfp od wypalania dpf czy tam fap.

Gregoris 2019-03-11 08:25:29

@Damianekk najskuteczniejsza to jest regeneracja przy użyciu maszyny wdnej, cena dobra, a efekty jeszcze lepsze. Sam tak czyściłem, więc wiem co mówię.

Hipcio 2019-03-12 08:30:11

O proszę, kto by pomyślał, że są różne moetody czyszczenia filtrów. W takim razie, która najlepsza? :)

vubu 2019-03-12 12:56:50

Dopalanie sadzy pożegna z dpfem problem na długo?

Roger 2019-03-13 08:20:38

@Damianekk Tylko regeneracja za pomocą maszyny wodnej. Diesle mam od lat, czyściłem filtry juz różnymi metodami i tak jak pomga metoda wodna, to żadna inna nie daje rady.

czaki 2019-03-13 14:17:17

Ciekaw jestem czy rzeczywiście dopalanie dpf mi pomoże.

Hubert 2019-03-14 08:25:19

Bardzo dobry artykuł na temat filtrów DPF.

Buczi 2019-03-15 08:24:41

Ja już wypalałam i cudowałem z tym moim filtrem, ale jednak muszę przyznać, że najlepsze efekty przynosi regeneracja filtrów.

tytus 2019-08-23 14:46:36

Jak się chce mieć filtr jak nowy to należy poddać go regeneracji

Nieszczęśliwy345 2019-08-27 08:32:05

Kurcze chciałem u mnie wyczyścić ten cały dpf, ale co sie okazało, w środku wszystko było wytopione i już nie dało rady uratować tego.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer