Subpage photo

DPF DAF LF, CF, XF – katalizator SCR – ważne informacje

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 8 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.67
Nowoczesne ciężarówki DAF wyposażone w mechanizmy oczyszczania spalin
DPF DAF LF, CF, XF - katalizator SCR - ważne informacje

 

Czym poskutkowało zastosowanie technologii selektywnej redukcji spalin (SCR) w pojazdach holenderskiej marki DAP? Czy filtry cząstek stałych DFP w DAFach stanowią skuteczne rozwiązanie problemu toksyczności spalin? Spróbujmy odnaleźć odpowiedzi na te pytania dotyczące procesów oczyszczania spalin w pojazdach ciężarowych, tworząc kompendium wiedzy na temat mechanizmów spełniających normy w pojazdach marki DAF. Czytając ten artykuł poświęcony pojazdom ciężarowym holenderskiej marki DAF, dowiesz się, kiedy i w jaki sposób przeprowadzić czyszczenie katalizatora DAF 105, do czego może doprowadzić z pozoru błaha usterka układu wydechowego DAF 106 oraz jakimi skutkami może się zakończyć krystalizacja AdBlue. Uporządkowaliśmy konkretne informacje dotyczące DPF i SCR, aby w kwestii oczyszczania spalin z toksyn w samochodach ciężarowych DAF nie było żadnych niedopowiedzeń. Co w przypadku DAF XF 105 – układ wydechowy – ostrzeżenie? W przypadku pojazdów, które mogą stanowić zagrożenie w ruchu drogowym z powodu awarii, nie należy tego lekceważyć!

 

Moduł SCR w ciężarowce DAF
Systemy oczyszczania spalin stosowane przez DAF


DPF w DAF

Zainteresowanie filtrami cząstek stałych DPF zrodziło się kilka lat temu wskutek wprowadzonych restrykcji w normach EURO dotyczących czystości spalin. Wiele osób przyznaje, że DPF to obecnie obowiązkowe wyposażenie samochodu nie tylko ze względów prawnych, ale także z uwagi na konieczność ochrony środowiska naturalnego. Mając na uwadze możliwe usterki pojazdu, interesująca wydaje się kwestia tego, co może odpowiadać za ograniczenie mocy silnika DAF 105 bądź co sprawia, że usterka układu wydechowego DAF 106 urasta do uszkodzeń licznych układów pojazdu. DPF – czy filtr cząstek stałych można wskazać jako przyczynę tych awarii? Śpieszymy z odpowiedzią, że nie tyle DPF, ile niewłaściwe użytkowanie filtra cząstek stałych może poskutkować wymienionymi zakłóceniami pracy pojazdu, a także sytuacjami, w których możemy zaobserwować, że moc silnika jest ograniczona w DAF. Aby spełnić najnowszą normę, czyli EURO 6, w DAFach odnajdziemy układy takie jak EGR (układ recyrkulacji spalin), a także EAS (układ końcowego oczyszczania spalin) zawierający układ DPF oraz układ SCR, który scharakteryzujemy w kolejnej części artykułu, gdyż teraz rozpoczynamy od DPF.
Diesel Particulate Filter, czyli filtr cząstek stałych DPF, to struktura, jaka ma za zadanie wychwycić i zatrzymać w kanalikach cząsteczki zawierające węgiel, tlenki metali oraz wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, gdyż są to substancje bardzo szkodliwe zarówno dla środowiska przyrodniczego, jak i dla wszystkich organizmów żywych. Ograniczenie mocy DAF to jeden z objawów, który może wystąpić w sytuacji, gdy kanaliki filtra cząstek stałych zostaną zapchane. Prezentujemy możliwe opcje, dzięki którym ograniczenie mocy DAF 106, usterka silnika czy emitowanie kłębów dymu z pojazdu będą tylko wspomnieniem. Zatkany sadzami filtr cząstek stałych jest poddawany regeneracji automatycznie, wówczas mamy do czynienia z regeneracją pasywną DPF. Często kierowcy o procesie nie informuje żadna kontrolka, a do zajścia samego procesu dopalania zakumulowanych cząsteczek węgla dochodzi, gdy w układzie wydechowym temperatura przyjmie określone wartości. Inną możliwością, dzięki której nagromadzona w filtrze cząstek stałych sadza zostanie dopalona, jest regeneracja aktywna DPF DAF podczas jazdy. W przypadku tego procesu mamy również do czynienia z automatycznym startem i zakończeniem wypalania, jednakże do jego realizacji niezbędne jest dodatkowy wtrysk paliwa dostarczany na komendę układu EAS. W sytuacjach, gdy pojazd nie ma możliwości przeprowadzić dopalania nagromadzonych cząsteczek węgla w opisane powyżej sposoby, konieczne jest przeprowadzenie tak zwanej wymuszonej regeneracji podczas postoju, o czym powiadomi kierowcę kontrolka. Prawidłowo zrealizowana procedura, dzięki której DAF Euro 6 i usterka silnika stanowią o wiele mniej realne zagrożenie, przebiega według ściśle określonych zaleceń producenta. Po informacji od układu EAS należy zatrzymać pojazd oraz włączyć hamulec postojowy. Gdy praca silnika jest realizowana na biegu jałowym, przy nieaktywnej regulacji prędkości obrotowej silnika oraz wygenerowaniu temperatury płynu chłodzącego o minimalnej wartości 65 stopni Celsjusza, można rozpocząć proces wymuszonej regeneracji podczas postoju. Należy pamiętać, że w przypadku dopalania aktywnego sadzy w pojazdach marki DAF jesteśmy zobowiązani do tego, aby procedurę przeprowadzać z dala od materiałów łatwopalnych oraz osób, które znajdując się w pobliżu pojazdu, mogłyby odnieść jakiekolwiek obrażenia. Innym osadem, jaki może zakumulować się wewnątrz filtra cząstek stałych DPF, jest popiół. Z uwagi na to, że popiół stanowi materiał niepalny, dopalanie ani w aktywny, ani w pasywny czy wymuszony sposób nie stanowi rozwiązania problemu. Jeżeli filtr cząstek stałych DPF został zapchany popiołem, doradzamy skierowanie się do autoryzowanego serwisu regeneracji DPF, gdzie wszelkie zanieczyszczenia zostaną wypłukane z filtra z zastosowaniem specjalistycznej aparatury. Podkreślamy, że dostępne rozwiązania typu DAF XF – kasowanie błędów FAP czy DPF nie są dobrymi środkami, gdyż stanowią początek problemów wynikających z braku filtra cząstek stałych w pojeździe.

 

Pojazd ciężarowy DAF z filtrem DPF
DPF w DAF


Układ SCR w pojazdach marki DAF

Obok DPF, w skład układu EAS wchodzi również SCR, czyli układ selektywnej redukcji spalin. Mechanizm ten jest obarczony odpowiedzialnością za ograniczanie emisji cząstek NOx, czyli tlenków azotu o wysokiej szkodliwości. Selective Catalytic Reduction, gdyż tak z języka angielskiego określa się nazwę układu SCR, działa dzięki dozowaniu płynu AdBlue, czyli roztworu mocznika w wodzie destylowanej, przy czym stężenie procentowe roztworu wynosi dokładnie 32,5%. Płyn AdBlue w Polsce można spotkać pod nazwą NOXy, którą stosuje polski producent płynu. O tym, ile AdBlue należy dostarczyć do SCR, decyduje układ EAS, bazując na odczytach parametrów dotyczących temperatury spalin, masowego natężenia przepływu spalin oraz poziomu tlenku azotu. Praca ta jest zaburzona wówczas, gdy czujnik NOx DAF XF 105 bądź czujnik NOx DAF Euro 6 pracują nieprawidłowo. W sytuacji, gdy płyn jest dozowany odpowiednio, tlenki azotu są rozbijane w katalizatorze SCR na nieszkodliwy azot oraz parę wodną. Co więcej, producent DAF przewidział określone konsekwencje w sytuacjach, gdy w zbiorniku znajduje się zbyt mało płynu AdBlue, gdy płyn ten jest złej jakości oraz w przypadku wystąpienia usterek dozowania AdBlue/NOXy. Dlaczego selektywna redukcja katalityczna to aktualny i istotny wymóg? Silniki wysokoprężne Diesla podczas swojej pracy wytwarzają cząstki NOx, czyli tlenki azotu. Aby nie mogły się przedostać do atmosfery, po dostarczeniu płynu AdBlue, dochodzi do procesu redukcji tlenków azotu w katalizatorze SCR. Płyn AdBlue w określonych temperaturach rozpada się na mocznik, który odpowiada za przeprowadzenie reakcji rozpadu NOx. Warto pamiętać, że AdBlue wymaga pewnej ostrożności w stosowaniu, natomiast jej niezachowanie może przynieść określone skutki, takie jak awarie, którym może ulec katalizator DAF XF 105, czujnik NOX przed katalizatorem DAF 105, czujnik NOX za katalizatorem czy ogólnie rozumiany czujnik NOX DAF XF 106. Możliwe awarie mogą wystąpić w sytuacji, gdy temperatura AdBlue/NOXy spadnie poniżej -11 stopni Celsjusza – wówczas płyn skrystalizuje. Nierozpuszczone nawet w wyższej temperaturze kryształki mogą przyczynić się do tego, że nadrzędnym problemem stanie się w przypadku DAF XF 105 zapchany katalizator, któremu pomoże jedynie wymiana bądź regeneracja katalizatora DAF AdBlue. Jeśli pojazd wyda ostrzeżenie „układ wydechowy”, DAF XF105 i SCR najwyraźniej nie funkcjonują właściwie. Usterka układu wydechowego DAF 106 budzi niepokój wielu kierowców, jednakże często właściwe użytkowanie pojazdu może uchronić nas od kosztów naprawy. W przypadku układu SCR warto dbać o jakość oraz częste uzupełnianie płynu AdBlue, a ponadto o wymiany oleju silnikowego zgodnie z zaleceniami producenta. Układ wydechowy i ostrzeżenie DAF to ostatni moment, aby skorzystać z fachowej usługi czyszczenia katalizatora DAF 105 bądź czyszczenia układu AdBlue w cieszącym się dobrymi opiniami serwisie.

 

Selektywna redukcja katalityczna spalin w ciężarówce DAF
Układ SCR w pojazdach marki DAF


Marka DAF Trucks NV – co warto wiedzieć?

Pochodząca z Holandii marka DAF została założona w 1928 roku, natomiast od roku 1996 jest częścią grupy Paccar. Wśród pojazdów marki DAF wyróżnić można egzemplarze samochodów osobowych, autobusy, a także samochody ciężarowe, wśród których wyróżniamy ciężarówki XF przystosowane do transportu długodystansowego, ciężarówki CF przystosowane do transportu średniodystansowego i długodystansowego, a także ciężarówki LF odpowiednie do realizowania transportu w dystrybucji miejskiej oraz regionalnej. Współcześnie DAF Trucks produkuje modele Euro 6, które w pełni realizują założenia norm czystości spalin. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników pojazdów marki DAF, gromadzimy informacje na temat warsztatów, w których pracownicy dzięki wysokim kwalifikacjom oraz umiejętnościom praktycznym wiedzą, jak odpowietrzyć AdBlue, jak sprawdzić czujnik NOx oraz co zrobić, jeśli wystąpi usterka dozowania płynu AdBlue, DAF Euro 6 usterka silnika czy usterka układu wydechowego DAF 106. Wykwalifikowani specjaliści w pracowni zajmującej się regeneracją filtrów DPF oraz katalizatorów wiedzą, jak należy postępować z częściami z pojazdów marki DAF. Dzięki temu proponujemy rozwiązania o wiele bardziej efektywne niż DAF XF – kasowanie błędów FAP, odwołując się do konieczności zbadania i wyeliminowania przyczyn usterki. Holenderski producent może pochwalić się wprowadzeniem licznych innowacji, które oprócz komfortu i bezpieczeństwa jazdy, zapewniają dbałość o środowisko. O jakie modele DAF klienci pytają najczęściej? Ich wykaz umieściliśmy w poniższej tabeli.

 

Wiadomości na temat oczyszczania spalin w DAFach
Marka DAF Trucks NV - co warto wiedzieć?

 

DAF – ciężarówki z DPF i SCR
Model Przedstawiciele
CF 65, 75, 85, 250, 290, 340, 400, 410, 430, 440, 450
LF 45, 55, 220
XF 95, 105, 106, 440, 460, 480, 510, 530

Komentarze

Green216 2019-08-27 10:12:11

Faktycznie ważnie informacje, świetny artykuł, na pewno polecę go innym :)

nick 2019-08-28 09:23:36

Wszystko bardzo jasno i ciekawie opisane ;d

Mietek 2019-08-29 12:40:04

Dobry artykuł, też mam dafa, dlatego miło się czytało.

dina67 2019-08-30 13:39:20

Jakoś tak o zapchanych filtrach w ciężarowych się mniej słyszy.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer